Ile naprawdę wydają Polacy na używane auta? Ta statystyka cię zdziwi
Kupno samochodu w Polsce coraz częściej oznacza wybór z rynku wtórnego. Średnia cena nowego pojazdu przekroczyła już 187 tys. zł, czyli ponad sześciokrotnie więcej niż koszt najpopularniejszych samochodów używanych.

Auto za kilka pensji – tak kupuje statystyczny Polak
Według raportu średnia cena transakcyjna używanego auta w sierpniu 2025 r. wyniosła 46 696 zł. To kwota odpowiadająca niecałym czterem miesięcznym pensjom przeciętnego Polaka (8 748 zł brutto). Dla porównania, na nowe auto trzeba by odkładać niemal dwa lata.
Największą popularnością cieszą się samochody kosztujące od 20 do 40 tys. zł – w wakacje sprzedano w tym segmencie blisko 140 tys. pojazdów. Średnia cena zakupu wyniosła tu niespełna 30 tys. zł, a auta miały przeciętnie 12 lat i blisko 187 tys. km przebiegu.
Diesel kontra benzyna, hybrydy coraz mocniejsze
Choć ogólnie na rynku wtórnym dominują silniki benzynowe, to w tym najpopularniejszym przedziale cenowym wygrywają diesle. W lipcu i sierpniu sprzedano ich ponad 66 tys., minimalnie więcej niż aut benzynowych (64,7 tys.).
Coraz większy udział zdobywają jednak hybrydy i elektryki – sprzedaż pierwszych wzrosła rok do roku o 23 proc., drugich aż o 51 proc. Eksperci podkreślają, że to efekt rosnącej świadomości ekologicznej, ale też obaw o przyszłe ograniczenia wjazdu starych diesli do stref czystego transportu.

źródło:aaauto
Polacy mają swoje ulubione modele
Na podium najczęściej wybieranych aut w segmencie 20–40 tys. zł znalazły się:
- Opel Astra – 4 652 sprzedane egzemplarze,
- Audi A4 – 2 875 sztuk,
- BMW serii 3 – 2 874 sztuki.
Tuż za nimi uplasowały się Ford Focus, Volkswagen Golf i Skoda Octavia – od lat pewniaki polskiego rynku.
Rynek wtórny trzyma się mocno
W samym sierpniu 2025 r. w Polsce sprzedano 278 793 samochody używane – o blisko 20 tys. więcej niż miesiąc wcześniej. Średnia cena nieco spadła, ale wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Co ciekawe, czas potrzebny na sprzedaż auta to średnio 40–42 dni.
Eksperci zauważają, że rynek wtórny przechodzi transformację. Diesel wciąż jest silny, ale jego udział spada, a w siłę rosną hybrydy i auta elektryczne. Zmieniają się także kryteria wyboru – coraz częściej oprócz ceny decydują koszty eksploatacji i wpływ na środowisko.
Twój komentarz został przesłany do moderacji i nie jest jeszcze widoczny.
Sprawdzamy, czy spełnia zasady naszego regulaminu. Dziękujemy za zrozumienie!

Blisko 300 km/h na autostradzie? Kolejny influencer chwali się łamaniem przepisów w BMW

Ukraińskie samochody będą musiały przechodzić przeglądy techniczne. Szykują się zmiany w przepisach

Mamy nowy najszybszy samochód na świecie! Pobił rekord świata prędkości

Przyjechał Porsche na komendę, by udowodnić trzeźwość partnerce. Alkomat wskazał ponad promil

90 km/h na hulajnodze. Pościg w Koszalinie za 15-latkiem z pasażerką