Szukaj

MOTO Euro NCAP mówi „stop tablecikom” – bez niektórych przycisków nie będzie pięciu gwiazdek

Euro NCAP mówi „stop tablecikom” – bez niektórych przycisków nie będzie pięciu gwiazdek

JakubS
12.05.2025
Kopiuj link
Ostatnie lata w motoryzacji to spore zmiany w zakresie budowy kokpitów. Mianowicie producenci prześcigali się w tym, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich fizycznych przycisków. Funkcjonalności przeniosły się do ekranów dotykowych, które miały być nie tylko nowoczesne i eleganckie, ale przede wszystkim wygodne. Co jednak z bezpieczeństwem? Tutaj NCAP stawia sprawy jasno.
istock-1301193215-be45e8e7babba0c4f23051955d2edbc4_651913
Dotykowe ekrany zdominowały rynek motoryzacyjny
Żyjemy w czasach, w których, by włączyć klimatyzację lub grzanie foteli trzeba przejść przez całe menu, rozpoznać ikonkę, a także nie pomylić tego, chociażby z regulacją lusterek. Coś, co miało być rewolucją, poszło w niekoniecznie dobrą stronę. Jednak Euro NCAP w porę postanowiło powiedzieć – „dość”. Od 2026 roku samochody, które nie będą miały fizycznych przycisków w zakresie najważniejszych funkcji, mogą zapomnieć o pięciu gwiazdkach w testach bezpieczeństwa.Według ekspertów problem jest naprawdę poważny, ponieważ obsługa ekranów w znaczący sposób odciąga uwagę kierowców. Jest więc to prawdziwy problem ewolucyjny, ponieważ już od wielu lat mamy pieszych idących z nosami w ekranach telefonów – a do tego również doszli kierowcy wpatrzeni w tablety. Taka mieszanka jest naprawdę wybuchowa i w znaczy sposób obniża poziom bezpieczeństwa na drogach i przejściach dla pieszych.

Nie masz przycisków? Przestajesz się liczyć!

Od stycznia 2026 roku EURO NCAP nie wyda maksymalnej oceny bezpieczeństwa samochodom, które nie mają fizycznych przycisków dla podstawowych funkcji. Bez klikania w ekran będziemy musieli mieć dostęp do:
  • kierunkowskazów,
  • świateł awaryjnych,
  • klaksonu,
  • wycieraczek
  • przycisku eCall.
Jednak lista ta spokojnie mogłaby być rozszerzona o wiele innych elementów wyposażenia. O tym, że ekran dotykowy na cały kokpit to niezbyt bezpieczne rozwiązanie mówią w dosadny sposób testy przeprowadzone przez szwedzki magazyn „Vi Bilägare”.Udowodnili oni, że obsługa funkcji przez ekran może być nawet kilkukrotnie wolniejsza niż przez tradycyjne przyciski. Niektórym uczestnikom zajęło ponad kilometr jazdy, by odnaleźć właściwą funkcję nawiewu. A to, umówmy się, całkiem sporo – szczególnie jeśli pada, a ty próbujesz trafić w ikonę palcem, mając przed sobą zalaną deszczem i zaparowaną szybę.Do podobnych wniosków doszli specjaliści z takich magazynów jak Wired oraz The Times. Jednak poszli oni również o krok dalej, ponieważ wskazali, że rozproszenie ekranem dotykowym jest porównywalne do tego, jakie ma się po spożyciu alkoholu.

Pierwsze reakcje koncernów motoryzacyjnych

Koncerny motoryzacyjne będą zatem musiały niejako wrócić do dawnych rozwiązań. Zmiany zapowiedział m.in. Volkswagen, który potwierdził, że w nowych modelach zawita więcej fizycznych przycisków. Niewątpliwie inne marki również pójdą zgodnie z tym trendem, ponieważ bezpieczeństwo jest dla kierowców równie ważne jak „bajery” i funkcjonalność. Jest to znakomity przykład, że to, co miało być wyznacznikiem nowoczesności poszło w stronę przerostu formy nad treścią. Samochód powinien być wyposażony w nowoczesne udogodnienia, ale jednak nie może stać się przedłużeniem telefonu. Jak najbardziej powinniśmy iść z duchem czasu, ale wszystko musi być w rozsądnych granicach. Chyba nikt nie chciałby szukać ikonki wycieraczek lub nawiewu podczas burzy, która złapała go na autostradzie? Źródła:Euro NCAP,ETSC,Vi Bilägare,Wired,The Times,

Francuskie.pl,

Autor JakubS
Źródło -
Data dodania 12.05.2025
Aktualizacja -
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.