Euro NCAP mówi „stop tablecikom” – bez niektórych przycisków nie będzie pięciu gwiazdek
Ostatnie lata w motoryzacji to spore zmiany w zakresie budowy kokpitów. Mianowicie producenci prześcigali się w tym, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich fizycznych przycisków. Funkcjonalności przeniosły się do ekranów dotykowych, które miały być nie tylko nowoczesne i eleganckie, ale przede wszystkim wygodne. Co jednak z bezpieczeństwem? Tutaj NCAP stawia sprawy jasno.

Dotykowe ekrany zdominowały rynek motoryzacyjny
Żyjemy w czasach, w których, by włączyć klimatyzację lub grzanie foteli trzeba przejść przez całe menu, rozpoznać ikonkę, a także nie pomylić tego, chociażby z regulacją lusterek. Coś, co miało być rewolucją, poszło w niekoniecznie dobrą stronę. Jednak Euro NCAP w porę postanowiło powiedzieć – „dość”. Od 2026 roku samochody, które nie będą miały fizycznych przycisków w zakresie najważniejszych funkcji, mogą zapomnieć o pięciu gwiazdkach w testach bezpieczeństwa.Według ekspertów problem jest naprawdę poważny, ponieważ obsługa ekranów w znaczący sposób odciąga uwagę kierowców. Jest więc to prawdziwy problem ewolucyjny, ponieważ już od wielu lat mamy pieszych idących z nosami w ekranach telefonów – a do tego również doszli kierowcy wpatrzeni w tablety. Taka mieszanka jest naprawdę wybuchowa i w znaczy sposób obniża poziom bezpieczeństwa na drogach i przejściach dla pieszych. Euro NCAP, ETSC, Vi Bilägare, Wired, The Times,
Żyjemy w czasach, w których, by włączyć klimatyzację lub grzanie foteli trzeba przejść przez całe menu, rozpoznać ikonkę, a także nie pomylić tego, chociażby z regulacją lusterek. Coś, co miało być rewolucją, poszło w niekoniecznie dobrą stronę. Jednak Euro NCAP w porę postanowiło powiedzieć – „dość”. Od 2026 roku samochody, które nie będą miały fizycznych przycisków w zakresie najważniejszych funkcji, mogą zapomnieć o pięciu gwiazdkach w testach bezpieczeństwa.Według ekspertów problem jest naprawdę poważny, ponieważ obsługa ekranów w znaczący sposób odciąga uwagę kierowców. Jest więc to prawdziwy problem ewolucyjny, ponieważ już od wielu lat mamy pieszych idących z nosami w ekranach telefonów – a do tego również doszli kierowcy wpatrzeni w tablety. Taka mieszanka jest naprawdę wybuchowa i w znaczy sposób obniża poziom bezpieczeństwa na drogach i przejściach dla pieszych.
Nie masz przycisków? Przestajesz się liczyć!
Od stycznia 2026 roku EURO NCAP nie wyda maksymalnej oceny bezpieczeństwa samochodom, które nie mają fizycznych przycisków dla podstawowych funkcji. Bez klikania w ekran będziemy musieli mieć dostęp do:- kierunkowskazów,
- świateł awaryjnych,
- klaksonu,
- wycieraczek
- przycisku eCall.
Pierwsze reakcje koncernów motoryzacyjnych
Koncerny motoryzacyjne będą zatem musiały niejako wrócić do dawnych rozwiązań. Zmiany zapowiedział m.in. Volkswagen, który potwierdził, że w nowych modelach zawita więcej fizycznych przycisków. Niewątpliwie inne marki również pójdą zgodnie z tym trendem, ponieważ bezpieczeństwo jest dla kierowców równie ważne jak „bajery” i funkcjonalność. Jest to znakomity przykład, że to, co miało być wyznacznikiem nowoczesności poszło w stronę przerostu formy nad treścią. Samochód powinien być wyposażony w nowoczesne udogodnienia, ale jednak nie może stać się przedłużeniem telefonu. Jak najbardziej powinniśmy iść z duchem czasu, ale wszystko musi być w rozsądnych granicach. Chyba nikt nie chciałby szukać ikonki wycieraczek lub nawiewu podczas burzy, która złapała go na autostradzie? Źródła:Francuskie.pl,
Przeczytaj także
KOMENTARZE (0)
Twój komentarz został przesłany do moderacji i nie jest jeszcze widoczny.
Sprawdzamy, czy spełnia zasady naszego regulaminu. Dziękujemy za zrozumienie!
TAGI
TRENDUJĄCE

Dlaczego coraz więcej Polaków wybiera minikoparki z Chin zamiast europejskich marek?

Szokujące badania: ponad połowa młodych kierowców boi się tankować

Pędził bolidem po autostradzie. Został złapany dopiero po dwóch latach

Chcesz auto za pół ceny? Skarbówka ma plan

Ferrari 849 Testarossa: powrót królowej lat 80. w wersji plug-in. Luksus i moc 1050 koni