Szukaj

LIFESTYLE Kontrowersyjna gra o naciąganiu bogatego faceta wywołała burzę w Chinach

Kontrowersyjna gra o naciąganiu bogatego faceta wywołała burzę w Chinach

CKM
08.07.2025
Kopiuj link

Gra „Revenge on Gold Diggers” (Zemsta na łowczyniach posagów) ledwo zdążyła zadebiutować na platformie Steam, a już wspięła się na szczyt listy sprzedaży i… wzbudziła ogromne kontrowersje.  Produkcja chińskiego studia Qianfang zadebiutowała w czerwcu. Błyskawicznie stała się tematem ogólnochińskiej debaty o seksizmie i roli kobiet w społeczeństwie.

z32085645AMP,Gra-Revenge-on-Gold-Diggers-na-platformie-Steam--Z

Revenge on Gold Diggers

 

„Bardziej posłuszny niż pies…”

Gracz wciela się w mężczyznę, który zostaje uwiedziony przez kobietę zainteresowaną wyłącznie jego pieniędzmi. Rozwój fabuły zależy od jego reakcji – czy zdemaskuje oszustwo, czy da się zmanipulować. W jednej ze scen kobieta mówi: „Jest bardziej posłuszny niż pies… Oby więcej takich głupich się trafiło”. To właśnie takie teksty wywołały falę krytyki.

Choć twórcy przekonywali, że ich celem było wywołanie dyskusji o emocjonalnym nadużyciu i oszustwach uczuciowych, wielu odbiorców uznało grę za jawnie seksistowską. Zdecydowana większość „oszustów” w grze to kobiety – od influencerek po ambitne przedsiębiorczynie – wszystkie przedstawione jako manipulantki, które chcą wydobyć od mężczyzn jak najwięcej pieniędzy i prezentów.

W grze występuje 6 głównych postaci, akcja rozgrywa się w prawie ośmiu godzinach i kończy jednym z 38 możliwych finałów.

Zmiana tytułu nie pomogła

Już dzień po premierze gra została przemianowana na bardziej neutralny tytuł: Emotional Anti-Fraud Simulator. Twórcy chcieli złagodzić emocje, jednak mleko już się rozlało. 

Reżyser gry, hongkoński filmowiec Mark Hu, został zbanowany na kilku chińskich platformach społecznościowych.

Głos sprzeciwu

Xu Yikun, artystka i krytyczka gry, oceniła ją jako przykład „klasycznego modelu biznesowego, który żyje z kontrowersji i dzielenia ludzi”. Jej zdaniem określenie „gold digger” samo w sobie jest obraźliwe i nacechowane mizoginią – zbyt często używane wobec kobiet, niezależnie od kontekstu.

– Jeśli masz bogatego chłopaka, jesteś łowczynią posagów. Jeśli się ładnie ubierasz – też. Czasem wystarczy, że przyjmiesz drinka – mówi Xu.

Niektórzy gracze uważają jednak, że krytyka jest przesadzona. – Gra nie mówi, że wszystkie kobiety są takie. Mężczyźni też mogą być „gold diggerami” – twierdzi np. 31-letni Zhuang Mengsheng w wypowiedzi dla BBC. 

Reakcje mediów i wpływ społeczny

Opinie mediów również są podzielone. Gazeta z prowincji Hubei zarzuciła grze „szufladkowanie całej płci jako oszustów”. Z kolei Beijing Youth Daily chwaliło pomysłowość tytułu i zauważyło, że oszustwa uczuciowe to poważny problem – tylko w 2023 roku ich koszt w Chinach wyniósł ponad 2 miliardy juanów (ok. 279 mln dolarów).

W tle prawdziwa tragedia i sytuacja kobiet

Niektórzy internauci doszukują się – i słusznie – inspiracji gry w tragicznej historii młodego mężczyzny znanego jako „Fat Cat”, który w 2023 roku popełnił samobójstwo po rozstaniu. W sieci natychmiast oskarżono jego byłą partnerkę o wyrachowanie – choć policja nie potwierdziła tych zarzutów. W grze gracze mogą finalnie znaleźć ukryte przesłanie, oby nigdy więcej ta historia się nie powtórzyła.

Wielu ekspertów zauważa, że gra wpisuje się w głęboko zakorzenione stereotypy płciowe w chińskim społeczeństwie. Oficjalna narracja Komunistycznej Partii Chin wciąż promuje tradycyjne role kobiet jako „dobrych żon i matek”. Coraz więcej kobiet w Państwie Środka czuje, że są postrzegane przez pryzmat ich relacji z mężczyznami – a nie przez własne ambicje zawodowe.

Czy kontrowersja zaszkodzi grze?

Wręcz przeciwnie – sprzedaż tytułu nadal rośnie, a gra znajduje się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych produkcji na chińskim rynku PC, wyprzedzając nawet legendarny już Black Myth: Wukong.

Autor CKM
Źródło -
Data dodania 08.07.2025
Aktualizacja 14.07.2025
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.