Czym jest live shopping i czy może być uzależniający?

Czym jest w ogóle live shopping?
Mam co do tej nowej formy sprzedaży mieszane uczucia. Z jednej strony jest to innowacja, która wystrzeliła na popularności wraz z TikTokowymi zasięgami. Co czyni ją nowością i jakby na to nie patrzeć, częścią współczesnego świata. Z drugiej strony, widok handlującego, a niekiedy nawet targującego się sprzedawcy przez internetową kamerkę, przywodzi mi na myśl bazarowy handel. W każdym razie jest to kapitalizm pełną gębą.
Live shopping to połączenie tradycyjnego e-commerce z transmisjami na żywo. Umożliwia sprzedawcom prezentowanie produktów w czasie rzeczywistym za pośrednictwem platform takich jak TikTok, Instagram czy Facebook, gdzie mogą nawiązywać interakcje z klientami, odpowiadać na pytania i prezentować produkty.
Jest grono ludzi, którzy uwielbiają oglądać relacje na żywo. Niekiedy są od tego uzależnieni. Przekrój treści dostępnych dla użytkowników jest dzisiaj ogromny. Można oglądać live: pijanych patostreamerów, ludzi którzy gotują, jeżdzą taksówkami, dostarczają jedzenie, dyskutują o polityce czy właśnie sprzedają na żywo. I to właśnie na nich się dzisiaj skupimy.
W odróżnieniu od tradycyjnych zakupów online, gdzie konsumenci przeglądają oferty i opinie, live shopping oferuje bardziej interaktywną i angażującą formę zakupów. Gospodarze pokazują produkty, przeprowadzają demonstracje, i co najważniejsze - dyskutują z klientami. Takie podejście sprawia, że zakupy online stają się bardziej zbliżone do wizyty w sklepie, ale z wygodą zakupów w domu. Ludzie, którym pokazało się dany przedmiot i opowiedziało o nim, podświadomie są szczęśliwi, że nie kupują kota w worku, tak jak ma to miejsce w przypadku klasycznych katalogów. A zakupy online wbrew stereotypom, nie są domeną tylko kobiet.
Wzrost popularności live shopping
Live shopping po raz pierwszy zyskało dużą popularność w Chinach, gdzie platformy takie jak Douyin (chiński odpowiednik TikToka) i zrewolucjonizowały handel detaliczny. Azjatyccy influenserzy potrafią sprzedawać miliony podczas promowanych przez nich transmisji na żywo. W polsce najpopularniejszym ostatnio TikTokowym sprzedawcą jest Jay z Polski, Chińczyk, który przeprowadził się do Polski i w rok opanował podstawy naszego języka, w magnetyzujący potrafi sprzedawać podczas transmisji, setki maskotek. Jego flagowcem jest tzw. Świnka w kubku, pluszowa zabawka, która stała się przez moment internetowym trendem.

TikTok: jay_w_polsce
Dlaczego live shopping zyskuje popularność?
Popularność live shopping napędza kilka czynników:
Młodsze pokolenia: W miarę jak telewizja kablowa traci na znaczeniu, szczególnie wśród młodszych konsumentów, live shopping staje się atrakcyjną alternatywą. Jest interaktywny, angażujący i dostosowany do nawyków medialnych młodszych osób.
Natychmiastowa satysfakcja: Zakupy jednym kliknięciem sprawiają, że łatwiej jest kupić produkt, oglądając go na żywo. Format live shopping eliminuje tradycyjne etapy zakupowe, wprowadzając element pilności i ekscytacji.
Zakupy społeczne: Live shopping buduje poczucie wspólnoty, umożliwiając widzom interakcję z innymi osobami. Gospodarze mogą odpowiadać na pytania, rekomendować produkty, a także pokazywać zastosowanie produktów w czasie rzeczywistym, co sprawia, że zakupy są bardziej angażujące niż tradycyjne przeglądanie ofert.
Ryzyka i potencjalne pułapki
Mimo rosnącej popularności, live shopping nie jest wolne od ryzyk. Analityk Bruce Winder w rozmowie z BBC, ostrzega, że format ten może prowadzić do uzależnienia. „Konsumenci mogą uzależnić się od oglądania transmisji na żywo, wydając więcej, niż zamierzali” – zauważa. Podkreśla to konieczność kontroli nad wydatkami w przypadku tego typu zakupów.
Dodatkowo, niektóre osoby mogą uznać live shopping za niewłaściwe dla produktów, które wymagają bardziej indywidualnego podejścia, jak ubrania, które trzeba przymierzyć, czy inne artykuły, które wymagają wypróbowania.
Przyszłość live shopping
Przyszłość live shopping wydaje się obiecująca, ale niepewna. W Polsce jest obecny od kilku lat, ale dopiero teraz zyskuje na popularności, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów, którzy cenią interaktywne i angażujące doświadczenia zakupowe. Jednak, aby live shopping odniósł sukces na rynkach zachodnich, będzie musiał pokonać kilka wyzwań, takich jak różnice kulturowe i różne przyzwyczajenia zakupowe.
W miarę jak kolejne marki i platformy będą eksperymentować z live shopping, warto obserwować, czy ten trend stanie się stałym elementem zakupów online, czy pozostanie niszową formą sprzedaży.
Twój komentarz został przesłany do moderacji i nie jest jeszcze widoczny.
Sprawdzamy, czy spełnia zasady naszego regulaminu. Dziękujemy za zrozumienie!

Polscy deweloperzy i flipperzy przeniosą się do ciepłych krajów?

Para nagrywała filmy pornograficzne na ulicach Gorzowa Wielkopolskiego. Mieszkańcy są oburzeni

Nagranie z zegarka Jacka Jaworka. „Zdziwko, co? Bywa i tak. Nara.”

Polak idzie na piechotę przez Afrykę, przy okazji wzbudza sporo kontrowersji obyczajowych

"Szon Patrol" - internetowy mem czy realny problem?