Szukaj

MOTO Elektryczna inwazja z Chin. GAC zaczyna podbój Europy od Polski i Portugalii

Elektryczna inwazja z Chin. GAC zaczyna podbój Europy od Polski i Portugalii

Cezary Poray-Królikowski
11.04.2025
Kopiuj link
Chiński producent samochodów GAC planuje podbój Europy. Swoją kampanię rozpocznie od Portugali i Polski, proponując klientom trzy modele aut elektrycznych. W swoich rozbudowanych planach przewiduje także wypuszczenie w przyszłości hybryd i aut spalinowych. Firma, mimo iż dopiero eksperymentuje z eksportem na wielką skalę, ma w swoim portfolio już ponad 2 miliony sprzedanych aut, a także liczne współprace, między innymi z Hondą czy Toyotą. Z jakim segmentem aut będziemy mieć do czynienia i czy Polska będzie dobrym rynkiem zbytu dla Chińczyków? Sprawdźmy to.
Chiński producent samochodów GAC
chiny-f0a2712db3ca031108ae348818eefdf5_2386b2

hyptec HT instagram.com/gac_motor

Co to jest ten GAC? 
GAC, czyli inaczej Guangzhou Automobile Group (lub Company), ma tak nieprzyjemną do zapamiętania nazwę, że do Europy wkroczy właśnie, korzystając ze skrótu. Tak, więc GAC to jedna z największych chińskich marek motoryzacyjnych, która w całości jest państwowa, a dokładniej należy do Guangzhou Municipality, czyli samorządu z siedzibą w Kantonie. Ciekawe jakby to wyglądało w Polsce. Już sobie to wyobrażam - właścicielem nowo reaktywowanej marki FSO Premium, z flagowym elektrycznym, crossoverowym Polonezem Caro, jest urząd dzielnicy Praga-Północ. Uciekając jednak ze strefy marzeń, chcę tym którzy producenta nie kojarzą, powiedzieć, że GAC nie jest żadną firmą krzakiem, ale poważnym graczem na rynku.

Jasny cel. Sprzedać europejczykom pół miliona aut.
Chińczycy planują dynamiczną ekspansję na rynku europejskim, z ambitnym celem sprzedaży 500 000 pojazdów na rynkach zagranicznych do 2030 roku. Stosunkowo udanie eksportują od kilku lat auta na bliski wschód, na razie udało im się sprzedać ponad 100 tysięcy swoich maszyn. Możemy się czuć docenieni lub jak kto woli - jesteśmy królikami doświadczalnymi, ponieważ GAC podbój Europy rozpoczął od nas i Portugalczyków. Zapewne docelowo wkroczą na największe rynki jak Niemcy czy Francja, a niewykluczone też, że w obliczu planowanych ceł na chińskie elektryki, producent spróbuje część aut produkować już na starym kontynencie. 

Zauważmy, że polski rynek samochodów elektrycznych wciąż pozostaje w fazie rozwoju. W 2024 roku zarejestrowano w Polsce 16 563 pojazdy elektryczne, co stanowiło zaledwie 3% całkowitej sprzedaży samochodów. Czego by jednak nie mówić, jest więcej niż pewne, że rynek ten będzie rósł w siłę, a GAC liczy na zwiększenie rozpoznawalności marki i zdobycie udziału w tym rosnącym segmencie. ​

Trzy modele z chińskiej stajni

GAC Aion Y Plus

zrzut-ekranu-2025-04-11-o-00-57-57-2e84e8f999bdb7b42fc5f3395c879d86_5c1c1d

GAC Aion V

zrzut-ekranu-2025-04-11-o-00-59-24-808f4fbe2c724c989ec12507434af6ed_a060da

GAC Hyptec HT

zrzut-ekranu-2025-04-11-o-00-58-29-f0a2712db3ca031108ae348818eefdf5_86b2d5

Szanse chińskiego smoka nad Wisłą
Marka GAC wydaje się dobrze przygotowana do konkurowania z innymi producentami w Europie, zwłaszcza że oferowane modele mają bardzo konkurencyjne. Jednak czy im się uda przekonać do siebie klientów. Może być ciężko z kilku powodów. Po pierwsze mamy na rynku mocno ugruntowaną pozycję marek, które znamy i lubimy, a po drugie nie mamy jeszcze bezgranicznego zaufania do chińskich aut. Potrzebujemy czasu i chyba co najważniejsze, dobrego produktu.

Pierwsze takie auta dostępne na naszym rynku, mają pojawić się w III kwartale tego roku.


Autor Cezary Poray-Królikowski
Źródło -
Data dodania 11.04.2025
Aktualizacja -
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.