Problemy z chińskim autem elektrycznym. Kierowcy ostrzegają: zawieszenie nie wytrzymuje 40 tys. km
Chiński producent BYD, który od niedawna oferuje w Polsce model Dolphin Surf – jeden z najtańszych samochodów elektrycznych na rynku – zmaga się z poważnymi oskarżeniami dotyczącymi jakości swoich pojazdów. Doniesienia z Brazylii rzucają cień na popularność modelu znanego tam jako BYD Seagull.

Tanie auto, wysokie ryzyko?
Dzięki atrakcyjnej cenie, model Dolphin Surf można kupić w Polsce już za niespełna 43 tysiące złotych, jeśli skorzysta się z rządowego programu dopłat do aut elektrycznych. To bez wątpienia jedna z głównych zalet tego miejskiego pojazdu. Niestety, jak pokazują doświadczenia brazylijskich użytkowników, niska cena może iść w parze z obniżoną jakością.
W Brazylii, gdzie Seagull pojawił się pod koniec 2023 roku, samochód zdobył popularność wśród kierowców zawodowo zajmujących się przewozem osób. Intensywna eksploatacja szybko ujawniła niepokojące problemy – przede wszystkim dotyczące zawieszenia.
Seria usterek i brak reakcji
Jednym z użytkowników, który nagłośnił sprawę, jest Danilo Almeida. Pokazał on pęknięty wahacz w swoim aucie po zaledwie 40 tysiącach kilometrów. Jego wpis na grupie facebookowej zrzeszającej właścicieli BYD w Brazylii wywołał lawinę podobnych relacji – problem dotyczył wyłącznie przedniego, prawego wahacza. Media motoryzacyjne potwierdziły przynajmniej osiem przypadków tej samej usterki, a niektórzy kierowcy zgłosili powtórne awarie po kolejnych kilkunastu tysiącach kilometrów.
Użytkownicy informują również o innych kłopotach – zawodzą tylne amortyzatory i układy kierownicze. Wielu skarży się na zbyt miękkie zawieszenie, które w razie nagłego manewru może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Wymiana części? Na własny koszt
Mimo skali problemu, dealerzy BYD w Brazylii nie uznają wad zawieszenia za objęte gwarancją. Tłumaczą, że to efekt lokalnych warunków drogowych. Klienci są więc zmuszeni pokrywać koszty napraw z własnej kieszeni, a czas oczekiwania na części nierzadko sięga nawet miesiąca. To dodatkowo pogłębia frustrację właścicieli.
Ponad 750 z nich podpisało już petycję, domagając się od producenta wzmocnionych amortyzatorów i zmiany konstrukcji zawieszenia. Niektórzy szukają ratunku we własnym zakresie – pojawiły się prośby o możliwość zamontowania elementów z innych modeli, jak choćby Toyoty Corolli.
Rekordy sprzedaży nie chronią przed wpadkami
W ciągu zaledwie 25 miesięcy od debiutu BYD sprzedał ponad milion egzemplarzy modelu Dolphin/Seagull. To imponujący wynik, porównywalny z legendarnymi modelami Volkswagena i Toyoty. Jednak te sukcesy sprzedażowe nie mogą przysłonić realnych problemów, z którymi mierzą się pierwsi użytkownicy auta.
Choć na razie sygnały o awariach pochodzą głównie z Brazylii, polscy klienci powinni zachować ostrożność. Warunki eksploatacji w Polsce – również dalekie od ideału – mogą wkrótce ujawnić podobne wady. BYD Dolphin Surf, mimo kuszącej ceny, może okazać się kosztownym wyborem.
Twój komentarz został przesłany do moderacji i nie jest jeszcze widoczny.
Sprawdzamy, czy spełnia zasady naszego regulaminu. Dziękujemy za zrozumienie!

Po 2030 roku nie będzie można wziąć leasingu na auto z silnikiem spalinowym? UE szykuje rewolucje

Na hulajnodze i rowerze tylko w kasku! Właśnie zapadła decyzja

Kierowca Mercedesa przez kilka dni terroryzował autostradę A4. Trafił do szpitala psychiatrycznego

Lamborghini Temerario. Pokaz gwiazdy śmierci

Z telefonem w ręce pędził przez Warszawę 380 km/h