Jak często należy serwisować samochód, aby cieszyć się niezawodnym autem?
Przed czym chroni okresowy przegląd Twojego auta wykonywany przez serwis
samochodowy?
Głównym celem cyklicznych przeglądów serwisowych jest realna
ochrona przed groźnymi awariami, które zawsze mogą się pojawić, a potem… słono
kosztować. Zwykle nie jesteśmy przygotowani na duże i niespodziewane wydatki,
dlatego warto postępować w taki sposób, aby unikać ich za wszelką cenę.
Łatwo przekonać się, co jest bardziej opłacalne –
zainwestowanie mniejszych kwot w regularne przeglądy samochodowe, które
umożliwiają wykrycie potencjalnych problemów i usterek we wczesnych stadiach
ich ewentualnego rozwoju czy narażanie się na duże koszty generalnych napraw?
Odpowiedź jest jasna i sprawdza się tutaj powiedzenie: „przezorny zawsze
ubezpieczony”!
Ponadto wczesne wykrycie i naprawa usterek w układach
hamulcowym czy kierowniczym pomaga w uniknięciu nagłych i niebezpiecznych
sytuacji na drodze. Jakich? Na skutek awarii może nastąpić niespodziewana
utrata kontroli nad pojazdem, wyłączenie się silnika lub przedłużenie drogi
hamowania. Wszystko to może prowadzić do wypadku.
Kolejnym pozytywnym aspektem regularnych przeglądów wykonywanych przez profesjonalny serwis samochodowy jest możliwość utrzymania wyższej wartości pojazdu na rynku wtórnym w razie jego odsprzedaży. W końcu dobrze utrzymane auto zazwyczaj cieszy się większym zainteresowaniem potencjalnych kupujących.
Co powinno wchodzić w zakres podstawowych czynności przeprowadzanych przez
serwis samochodowy?
Cykliczny przegląd serwisowy samochodu różni się w
zależności od wielu zmiennych. Jakich? Wśród nich można wymienić między innymi
prognozowany przebieg, konstrukcję silnika oraz zastosowane modyfikacje, np.
instalację LPG. Niezależnie jednak od specyficznych warunków, lista działań
niezbędnych do utrzymania auta w optymalnym stanie, jest stosunkowo niedługa.
- Wymiana
oleju
Wymiana oleju jest jedną z najważniejszych procedur
serwisowych. Ma bowiem na celu ochronę silnika przed przegrzaniem i zatarciem.
Olej silnikowy odpowiada za smarowanie ruchomych części jednostki napędowej,
redukcję tarcia oraz odprowadzanie ciepła. Z czasem jednak traci on swoje
właściwości smarujące i czyszczące, co w późniejszych etapach może doprowadzić
do szybszego zużycia i awarii tego podzespołu.
Regularna wymiana oleju, zgodnie z zaleceniami producenta
pojazdu w kwestii lepkości i rodzaju (są bowiem oleje syntetyczne,
półsyntetyczne oraz mineralne), zapewnia długotrwałą i efektywną pracę silnika.
Pozytywnie wpływa także na jego żywotność.
Co ile wymieniać olej? Dobrze jest przeprowadzać ten proces
co 10 000 – 15 000 km bądź co roku. Dłuższy interwał znacznie zwiększa ryzyko
awarii.
- Wymiana
filtrów
Wymiana filtrów (oleju, powietrza, paliwa oraz kabinowego)
jest równie istotna. Akcesoria te, niezależnie od ich zastosowania, odgrywają
ważną rolę w ochronie silnika oraz zapewnieniu komfortu podróżującym we wnętrzu
auta pasażerom.
Filtr oleju zatrzymuje brud i cząstki stałe, które mogłyby
spowodować spustoszenie we wnętrzu silnika. Filtr powietrza chroni jednostkę
przed zasysaniem zanieczyszczeń, natomiast filtr paliwa odpowiada za
oczyszczanie go. Z kolei filtr kabinowy wpływa na jakość powietrza wewnątrz
pojazdu, eliminując pyłki, kurz i inne zanieczyszczenia.
Co ile wymieniać te podzespoły? Przy każdej wymianie oleju
zakłada się nowy filtr oleju. Filtr powietrza należy wymieniać co 15 000
– 35 000 km, filtr paliwa co 15 000 – 60 000 km, a filtr kabinowy – co roku lub
co maksymalnie 15 000 km. W razie wątpliwości warto zajrzeć do instrukcji
swojego auta – producent wszystko w niej dokładnie opisał.
- Analiza
stanu układu hamulcowego
Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów
bezpieczeństwa w pojeździe. Analiza jego stanu powinna obejmować kontrolę
grubości klocków i stan tarcz hamulcowych. Dodatkowo warto ocenić ilość oraz
stan płynu hamulcowego i sprawdzić szczelność całego systemu.
Najlepiej jest robić taki przegląd co roku, gdyż zużycie
klocków i tarcz hamulcowych, jak i niedostateczna ilość płynu, mogą znacząco
wpłynąć na skuteczność hamowania, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy.
Co ile wymieniać elementy układu hamulcowego? To kwestia
indywidualna – jedni klocki wymieniają po 20 000 km (w przypadku jazdy w trybie
dynamicznym), a inni nawet co 40 000 km (przy jeździe ekonomicznej). Podobnie
jest z tarczami. Te jednak mogą wytrzymywać od 50 000 km do nawet 100 000 km!
- Prace
w zakresie układu klimatyzacji
Układ klimatyzacji nie tylko zapewnia komfort termiczny w
kabinie pojazdu, ale również wpływa na bezpieczeństwo jazdy poprzez
zapobieganie parowaniu szyb (co pomaga zachować dobrą widoczność). Serwisowanie
układu klimatyzacji powinno obejmować sprawdzenie szczelności systemu, wymianę
lub uzupełnienie czynnika chłodzącego oraz odgrzybianie.
Regularne czyszczenie i dezynfekcja klimatyzacji zapobiega
również rozwojowi bakterii i grzybów, które mogą prowadzić do nieprzyjemnych
zapachów oraz problemów zdrowotnych u pasażerów, szczególnie alergików.
Co ile konserwować układ klimatyzacji? Warto to robić przynajmniej raz do roku, najlepiej na wiosnę, kiedy to zabieg odgrzybiania będzie efektywniejszy i przyniesie dobry rezultat na znacznie dłuższy czas.
Czy serwisowanie auta i regularne przeglądy są opłacalne?
Serwisowane auta zawsze się opłaca. Szczególnie wtedy, gdy
usterkę uda się wykryć wcześnie i nie spowoduje ona poważnej awarii. Dla
przykładu praca sprężarki klimatyzacji bez odpowiedniego smarowania może grozić
jej zatarciem (koszt nowej to ponad 1 500 zł). Podobnie jest z silnikiem
pracującym na starym oleju – zwykle po zatarciu jego naprawa jest niemożliwa,
co oznacza potrzebę wymiany całej jednostki na nową (koszt to nawet
kilkadziesiąt tysięcy złotych).
Dobrego fachowca zajmującego się przeglądami i serwisem samochodów można znaleźć m.in. w portalu usługowym Majsteria. Warto pielęgnować swoje auto. Dzięki temu unikniesz zbędnych wydatków i zadbasz o swoje bezpieczeństwo, a przy tym także zwiększysz wartość pojazdu na przyszłość.
Artykuł partnera