Szukaj

MOTO Przełomowe odkrycie w Indiach - bateria samochodowa, która ładuje się w 6 minut

Przełomowe odkrycie w Indiach - bateria samochodowa, która ładuje się w 6 minut

JakubS
03.06.2025
Kopiuj link

Wyobraź sobie, że zamiast tankowania spalinówki, podjeżdżasz swoim elektrykiem na stację ładowania, idziesz po kawę, wracasz do auta i gotowe. Tyle czasu ma wystarczyć, by w pełni naładować auto elektryczne i móc ruszać w dalszą trasę. Wszystko za sprawą indyjskich naukowców, którzy wymyślili baterię z tak szybkim i efektywnym ładowaniem, że może to zmienić branżę elektromobilności. Czy kierowców „elektryków” w końcu będą mogli przestać narzekać na wieczne kolejki do ładowarek na autostradach?

ba03723a-a4cb-41db-93d1-89098718e1c2-c4bf0f443b565eb8b2d33cca8977d793_dcc4c9

Sodowo-jonowa rewolucja z Indii
Ta innowacyjna bateria została zaprezentowana przez Zespół z Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research (JNCASR) z Indii. Ich odkrycie ma zapewnić ładowanie od zera do 80% w zaledwie 6 minut. Brzmi nieźle, co? W końcu w tyle nawet nie jesteśmy w stanie naładować naszych telefonów.Szybkość ładowania ma być oparta na zastosowaniu sodu zamiast litu, a także innowacyjnej konstrukcji anody, która bazuje na materiale, którego nazwy nawet nie ma sensu wymieniać, ponieważ nic Wam nie powie – Na1.0V0.25Al0.25Nb1.5(PO4)3. Brzmi to skomplikowane, ale praktyka ma okazać się prosta jak drut. Ładujemy szybciej, bateria działa dłużej, a koszty produkcji są dużo niższe – za czym może pójdzie cena. Testy laboratoryjne pokazują, że może ona wytrzymać ponad 3000 cykli ładowania, co czyni ją realnym konkurentem dla obecnych technologii. A skoro sód jest surowcem znacznie bardziej dostępnym niż lit, to mamy tu potencjał na tanią i ekologiczną rewolucję. Oczywiście pytanie czy koncerny motoryzacyjne zdecydują się to wykorzystać albo czy zaraz ktoś nie opatentuje tego rozwiązania.

Pożegnajcie nerwy na stacji ładowania

Jeśli ta technologia wejdzie na rynek, ładowanie auta elektrycznego stanie się porównywalne z tankowaniem benzyny. Już nie trzeba będzie prowadzić wojny o zajętą ładowarkę ani planować przerwy na obiad, by dobić baterię do 80%. Wystarczy, że skoczysz na kawę do Maka albo pójdziesz do ubikacji, a Twoja fura będzie już gotowa do dalszej jazdy.Nie ma co owijać w bawełnę, taka bateria to odpowiedź na największą bolączkę samochodów elektrycznych, którą niewątpliwie jest czas ładowania. W końcu przeciwnicy elektromobilności głównie bazują na tym argumencie, a ten w przypadku zastosowania innowacyjnych baterii zostałby całkowicie wytrącony. Oczywiście zostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa – a konkretnie tego, jak te baterie będą się zachowywały podczas kolizji i wypadków.

Nie tylko Indie mają akumulatorowego asa w rękawie

Oczywiście, nie tylko Indie pracują nad superszybkimi bateriami. Chiński gigant CATL zaprezentował baterię Shenxing, która w 15 minut może naładować się od 5% do 80%, nawet przy -10 stopniach Celsjusza. Amerykańska firma Microvast też nie zostaje w tyle, oferując baterie z czasem ładowania 15 minut i żywotnością do 8000 cykli.Ale to właśnie indyjskie baterie, w których wykorzystywany jest sód robią różnice. W końcu jest on bardziej dostępny, mniej szkodliwy dla środowiska i przede wszystkim ma zdecydowanie niższą cenę rynkową. Dlatego, jeśli indyjski projekt wejdzie w fazę realizacji to możliwe, że ceny „elektryków” trochę się obniżą. Obecnie technologia znajduje się w fazie laboratoryjnej, ale zainteresowanie nią jest ogromne. Wystarczy, że zdecyduje się na nią jeden koncern i reszta będzie musiała również rozważyć zmiany. Wizja ładowania samochodu w kilka minut jest naprawdę piękna i najpewniej przekona wielu kierowców, którzy bronią się rękami i nogami przed samochodami elektrycznymi. Pozostaje jednak zawsze kwestia zapachu benzyny i ryku silnika, a tego zdecydowanie nie da się zastąpić.

Autor JakubS
Źródło Interesting Engineering
Data dodania 03.06.2025
Aktualizacja -
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.