Praga zakazuje współdzielonych hulajnóg elektrycznych. Koniec mikromobilności w czeskiej stolicy?
Od 1 stycznia 2026 roku z ulic Pragi znikną współdzielone hulajnogi elektryczne. Decyzję o wprowadzeniu zakazu podjęła rada miejska, uzasadniając ją bezpieczeństwem pieszych oraz chaosem, jaki te pojazdy wprowadziły do przestrzeni publicznej. Władze zapowiadają nowy system regulacji mikromobilności, w którym nie przewidziano miejsca dla operatorów e-hulajnóg.

Decyzja rady miasta: hulajnogi znikają z ulic Pragi
Podczas posiedzenia rada miasta Pragi jednogłośnie przyjęła nowy system regulujący mikromobilność w przestrzeni publicznej. Zgodnie z tą decyzją, od stycznia 2026 roku firmy oferujące współdzielone hulajnogi elektryczne nie będą mogły zawierać umów z miastem na korzystanie z miejskiej infrastruktury.
W praktyce oznacza to, że żadna z firm (takich jak Lime, Bolt czy Tier) nie będzie mogła legalnie oferować wypożyczania hulajnóg w granicach administracyjnych Pragi. Pojazdy pozostawione w przestrzeni publicznej będą mogły zostać usunięte jako nieuprawnione parkowanie.
Powodem wprowadzenia zakazu jest wieloletnia krytyka ze strony mieszkańców i władz dzielnic. Hulajnogi współdzielone, często używane przez turystów, były niepoprawnie parkowane, blokowały przejścia i stwarzały zagrożenie dla pieszych.
- Przestrzeń publiczna nie może przypominać toru przeszkód. Chcemy, aby chodniki w centrum znów należały do pieszych - powiedział Zdeněk Hřib, zastępca burmistrza odpowiedzialny za transport, cytowany przez Expats.cz.
Według doniesień Reutersa, do władz miasta napływały setki skarg rocznie dotyczących „chaosu i braku bezpieczeństwa na chodnikach”, a mieszkańcy szczególnie centrum - dzielnicy Praha 1 – domagali się ograniczeń już od kilku lat.
To właśnie dzielnica Praha 1, obejmująca historyczne centrum miasta, była prekursorem zmian. W 2023 roku wprowadziła własne ograniczenia parkowania hulajnóg poza wyznaczonymi strefami, a jesienią 2024 r. zorganizowała referendum lokalne, w którym większość mieszkańców opowiedziała się za całkowitym zakazem ich używania w centrum. W efekcie, od października 2024 r. hulajnogi nie mogą poruszać się po niektórych turystycznych uliczkach Starego Miasta, m.in. w rejonie Mostu Karola i Rynku Staromiejskiego.
Nowy system mikromobilności: rowery tak, hulajnogi nie
Zamiast hulajnóg, miasto wprowadza system umów z operatorami współdzielonych rowerów i e-rowerów, którzy będą mogli działać wyłącznie w oparciu o wyznaczone miejsca postojowe („parking islands”).
Każdy operator będzie zobowiązany do ponoszenia opłat za korzystanie z miejskiej infrastruktury. Nowe regulacje jednak celowo pomijają firmy oferujące hulajnogi, co de facto oznacza całkowite wykluczenie tego środka transportu z przestrzeni publicznej.
Władze Pragi podkreślają, że zakaz nie obejmuje prywatnych właścicieli hulajnóg elektrycznych. Oznacza to, że mieszkańcy, którzy korzystają z własnych urządzeń, nadal będą mogli poruszać się po mieście, z zachowaniem obowiązujących przepisów ruchu drogowego. Nowe regulacje mają dotyczyć wyłącznie usług komercyjnych i pojazdów pozostawianych w przestrzeni publicznej przez firmy wynajmujące.
Praga w ślad za innymi europejskimi miastami
Decyzja czeskiej stolicy wpisuje się w szerszy europejski trend. W 2023 roku Paryż wprowadził podobny zakaz po referendum miejskim, w którym 89% głosujących poparło usunięcie hulajnóg współdzielonych. W Madrycie i Oslo wprowadzono natomiast ograniczenia liczby dostępnych pojazdów i stref ich parkowania.
Jak zauważa Deutsche Welle, europejskie miasta starają się obecnie balansować między ideą mikromobilności a potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i przejrzystości przestrzeni publicznej.
Operatorzy usług mikromobilności przyjęli decyzję Pragi z rozczarowaniem. Firma Lime w oświadczeniu dla Reutersa napisała, że „hulajnogi mogą współistnieć z transportem publicznym i pieszymi, jeśli zasady są jasno określone”.
Z kolei przedstawiciele sektora turystycznego obawiają się, że zakaz może utrudnić przemieszczanie się odwiedzającym, zwłaszcza w cieplejszych miesiącach. Miasto zapewnia jednak, że alternatywą będą wypożyczalnie rowerów i dobrze rozwinięta komunikacja publiczna.
Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku. Operatorzy hulajnóg mają kilkanaście miesięcy na dostosowanie się do decyzji i usunięcie swoich pojazdów z miasta.
Praga planuje uruchomienie kampanii informacyjnej, mającej wyjaśnić mieszkańcom i turystom nowe zasady korzystania z mikromobilności. Miasto rozważa też zwiększenie liczby miejskich stojaków dla rowerów elektrycznych.
Decyzja Pragi o zakazie wypożyczania współdzielonych hulajnóg elektrycznych to przełomowy krok w miejskiej polityce transportowej. Miasto stawia na uporządkowanie przestrzeni publicznej i poprawę bezpieczeństwa pieszych, rezygnując z popularnego, ale problematycznego środka transportu.
Czy inne europejskie stolice pójdą w ślady Pragi? Odpowiedź poznamy już wkrótce, na razie czeska stolica daje wyraźny sygnał, że era niekontrolowanej mikromobilności w miastach może dobiegać końca.
Twój komentarz został przesłany do moderacji i nie jest jeszcze widoczny.
Sprawdzamy, czy spełnia zasady naszego regulaminu. Dziękujemy za zrozumienie!
Przeglądarka od OpenAI, która ma zdetronizować Google Chrome
Listonosz już nie zostawi Ci awizo. Nadchodzi cyfrowa rewolucja
Sztuczna inteligencja woli niegrzecznych ludzi?
Elon Musk robi wyprzedaż nieużywanych nicków na X. Niektóre kosztują miliony…
Uganda odkryła złoża rudy złota warte 12 bilionów dolarów?

