Szukaj

MOTO Amerykańskie autostrady wkrótce bez kierowców

Amerykańskie autostrady wkrótce bez kierowców

CKM
14.08.2025
Kopiuj link

Wyobraź sobie, że po amerykańskich autostradach jeżdżą ciężarówki… bez kierowców. Kanadyjski startup Waabi zamierza zamienić to w rzeczywistość jeszcze w tym roku. Ich pierwsze autonomiczne zestawy ruszą na południowo-zachodnie trasy – od Teksasu po Kalifornię.

Waabi_Driver_08-1-scaled

Realny ruch

Do tej pory Waabi sprawdzało swoje ciężarówki głównie z kierowcami w kabinach, między Dallas a Houston. Teraz firma mówi jasno: „Koniec z tym – nasze ciężarówki wkrótce wyjadą same”. To duży krok w stronę komercjalizacji i realnego wejścia na rynek przewozów w USA.

W tym ważnym momencie do zespołu dołączył Lior Ron, były szef Uber Freight, który teraz pełni rolę dyrektora operacyjnego. Ron jest przekonany, że autonomiczne ciężarówki to rewolucja dekady w logistyce. „Bez ograniczeń czasu pracy kierowcy, pojazdy mogą jeździć dwa razy dłużej, a transport staje się tańszy i bezpieczniejszy” – tłumaczy.

Ekspansja i partnerstwa

Na początek Waabi skupi się na tzw. Pasie Słońca – idealnym miejscu pod względem ruchu i pogody. W ciągu kilku lat firma chce objąć cały kontynent. W realizacji planów pomagają strategiczni partnerzy i inwestorzy – Volvo, Nvidia, Porsche Automobil, a także Uber Freight, który jest jednocześnie klientem i udziałowcem.

 

banner2-1

Rynek, regulacje i miejsca pracy

Amerykański transport drogowy to gigantyczny rynek wart 900 mld dolarów rocznie. Brakuje kierowców, a dostawy muszą iść coraz szybciej, więc autonomiczne ciężarówki mają sens. Mimo że wielu może myśleć, że roboty zabiorą ludziom pracę, Ron uspokaja: kierowców tradycyjnych nie zabraknie od razu – część etatów przeniesie się do obsługi systemów autonomicznych i dostaw ostatniej mili.

Regulacje w USA są różne w każdym stanie, ale Departament Transportu rozważa ujednolicenie zasad, co pozwoliłoby szybciej wprowadzać autonomiczne ciężarówki na drogi.

„Fizyczna AI” – przyszłość Waabi

Technologia Waabi to coś, co firma nazywa „physical AI” – sztuczna inteligencja w świecie rzeczywistym. Na razie chodzi o ciężarówki, ale w planach są robotaksówki, automatyczne magazyny i roboty humanoidalne. Sukces na drogach ma być fundamentem dalszej ekspansji i pokazem, że autonomiczne pojazdy to już nie przyszłość, a teraźniejszość.

Autor CKM
Źródło -
Data dodania 14.08.2025
Aktualizacja 23.08.2025
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.