Białe światło na sygnalizatorze świetlnym. Rewolucja na skrzyżowaniach
Naukowcy opracowują nowy system sygnalizacji świetlnej. Biała lampa miałaby informować, że ruchem na skrzyżowaniu kierują samochody autonomiczne, które z użyciem sztucznej inteligencji optymalizowałyby zarządzanie ruchem. Innowacja miałaby zmniejszyć czas oczekiwania na skrzyżowaniach i redukować zatory na drodze.

Fot. Pixabay
Białe światło na sygnalizatorze
Naukowcy z Uniwersytetu Karoliny Północnej w Stanach Zjednoczonych (USA) zaproponowali wprowadzenie czwartego światła na sygnalizatorach - w kolorze białym. Innowacja miałaby zastosowanie wraz ze wzrostem liczby samochodów autonomicznych na drodze, czyli takich, które nie mają kierowców.
Pomysł wzbudził zainteresowanie ekspertów ruchu drogowego na całym świecie, gdyż mógłby sprawić, aby komunikacja była bardziej efektywna i bezpieczna. Pojazdy autonomiczne stają się coraz popularniejsze, a w Ameryce usługa Waymo - taksówki bez szofera - jest powszechnie dostępna.
Co oznacza białe światło na sygnalizatorze?
Biały kolor oznaczałby, że samochody autonomiczne kierują ruchem na skrzyżowaniu, a pozostali kierowcy mają podążać za nimi. Samochody autonomiczne miałyby komunikować się ze sobą nawzajem oraz z sygnalizatorami świetlnymi za pomocą sztucznej inteligencji.
Procedura miałaby być zbliżona do następujących kroków:
- Kilka autonomicznych samochodów zbliża się do skrzyżowania.
- Autonomiczne samochody komunikują się z sygnalizacją świetlną, przekazując informacje o swojej prędkości, swoim położeniu i kierunku.
- Sygnalizacja świetlna wykrywa dużą liczbę autonomicznych pojazdów (80-90 procent pojazdów na skrzyżowaniu).
- Zapala się białe światło, które informuje kierowców, że ruchem na tym skrzyżowaniu pokieruje sztuczna inteligencja samochodów autonomicznych.
- Kierowcy podążają za ruchem drogowym wyznaczanym przez przez samochody autonomiczne.
Białe światło na sygnalizatorze - opinie naukowców
Amerykańscy naukowcy twierdzą, że opracowanie systemu czterech świateł na sygnalizatorach mogłoby znacznie zmniejszyć korki i opóźnienia. Według wstępnych wyliczeń, jeśli 10 procent samochodów byłoby automatycznych, opóźnienia zmniejszyłyby się o 3 procent. Jeśli większość samochodów byłaby autonomiczna, praktycznie 94 procent opóźnień uległoby zmianie.
Pomysł budzi jednak wątpliwości. Z jednej strony sztuczna inteligencja jest stanie na bieżąco zarządzać pierwszeństwem ruchu, co optymalizuje czas pokonywania skrzyżowania. Z drugiej strony, system wprowadza chaos na drodze i wymaga wzmożonej ostrożności kierowców, którzy podążają za automatycznym pojazdem.
Pytania i odpowiedzi
Po jakim świetle zapali się czerwone?
Przed czerwonym światłem świeci się jedna lampa - żółta, po środku.
Po jakim świetle zapali się zielone?
Przed zielonym światłem palą się dwie lampy - czerwona i żółta jednocześnie.
Czy można przejeżdżać na żółtym świetle?
Przejazd przez skrzyżowanie na żółtym świetle jest możliwy tylko wtedy, gdy jedziemy z dużą prędkością, a gwałtowne hamowanie stwarzałoby zagrożenie na drodze.
Twój komentarz został przesłany do moderacji i nie jest jeszcze widoczny.
Sprawdzamy, czy spełnia zasady naszego regulaminu. Dziękujemy za zrozumienie!
Blisko 300 km/h na autostradzie? Kolejny influencer chwali się łamaniem przepisów w BMW
Tesla schodzi z ceny i da nam budżetową wersję modelu Y
Tragiczny wypadek na polskiej drodze. Nie żyje dwóch mężczyzn, 21-latek walczy o życie
Kierowcy ciężarówek mają gdzieś zakaz wyprzedzania
Ukraińskie samochody będą musiały przechodzić przeglądy techniczne. Szykują się zmiany w przepisach

