Latający samochód Alef: science fiction staje się rzeczywistością [wideo]
Czy latające samochody to tylko marzenie z filmów science fiction? Amerykański startup Alef Aeronautics udowadnia, że nie. Firma z Kalifornii zaprezentowała pierwszy w historii pojazd, który może zarówno jeździć po drogach, jak i pionowo startować do lotu — i to bez pasa startowego. Co więcej, pierwszy publiczny test tego innowacyjnego pojazdu odbył się... na zwykłej miejskiej ulicy.

Alef Aeronautics' Model Zero
Nie tylko pokaz – dowód technologii
Model Zero, czyli prototyp wersji produkcyjnej Model A, wykonał swój pierwszy lot testowy w środowisku miejskim. Chociaż sam lot trwał zaledwie chwilę, jego znaczenie jest ogromne. To pierwszy udokumentowany przypadek samochodu poruszającego się po ulicy i startującego pionowo w powietrze. Zdaniem CEO firmy, Jima Dukhovnego, to moment porównywalny do legendarnego lotu braci Wright. I trudno się z tym nie zgodzić.
Test przeprowadzono w bezpiecznych warunkach — zamknięta droga, brak ludzi w pobliżu i pełna gotowość zespołu ratunkowego. Do lotu użyto ultralekkiej wersji pojazdu, ale sam fakt, że samochód wzniósł się nad ziemię bez uwięzi, już teraz stawia Alef na czele wyścigu o przyszłość transportu.
Model A – samochód, który lata i... parkuje w garażu
Alef Model A to pierwszy zapowiedziany komercyjny model latającego samochodu. Wygląda jak zwykły pojazd – można nim zaparkować na normalnym miejscu parkingowym i poruszać się po drogach. A gdy droga stanie się zbyt zatłoczona – unieść się pionowo w powietrze i ominąć korek.
Zasięg wynosi 200 mil (czyli około 322 km), a lotu – 110 mil (około 177 km). Co ciekawe, samochód nie posiada widocznych śmigieł – wszystkie systemy napędu ukryto wewnątrz siatkowej struktury wokół kabiny. Dodatkowo zastosowano przegubowy system kabiny i sterowanie elevonami, które odpowiadają za stabilizację i manewrowanie w powietrzu.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Wszystkie kluczowe komponenty pojazdu mają potrójne lub nawet ośmiokrotne systemy zabezpieczeń. Auto jest wyposażone w system wykrywania i omijania przeszkód, możliwość awaryjnego lądowania szybowaniem oraz balistyczny spadochron. Model A to także w pełni elektryczny pojazd — Alef twierdzi, że zużywa mniej energii niż Tesla czy jakikolwiek inny samochód elektryczny.
Nie dziwi więc, że Alef jako pierwsza firma na świecie otrzymała specjalny certyfikat zdatności do lotu od amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) dla pojazdu z pionowym startem.

Co dalej? Plany na przyszłość
Choć komercyjny Model A jest wciąż przed etapem produkcji, firma już pracuje nad kolejnym krokiem — czteroosobowym sedanem Model Z. Ten pojazd ma mieć zasięg jazdy 400 mil i zasięg lotu 200 mil. Planowane jest także wprowadzenie pełnej autonomii w locie, co odróżni go od poprzedników.
Alef ma jednak przed sobą sporo wyzwań. Samochód musi spełnić normy bezpieczeństwa zarówno dla pojazdów drogowych, jak i powietrznych. Początkowo planuje uzyskać certyfikację jako pojazd wolnobieżny, co ograniczy prędkość do 40 km/h na drogach publicznych. Loty w przestrzeni miejskiej wymagają także szeregu dodatkowych zezwoleń i przepisów.
Twój komentarz został przesłany do moderacji i nie jest jeszcze widoczny.
Sprawdzamy, czy spełnia zasady naszego regulaminu. Dziękujemy za zrozumienie!

Czy na pewno można prowadzić auto po piwie bezalkoholowym?

Na hulajnodze i rowerze tylko w kasku! Właśnie zapadła decyzja

Kia zgarnia pięć nagród Red Dot za odważne koncepty – elektryczny van PV5 WKNDR podbija serca jurorów

Kierowca Mercedesa przez kilka dni terroryzował autostradę A4. Trafił do szpitala psychiatrycznego

Prokuratura umorzyła sprawę kierowcy, który jechał ponad 350 km/h przez Warszawę