Szukaj

MOTO Wymiana rozrządu – kiedy ją przeprowadzić?

Wymiana rozrządu – kiedy ją przeprowadzić?

JakubS
04.04.2025
Kopiuj link
Zdecydowanie wymiana rozrządu to jedna z najważniejszych czynności serwisowych dla każdego samochodu. Choć dla wielu kierowców brzmi to jak odległa błahostka, to zignorowanie jej może skończyć się poważną awarią silnika. Rozrząd odpowiada za synchronizację pracy wałka rozrządu i wału korbowego, dlatego musi działać precyzyjnie i bez zakłóceń. Awaria tego układu może doprowadzić do kolizji zaworów z tłokami, a to z kolei pociąga za sobą bardzo kosztowny remont jednostki napędowej.
wymiana rozrządu

Kiedy wymienić rozrząd? 

Niestety nie ma jednego przedziału kilometrów dla wszystkich pojazdów, a to kiedy wymienić rozrząd, zależy od rodzaju zastosowanego napędu (pasek lub łańcuch), modelu silnika i warunków eksploatacji. Jeśli w aucie masz pasek rozrządu, producenci zwykle zalecają jego wymianę co 60 do 150 tysięcy kilometrów, albo co 5–7 lat – zależnie od modelu. Przy czym zawsze warto sprawdzić konkretną wartość dla swojego auta w książce serwisowej.

Łańcuch rozrządu jest teoretycznie bardziej wytrzymały, dlatego często będzie bezawaryjne przez całą żywotność pojazdu. Lecz jak już zacznie się sypać, to naprawa potrafi być bardziej kosztowna i trudniejsza niż przy zwykłym pasku. Dlatego regularna kontrola jest szczególnie istotna niezależnie od technologii napędu silnika. 

W praktyce, zanim dojdzie do awarii, układ rozrządu może wysyłać sygnały ostrzegawcze: 

  • hałas (metaliczne dźwięki, stukanie) dochodzący z okolic silnika,
  • problemy z odpalaniem,
  • nierówna praca silnika,
  • spadek mocy i momentu obrotowego,
  • zapalona kontrolka check engine.

Jeśli zauważysz kiedykolwiek, któreś z powyższych objawów to nie warto tego bagatelizować. Najlepiej jak najszybciej zajrzeć do mechanika i sprawdzić, co dzieje się w jednostce napędowej. Czasem to drobiazg, czasem napinacz, ale jeśli to faktycznie kończący się rozrząd, to lepiej załatwić temat jak najwcześniej. W przeciwnym razie może skończyć się zatarciem silnika i rachunkiem, który boli bardziej niż stłuczka. 

Co ile wymieniać pasek rozrządu?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie co ile wymieniać pasek rozrządu – wszystko zależy od konkretnego modelu auta. Zazwyczaj mówi się o przebiegach rzędu 90–120 tysięcy kilometrów, ale to tylko orientacyjne widełki. Najlepiej jednak zajrzeć do instrukcji obsługi albo dokumentacji serwisowej i trzymać się tego, co zaleca producent. Warto też wziąć pod uwagę, jak jeździsz – częste stanie w korkach, krótkie trasy po mieście czy wysokie temperatury potrafią skrócić żywotność paska szybciej, niż się spodziewasz.

Jeśli już decydujesz się na wymianę, zrób to porządnie. Dobrą praktyką jest wymiana nie tylko samego paska, ale też rolki napinającej, pompy cieczy chłodzącej (jeśli działa w tym samym układzie) i wszystkich śrub. Jasne, trochę więcej to kosztuje, ale daje spokój na długie lata.

Co ile wymienia się rozrząd z łańcuchem?

Pytanie, co ile wymienia się rozrząd, pojawia się zarówno w kontekście pasków, jak i nowszych rozwiązań, takich jak łańcuchy. Choć teoretycznie są bardziej wytrzymałe i projektowane na „całe życie” silnika, praktyka pokazuje co innego. Rozciąganie łańcucha, awarie napinaczy czy prowadnic są coraz częstsze, zwłaszcza w nowoczesnych jednostkach z turbodoładowaniem.

Zaleca się kontrolę łańcucha co 150 000 – 200 000 km, choć niektórzy producenci zalecają nawet wcześniejsze sprawdzenia.

Do głównych objawów zużycia łańcucha rozrządu zaliczamy przede wszystkim:

  • dłuższy czas rozruchu silnika,
  • dźwięki szurania lub zgrzytania,
  • błędy zapisane w komputerze sterującym silnikiem.

Należy zaznaczyć, że wymiana łańcucha jest zazwyczaj droższa niż paska, ale z drugiej strony rzadsza. Kluczowe jest szybkie reagowanie na objawy i nieprzekraczanie zalecanych interwałów. Nie warto odkładać tematu rozrządu na później, bo jak padnie, to może pociągnąć za sobą naprawdę poważne (i kosztowne) usterki. Zamiast później płacić w warsztacie kilka tysięcy za remont silnika, lepiej wcześniej wydać parę stówek i mieć temat z głowy. Twój samochód będzie ci za to wdzięczny – a portfel też odetchnie z ulgą.




Autor JakubS
Źródło -
Data dodania 04.04.2025
Aktualizacja 14.05.2025
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.