Szukaj

MOTO Skoda Octavia: innowacje, które szybko docenisz

Skoda Octavia: innowacje, które szybko docenisz

CKM
17.06.2025
Kopiuj link

Octavia po liftingu pozostaje sobą – wybitnie utalentowanym samochodem z pogranicza klas kompaktowej i średniej. A udoskonalone systemy wsparcia sprawiają, że jej prowadzenie staje się jeszcze bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. 

_MIK8629

Skoda od dawna hołduje koncepcji, by oferować „więcej samochodu”. Nie chodzi tu jedynie o kwestie wymiarowe, lecz także o standardy ergonomii, wydajności, bezpieczeństwa, komfortu. Naczelnym reprezentantem tej koncepcji jest bestsellerowa Octavia, która w kolejnych generacjach wprowadza innowacyjne rozwiązania i systemy z reguły zarezerwowane dla aut wyższych klas.

Z jednej strony to swego rodzaju „demokratyzacja” wyposażenia, które staje się dostępne dla szerszej grupy odbiorców. Z drugiej – systemy Skody wyróżniają się wyjątkowo harmonijnym, dopracowanym działaniem, skoncentrowanym na użyteczności. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w dobie napływu nowych marek aut, które owszem, oferują rozbudowaną paletę seryjnych systemów wspomagających, lecz często są one irytujące, a nawet mogą obniżać poziom bezpieczeństwa jazdy.

Wszechstronne wsparcie

Kilka miesięcy temu Skoda zmodernizowała Octavię. Z zewnątrz uwagę zwracają m.in. odświeżone zderzaki i kształt lamp, dokonano korekt w palecie silników (bazowe odmiany korzystają teraz ze świetnej 4-cylindrowej jednostki 1.5 TSI), ale nie mniej ważne są zmiany w obrębie systemów inforozrywki oraz wspomagania jazdy (czyli aktywnego bezpieczeństwa).

_MIK9011

Nowy system operacyjny, dysponujący nawet 13-calowym ekranem, może służyć za klasowy wzorzec, jeśli chodzi o dostępność funkcji i intuicyjność obsługi. Jego matryca błyskawicznie reaguje na dotyk, a niezatłoczone menu z dużymi polami dotykowymi sprawia, że sterowanie podczas jazdy nie nastręcza trudności. Podobnie jak w smartfonach dolny pasek ze skrótami można konfigurować „pod siebie”, a dodatkowo do dyspozycji jest górne menu (wysuwane ruchem palca), również z możliwością personalizacji. Nawet dotykowa obsługa wentylacji okazuje się przyjazna – stale widoczne przyciski pozwalają szybko i precyzyjnie regulować ustawienia klimatyzacji czy podgrzewania foteli. Przydatnym udogodnieniem jest inteligentna obsługa głosowa, która reaguje na swobodnie wypowiadane komendy i pozwala nie tylko wprowadzić cel nawigacji, ale też sterować funkcjami auta – bez potrzeby stosowania wyuczonych formułek czy uciążliwego dyktowania adresu w określonej kolejności.

Ta intuicyjność dotyczy także systemów wsparcia, które oferuje nowa Octavia. Interwencje asystenta pasa ruchu czy adaptacyjnego tempomatu są łagodne, wyważone, i w przeciwieństwie do wielu konkurencyjnych rozwiązań nie wiążą się z częstym emitowaniem brzęczyków; wybierając nowy samochód, warto zwrócić na to uwagę – są modele, w których „pikania” jest tyle, że kierowca przestaje orientować się, co robi nie tak. Skody ten problem nie dotyczy; po części to zasługa rozbudowanego zespołu czujników, który np. jako krawędź jezdni rozpoznaje także krawężniki i trawniki.

_MIK9052

Innym przykładem jest adaptacyjny tempomat z regulacją charakterystyki (dostępna jest nawet agresywniejsza, sportowa) czy asystent rozpoznawania uwagi, który z rozsądnym opóźnieniem emituje wizualne ostrzeżenie zamiast upominać kierowcę irytującym powiadomieniem akustycznym za każdym razem, gdy ten będzie chciał obsłużyć centralny ekran.

Podczas dalszych podróży w szczególności można docenić Travel Assist, czyli połączenie szeregu systemów. Pierwszy z nich to adaptacyjny tempomat, który nadzoruje nie tylko dystans od poprzedzającego pojazdu, lecz także uwzględnia przebieg drogi, w tym zakręty i ronda. Drugim jest asystent jazdy środkiem pasa, który subtelnie wspiera kierowcę w doborze toru jazdy na łukach. Korzystanie z Travel Assista uprzyjemnia znana z aut premium kierownica z czujnikami dotyku; ponieważ samochód „wie”, że kierowca trzyma dłonie na wieńcu, nie musi emitować niepotrzebnych ostrzeżeń podczas jazdy na wprost, gdy kierownica nie jest poruszana – to problem dotyczący wielu współczesnych samochodów.

