Problemy z chińskim autem elektrycznym. Kierowcy ostrzegają: zawieszenie nie wytrzymuje 40 tys. km
Chiński producent BYD, który od niedawna oferuje w Polsce model Dolphin Surf – jeden z najtańszych samochodów elektrycznych na rynku – zmaga się z poważnymi oskarżeniami dotyczącymi jakości swoich pojazdów. Doniesienia z Brazylii rzucają cień na popularność modelu znanego tam jako BYD Seagull.

Tanie auto, wysokie ryzyko?
Dzięki atrakcyjnej cenie, model Dolphin Surf można kupić w Polsce już za niespełna 43 tysiące złotych, jeśli skorzysta się z rządowego programu dopłat do aut elektrycznych. To bez wątpienia jedna z głównych zalet tego miejskiego pojazdu. Niestety, jak pokazują doświadczenia brazylijskich użytkowników, niska cena może iść w parze z obniżoną jakością.
W Brazylii, gdzie Seagull pojawił się pod koniec 2023 roku, samochód zdobył popularność wśród kierowców zawodowo zajmujących się przewozem osób. Intensywna eksploatacja szybko ujawniła niepokojące problemy – przede wszystkim dotyczące zawieszenia.
Seria usterek i brak reakcji
Jednym z użytkowników, który nagłośnił sprawę, jest Danilo Almeida. Pokazał on pęknięty wahacz w swoim aucie po zaledwie 40 tysiącach kilometrów. Jego wpis na grupie facebookowej zrzeszającej właścicieli BYD w Brazylii wywołał lawinę podobnych relacji – problem dotyczył wyłącznie przedniego, prawego wahacza. Media motoryzacyjne potwierdziły przynajmniej osiem przypadków tej samej usterki, a niektórzy kierowcy zgłosili powtórne awarie po kolejnych kilkunastu tysiącach kilometrów.
Użytkownicy informują również o innych kłopotach – zawodzą tylne amortyzatory i układy kierownicze. Wielu skarży się na zbyt miękkie zawieszenie, które w razie nagłego manewru może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Wymiana części? Na własny koszt
Mimo skali problemu, dealerzy BYD w Brazylii nie uznają wad zawieszenia za objęte gwarancją. Tłumaczą, że to efekt lokalnych warunków drogowych. Klienci są więc zmuszeni pokrywać koszty napraw z własnej kieszeni, a czas oczekiwania na części nierzadko sięga nawet miesiąca. To dodatkowo pogłębia frustrację właścicieli.
Ponad 750 z nich podpisało już petycję, domagając się od producenta wzmocnionych amortyzatorów i zmiany konstrukcji zawieszenia. Niektórzy szukają ratunku we własnym zakresie – pojawiły się prośby o możliwość zamontowania elementów z innych modeli, jak choćby Toyoty Corolli.
Rekordy sprzedaży nie chronią przed wpadkami
W ciągu zaledwie 25 miesięcy od debiutu BYD sprzedał ponad milion egzemplarzy modelu Dolphin/Seagull. To imponujący wynik, porównywalny z legendarnymi modelami Volkswagena i Toyoty. Jednak te sukcesy sprzedażowe nie mogą przysłonić realnych problemów, z którymi mierzą się pierwsi użytkownicy auta.
Choć na razie sygnały o awariach pochodzą głównie z Brazylii, polscy klienci powinni zachować ostrożność. Warunki eksploatacji w Polsce – również dalekie od ideału – mogą wkrótce ujawnić podobne wady. BYD Dolphin Surf, mimo kuszącej ceny, może okazać się kosztownym wyborem.
Twój komentarz został przesłany do moderacji i nie jest jeszcze widoczny.
Sprawdzamy, czy spełnia zasady naszego regulaminu. Dziękujemy za zrozumienie!
Nowy limit alkoholu we krwi kierowcy. Nadchodzą duże zmiany
Białe światło na sygnalizatorze świetlnym. Rewolucja na skrzyżowaniach
Blisko 300 km/h na autostradzie? Kolejny influencer chwali się łamaniem przepisów w BMW
Tesla schodzi z ceny i da nam budżetową wersję modelu Y
Kierowcy ciężarówek mają gdzieś zakaz wyprzedzania

