Szukaj

LIFESTYLE Czy SBM Label powróci do lat świetności? Sprawdźcie historię polskiego Young Money

Czy SBM Label powróci do lat świetności? Sprawdźcie historię polskiego Young Money

JakubS
15.05.2025
Kopiuj link
Wspólne dziecko Solara i Białasa w przyszłym roku będzie obchodziło dziesięciolecie oficjalnej działalności wydawniczej. Po latach dominacji polskiego rynku fonograficznego, przyszedł jednak mały dołek. Wszystko za sprawą roszad w składzie wytwórni. Czy SBM jeszcze zbuduje ekipę, która znów zdominuje polski rynek rapowy?
solar-bialas-77aax45-6-ddd4675da398e3442d2c-3ff235aaca_16dab8
fot. SBM Label 

SBM – czyli polskie Young Money

Quebonafide w utworze „ŚWIATTOMÓJPLACZABAW” z płyty Romantic Psycho nawinął: „...SB to moi Young Money” i faktycznie coś w tym jest. Amerykańska wytwórnia założona przez Lil Wayne’a zrzesza m.in. takie gwiazdy jak Drake czy Nicki Minaj. SB Maffija, a później SBM Label również wydawał najgłośniejsze ksywki w kraju - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji do kolegów ze Stanów.

Solar z Białasem rozpoczynając w 2010 roku tą wspólną przygodę pod nazwą SB Maffija na pewno nie spodziewali się, że za parę lat staną się jednymi z największych wydawców rapu w Polsce.

Wróćmy jednak do czasów przed oficjalnym założeniem wytwórni. Mamy 2008 rok – to właśnie wtedy Solar z Białasem rozpoczynają znajomość, która zrewolucjonizuje polski hip-hop. Co ciekawe - obu panów połączył freestyle, ponieważ to właśnie na bitwach pierwszy raz przecięły się ich drogi.

Jednym z pierwszych owoców współpracy tego duetu była gościnna zwrotka Białasa u Solara w 2009 roku. Chwilę później mieliśmy ich pierwsze wspólne mixtape’y - „Na czczo”, „Burza po ciszy”, „Odliczanie Mixtape” oraz „Z oślej ławki”. Po niezależnych wydaniach, w 2011 roku przyszedł czas na pierwszy wspólny album – „Z ostatniej ławki”. Raperzy dzięki sporej aktywności i ciężkiej pracy mozolnie budowali swoją pozycję na scenie. Zaprocentowało to, chociażby udziałem w projekcie Popkiler młode wilki – realizowanym przez branżowy portal Popkiler. Po nim przyszedł czas na gościnne występu w mainstreamowych projektach, aż w końcu w 2013 roku duet Solar/Białas podpisał swój pierwszy kontrakt wydawniczy z wytwórnią Prosto. Nakładem wytwórni Sokoła ukazał się ich debiutancki legalny krążek „Stage Diving”. Wtedy już było wiadomo, że namieszają w polskim rapie.

Przez następne dwa lata wydawali kolejne mixtape’y, koncertowali i budowali ekipę SB Maffija – w skład której wchodziły tak mocne ksywki jak Quebonafide, Żabson, Tomb, ADM, Beteo, Bonson, Deys, Neile, Dany, Koldi, Lanek, DJ Jonhny, Blejk, Hary, Got Bars, Foux, Wiciu, Pejot, Juicy, Trzy-Sześć oraz MMX. Ten wybuchowy skład wypuszczał wspólne numery i znakomicie bawił się muzyką.

Solar z Białasem najpewniej już wtedy wiedzieli, że zmierza to w stronę stworzenia ich własnej wytwórni. W międzyczasie Białas wydał swój solowy debiut w Prosto – „Rehab”. Był to jednak ostatni raz działania pod kimś (z wyjątkiem ePki „perspektywa”, która wypełniała zobowiązania kontraktowe z Prosto), ponieważ w 2016 roku oficjalnie założona została wytwórnia SB Maffija Label. Pierwszymi podopiecznymi Solara i Białasa stali się wtedy Beteo oraz wschodząca gwiazda – Bedoes.

Następnie dostawaliśmy solowe albumy Białasa i innych artystów, a także wspólną płytę legendarnego duetu Solar/Białas. To właśnie „Nowa normalność” otworzyła nową i wielką erę dla obu raperów.

