Wymiana rozrządu – kiedy ją przeprowadzić?

Kiedy wymienić rozrząd?
Niestety nie ma jednego przedziału kilometrów dla wszystkich pojazdów, a to kiedy wymienić rozrząd, zależy od rodzaju zastosowanego napędu (pasek lub łańcuch), modelu silnika i warunków eksploatacji. Jeśli w aucie masz pasek rozrządu, producenci zwykle zalecają jego wymianę co 60 do 150 tysięcy kilometrów, albo co 5–7 lat – zależnie od modelu. Przy czym zawsze warto sprawdzić konkretną wartość dla swojego auta w książce serwisowej.
Łańcuch rozrządu jest teoretycznie bardziej wytrzymały, dlatego często będzie bezawaryjne przez całą żywotność pojazdu. Lecz jak już zacznie się sypać, to naprawa potrafi być bardziej kosztowna i trudniejsza niż przy zwykłym pasku. Dlatego regularna kontrola jest szczególnie istotna niezależnie od technologii napędu silnika.
W praktyce, zanim dojdzie do awarii, układ rozrządu może wysyłać sygnały ostrzegawcze:
- hałas (metaliczne dźwięki, stukanie) dochodzący z okolic silnika,
- problemy z odpalaniem,
- nierówna praca silnika,
- spadek mocy i momentu obrotowego,
- zapalona kontrolka check engine.
Jeśli zauważysz kiedykolwiek, któreś z powyższych objawów to nie warto tego bagatelizować. Najlepiej jak najszybciej zajrzeć do mechanika i sprawdzić, co dzieje się w jednostce napędowej. Czasem to drobiazg, czasem napinacz, ale jeśli to faktycznie kończący się rozrząd, to lepiej załatwić temat jak najwcześniej. W przeciwnym razie może skończyć się zatarciem silnika i rachunkiem, który boli bardziej niż stłuczka.
Co ile wymieniać pasek rozrządu?
Jeśli już decydujesz się na wymianę, zrób to porządnie. Dobrą praktyką jest wymiana nie tylko samego paska, ale też rolki napinającej, pompy cieczy chłodzącej (jeśli działa w tym samym układzie) i wszystkich śrub. Jasne, trochę więcej to kosztuje, ale daje spokój na długie lata.
Co ile wymienia się rozrząd z łańcuchem?
Pytanie, co ile wymienia się rozrząd, pojawia się zarówno w kontekście pasków, jak i nowszych rozwiązań, takich jak łańcuchy. Choć teoretycznie są bardziej wytrzymałe i projektowane na „całe życie” silnika, praktyka pokazuje co innego. Rozciąganie łańcucha, awarie napinaczy czy prowadnic są coraz częstsze, zwłaszcza w nowoczesnych jednostkach z turbodoładowaniem.
Zaleca się kontrolę łańcucha co 150 000 – 200 000 km, choć niektórzy producenci zalecają nawet wcześniejsze sprawdzenia.
Do głównych objawów zużycia łańcucha rozrządu zaliczamy przede wszystkim:
- dłuższy czas rozruchu silnika,
- dźwięki szurania lub zgrzytania,
- błędy zapisane w komputerze sterującym silnikiem.
Należy zaznaczyć, że wymiana łańcucha jest zazwyczaj droższa niż paska, ale z drugiej strony rzadsza. Kluczowe jest szybkie reagowanie na objawy i nieprzekraczanie zalecanych interwałów. Nie warto odkładać tematu rozrządu na później, bo jak padnie, to może pociągnąć za sobą naprawdę poważne (i kosztowne) usterki. Zamiast później płacić w warsztacie kilka tysięcy za remont silnika, lepiej wcześniej wydać parę stówek i mieć temat z głowy. Twój samochód będzie ci za to wdzięczny – a portfel też odetchnie z ulgą.

Ile osób mógł pomieścić Maluch? Historia jednego z najbardziej kultowych polskich aut

Sportowy SUV od Skody - poznajcie Skodę Enyaq RS

Robert Kubica wygrywa 24h Le Mans – to lekcja, że ‘niemożliwe’ istnieje tylko w słowniku słabych

Niewidzialne systemy kontroli na drogach

GOPR rozpoczyna testy jednoosobowego pojazdu latającego. Sprawdź, co potrafi Jetson One