W ruchu miejskim lub w zatorze autostradowym przydaje się z kolei asystent jazdy w korku, który pozwala automatycznie podążać za ruchem strumienia pojazdów. W razie problemów zdrowotnych lub zaśnięcia do akcji wkroczy asystent awaryjnego zatrzymania. W obliczu braku reakcji kierowcy bezpiecznie zatrzyma on samochód, włączy światła awaryjne i nawiąże kontakt z centrum bezpieczeństwa. Po zmroku doskonale spisują się reflektory matrycowe TOP LED Matrix o zwiększonej rozdzielczości, które płynnie i precyzyjnie „wycinają” inne pojazdy i eliminują odblaski od tablic drogowych, a także reagują na aktualne warunki, np. jazdę przez miasto lub podróż autostradą. Efekt: praktycznie przez cały czas można korzystać z pełnej dopuszczalnej skuteczności oświetlenia bez oślepiania innych użytkowników drogi.

 

_MIK8686

Jest też coś dla tych, którzy nie przepadają za parkowaniem. Funkcja zdalnego parkowania (Remote Park Assist) pozwala zająć lub opuścić miejsce parkingowe zdalnie, stojąc obok samochodu i sterując procesem za pomocą smartfona i aplikacji MySkoda – a samochód sam reaguje wówczas na przeszkody. Z kolei inteligentne parkowanie (Intelligent Park Assist) umożliwia zautomatyzowane przeprowadzenie manewru parkowania prostopadłego lub równoległego. W przypadku doposażenia w hak holowniczy manewrowanie z przyczepą ułatwia asystent Trailer Assist. Co więcej, w drugiej połowie roku Octavia otrzyma przydatną funkcję Automated Emergency Brake – Pedestrian Rear, która będzie monitorować pieszych znajdujących się z tyłu auta podczas cofania i w razie potrzeby przeprowadzi wtedy autonomiczne hamowanie.

To wszystko realnie zwiększa wygodę i bezpieczeństwo jazdy, ograniczając zmęczenie oraz ryzyko wystąpienia groźnych sytuacji na drodze. Kierowca Octavii szybko zaczyna doceniać swoich elektronicznych „pomocników” – i brakuje mu ich, gdy przesiada się do innego auta. Co istotne, wiele z tych systemów występuje w atrakcyjnie wycenionych pakietach wyposażenia, dostępnych nawet dla tańszych wersji. A teraz do wyboru są szczególnie korzystne cenowo jubileuszowe odmiany Edition 130, wprowadzone na rynek z okazji 130-lecia Skody – warto zajrzeć do salonu.

Octavia prezentuje także wysoki poziom bezpieczeństw biernego, potwierdzony 5-gwiazdkową oceną niezależnej organizacji Euro NCAP. Na życzenie może być wyposażona nawet w 10 poduszek powietrznych (w tym seryjne: centralna z przodu oraz kolanowa dla kierowcy).

_MIK9000 (1)

Wielki wóz

Ze swoim 4,7-metrowym nadwoziem i pojemnym bagażnikiem Octavia podoła nawet rodzinnemu wyjazdowi na wakacje. Tu liczy się zresztą nie tylko przestrzeń – Skoda oferuje wzorową ergonomię miejsca kierowcy, z wszechstronnie ustawianym, obszernym fotelem i regulowanym podłokietnikiem, oraz wygodną kanapę, a także liczne udogodnienia do mocowania drobniejszego bagażu w kufrze.

Kabina przekonuje także estetycznym wykończeniem, z dużym udziałem miękkich okładzin oraz wieloma efektownymi akcentami, takimi jak staranne przeszycia czy tapicerowany pas na desce rozdzielczej. Po liftingu nabywcy mają do wyboru nowe tonacje kolorystyczne (style wykończenia z palety tzw. Design Selections), kolejne okładziny z udziałem materiałów z recyklingu oraz skórzaną tapicerkę przetworzoną w zrównoważony sposób. Nie sposób nie docenić też licznych, pojemnych schowków.

Szeroka oferta napędów Octavii obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne, również uhybrydowione, o mocy od 115 do 265 KM, w tym czteronapędową odmianę 2.0 TSI 4x4 (204 KM). Cennik wraz z aktualnie obowiązującymi promocjami można znaleźć pod adresem: www.skoda-auto.pl

_MIK8699
Autor CKM
Źródło -
Data dodania 17.06.2025
Aktualizacja -
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.