Studenci z AGH w Krakowie stworzyli elektryczny bolid
Wygląda na to, że Kraków właśnie dorobił się własnej „Formuły 1”, choć w nieco studenckim, ale za to cholernie ambitnym wydaniu. Zespół AGH Racing właśnie zaprezentował swój nowy bolid – RTE 3.0, który wygląda jak z gry komputerowej. Pojazd jest w pełni elektryczny, napędzany czterema silnikami i potrafi wystrzelić do setki szybciej niż niejeden supercar. Co potrafi RTE 3.0 i dlaczego jest jednym z najbardziej zaawansowanych projektów Formuły Student w Polsce?

fot. AGH
Szybki jak błyskawica, zwinny jak kot
Premiera tego wyjątkowego pojazdu odbyła w Muzeum Lotnictwa, a w pierwszym rzędzie siedzieli naukowcy, inżynierowie i miłośnicy motoryzacji. Ale prawdziwymi bohaterami wieczoru byli ci, którzy ten bolid zbudowali – czyli ponad setka studentów. Udowodnili oni, że polska myśl techniczna ma się całkiem dobrze.
RTE 3.0 to nie jest kolejna biedna wersja bolidu do testów. Jest to inżynierski majstersztyk zbudowany na karbonowym monocoque’u – w formie klatki. Mimo że cały bolid waży tylko 225 kilogramów, to potrafi wykrzesać z siebie aż 190 koni i aż 1000 Nm momentu obrotowego. W praktyce? Maszyna leci do setki w 2,5 sekundy, co znaczy, że jeśli nie trzymasz się mocno, to możesz zostać na linii startu z solidnymi obrażeniami.
Każde koło ma swój własny silnik, a całość jest zarządzana przez autorski system wektorowania momentu – dlatego można powiedzieć, że bolid sam wie, jak się prowadzić, żeby na pierwszym lepszym zakręcie nie zabić pasażera.
Przyszłość? Autonomiczna jazda bez trzymanki
Wiadomo, że dziś wszystko musi być „smart” i najlepiej, żeby działało bez człowieka – więc RTE 3.0 też taki będzie. Chłopaki i dziewczyny z AGH przygotowali pojazd do jazdy autonomicznej. Kamery, laserowe skany otoczenia, sztuczna inteligencja – pełen zestaw, który ma sprawić, że bolid pojedzie sam i jeszcze do tego nie wjedzie w drzewo. Przy czym na razie systemy są w fazie rozwoju, ale już teraz zapowiada się mocno przyszłościowo – bo kto wie, może za parę lat to właśnie AGH Racing będzie szkolić AI do prowadzenia wyścigówek?
Bolid rodem z Krakowa rusza na podbój Europy
Nie ma tu przypadku. Nad RTE 3.0 pracowało ponad 120 studentów – od mechatroniki, przez informatykę, aż po zarządzanie projektami. Każdy z nich dołożył cegiełkę do tego, żeby pokazać, że z pasji, wiedzy i litra energetyka można stworzyć coś naprawdę wielkiego.

Co istotne RTE 3.0 nie będzie tylko ładnie wyglądał na zdjęciach. Zespół AGH Racing szykuje się na cztery wyścigowe rundy Formuły Student – w Holandii, Czechach, Niemczech i oczywiście w Polsce. Tam zmierzą się z topowymi zespołami z całego świata.
Źródło:
Skoda Octavia: innowacje, które szybko docenisz

Sportowy SUV od Skody - poznajcie Skodę Enyaq RS

Robert Kubica wygrywa 24h Le Mans – to lekcja, że ‘niemożliwe’ istnieje tylko w słowniku słabych

Ile osób mógł pomieścić Maluch? Historia jednego z najbardziej kultowych polskich aut

Niewidzialne systemy kontroli na drogach