Szukaj

MOTO Ultre 4 Cargo – polskie super-auto dla kurierów

Ultre 4 Cargo – polskie super-auto dla kurierów

CKM
30.09.2025
Kopiuj link

Samochody dostawcze są zbyt duże i kosztowne, rowery cargo – za mało pojemne. W tę lukę celuje Ultre 4 Cargo, nowy polski pojazd elektryczny, który zadebiutował podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. To nie futurystyczny prototyp, a realne narzędzie, gotowe do produkcji i wdrożenia.

Ultre-4-Cargo-in-a-city-environment

Pomiędzy rowerem a vanem

Ultre 4 Cargo tworzy nową kategorię pojazdów – Ultra Light Commercial Vehicle (ULCV). Z jednej strony kompaktowy i zwrotny jak rower towarowy, z drugiej – oferuje przestrzeń ładunkową, której nie powstydziłby się mały van. Przy długości 3,4 m i szerokości 1,5 m pomieści do 4 m³ ładunku o masie nawet pół tony, a do środka wejdą przedmioty o długości niemal 3 metrów. To ogromny atut przy dostawach tzw. „ostatniej mili”.

Funkcjonalność zaprojektowana od podstaw

W Ultre 4 Cargo forma nie była punktem wyjścia – pojazd powstał dosłownie „wokół paczek”. Najpierw rozplanowano przestrzeń załadunkową, a dopiero potem obudowano ją lekką, monolityczną konstrukcją. Stąd proste, pozbawione zbędnych ozdobników nadwozie, które ma przede wszystkim działać. Kurierzy docenią przesuwne drzwi z obu stron, niskie progi i prawie dwumetrową wysokość wnętrza, pozwalającą na wygodną pracę w środku. Kamera cofania i duże przeszklenia zwiększają kontrolę w zatłoczonych ulicach, a promień skrętu 4,2 m sprawia, że auto bez problemu poradzi sobie w wąskich zaułkach.

Technologia z polskim rodowodem - Ultre 4 Cargo 

Ultre 4 Cargo powstał we współpracy Ultre Mobility z instytutami badawczymi Łukasiewicza. Sercem pojazdu jest ultralekki silnik synchroniczny LEMOK z magnesami trwałymi, zaprojektowany specjalnie pod kątem wysokiej sprawności energetycznej. Całość osadzono w ramie FiDU™ – innowacyjnej konstrukcji powstającej w procesie bezmatrycowej deformacji stali. To rozwiązanie pozwala uzyskać lekką, a jednocześnie niezwykle sztywną strukturę, którą można łatwo skalować i dostosowywać do potrzeb użytkowników.

 

Ultre4Cargo_2

źródło: wKatowicach.eu

Gotowy do produkcji, gotowy na eksport

W odróżnieniu od wielu koncepcji miejskiej mobilności, Ultre 4 Cargo nie jest tylko eksperymentem. Pojazd przeszedł testy, ma homologację L7e-CU i jest przygotowany do seryjnej produkcji. Co więcej, powstaje z europejskich komponentów, a jego projekt wyszedł spod ręki studia Zieta Studio, znanego z eksperymentalnego podejścia do formy i inżynierii.

Zeroemisyjna logistyka w praktyce

Warto podkreślić, że Ultre 4 Cargo nie próbuje być autem dla wszystkich. To narzędzie wyspecjalizowane: do kurierskich dostaw, usług miejskich, obsługi centrów logistycznych. Zeroemisyjność, niskie koszty eksploatacji i modułowa konstrukcja sprawiają, że może stać się atrakcyjną alternatywą dla firm flotowych, które szukają oszczędności, ale też muszą realizować cele ESG.

Made in Poland, myślą globalnie

Ultre 4 Cargo pokazuje, że polska inżynieria nie ogranicza się już do podwykonawstwa dla zagranicznych producentów. To kompleksowy projekt od pomysłu po gotowy produkt, który może znaleźć klientów nie tylko w Polsce, ale i w Europie. W świecie, gdzie miasta coraz mocniej ograniczają wjazd aut spalinowych, taki pojazd staje się naturalnym kierunkiem rozwoju logistyki.

Autor CKM
Źródło -
Data dodania 30.09.2025
Aktualizacja 01.10.2025
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.