SBM Label – najgłośniejsze ksywki i dominacja OLIS

W 2018 roku SB Maffija zrobiła ogromny skok wprzód stając się pełnoprawnym i sprofesjonalizowanym labalem. Złotą erę wytwórni rozpoczął Bedoes, który płytą „Kwiat polskiej młodzieży” przebił się do mainstreamu, stając się idolem młodzieży. Później do wytwórni dołączyli Jan-Rapowanie oraz White 2115, którzy swoimi debiutami również zrobili solidne zamieszanie. W 2019 roku przyszedł czas na punkt kulminacyjny – 29 listopada Bedeos i Lanek wydają „ Opowieści z Doliny Smoków”, które zyskują status diamentowej płyty dominując całkowicie przemysł muzyczny w tamtym okresie.

Zaś 11 grudnia na kanale SBM Label pojawił się numer, który zmienił całkowicie rozkład sił w wytwórni. „Patointeligencja” wypuszczona przez nowy nabytek wytwórni – Matę stała się jednym z najgłośniejszych numerów rapowych w XXI wieku.

O tym singlu mówiono dosłownie wszędzie. Wszystko za sprawą tematyki, która została w nim poruszona – wszak Mata odtajnił opinii publicznej jak bawią się dzieci z dobrych domów i najlepszych liceów.

Hotel Maffija – ekipa, która nie może się poróżnić

W marcu 2020 roku na całym świecie wybucha pandemia COVID-19 – branża muzyczna staje w miejscu. Nie ma koncertów, wydawnicze ruchy są również ograniczone. Ludziom brakuje normalności, której namiastek przyniosła im wytwórnia SBM za sprawą swojego wyjazdu na Kaszuby. Wszyscy artyści zrzeszeni przez ten label zamieszkali w tamtym czasie nad morzem, by stworzyć wspólny projekt pn. „Hotel Maffija”. Całości towarzyszyły liczne vlogi, a także klimatyczne klipy, które raz za razem dominowały kartę na czasie.

Wtedy wydawało się, że SBM to coś więcej niż label – a sam Solar w jednym z numerów twierdził, że członkowie wytwórni są jak rodzina. Czas jednak zweryfikował te słowa.

Początek końca – odejście Bedoesa, Maty i White’a 2115

Mimo kolejnej edycji Hotelu Maffija oraz licznych sukcesów wydawniczych w postaci platynowych i diamentowych płyt - SBM Label zaczął tracić najmocniejsze ksywki. W kwietniu 2022 roku Bedoes postanowił założyć 2115 Label i wydawać muzykę na własny rachunek. Rok później, podczas SBM FFestival ten sam krok podjął Mata, który również postawił na wydawnictwo pod szyldem GOMBAO 33. Idąc dalej, w 2024 wytwórnie opuścił także White 2115, który podpisał kontrakt z Sony Music. Gdyby tego było mało, to Solar z Białasem zakończyli też współpracę z Janem-rapowanie oraz Januszem Walczukiem.

Solar o roszadach w wytwórni opowiedział ze szczegółami podczas wywiadu z Patem dla Daily Grind:

Beefy z dawnymi podopiecznymi – co dalej?

Solar przekonywał, że każde z rozstań zostało zwieńczone podaniem sobie ręki. Jednak kilku raperów zarówno w wywiadach, jak i numerach zaczepiało swoich byłych wydawców. Szczególnie często można było słyszeć, że nie podobały się im zapisy kontraktowe – oczywiście w postaci zbyt dużych „procentów” dla wytwórni.

W ubiegłym roku doszło nawet do beefu pomiędzy Whitem 2115 a Białasem. Wszystko rozpoczęła zaczepka White’a w kawałku „Najmłodszy Książe”. Jak to bywa z Białasem odpowiedź była natychmiastowa i to z siłą wagi ciężkiej. Do beefu włączył się również Nypel, lecz z uwagi na formę i treść jego uzewnętrznień nie można było tego nawet brać na poważnie (choć dla niego pewnie to takie było). Nie brakowało również zaczepek w stronę Bedoesa, o czym pisaliśmy przy okazji premiery RED BULL 64 BARS w wykonaniu Białasa.


Obecnie w wytwórni mamy nadal bardzo ciekawe ksywki, jednak do czasów świetności na pewno daleko. Choć tutaj należy zauważyć, że Solar z Białasem to na tyle utalentowani raperzy, a także wydawcy, że za parę lat znów mogą zdominować polski rap. Ich wyczucie do wbijania się w panujące trendy muzyczne przez lata robiły spore wrażenie. Przed kilkoma dniami SBM Label zmieniło nazwę kanału na SBM TV. Wszystko w czasie wyjazdu na projekt bliźniaczy do „Hotelu Maffija”. Czy wykreuje za jego sprawą kolejne gwiazdy? Zobaczymy.
Autor JakubS
Źródło -
Data dodania 15.05.2025
Aktualizacja -
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.