Osoby zainteresowane wejściem do branży e-commerce powinny zdawać sobie sprawę, że sklep nie wymaga uruchamiania własnej produkcji towarów. Choć często marki oferują swoje artykuły zaprojektowane i stworzone w specjalnym zakładzie, są także inne, znacznie mniej skomplikowane opcje.
Własna produkcja towarów wymaga dużych inwestycji finansowych, a także poszukiwania surowców czy zatrudniania pracowników. Przedsiębiorcy, którzy chcą działać samodzielnie, powinni zainteresować się tematem dropshippingu. Jest to model sprzedażowy polegający na tym, że sprzedawca pośredniczy pomiędzy producentem a klientem.
W ramach dropshippingu sprzedawca może uruchomić własną stronę internetową lub skorzystać z oferowanych przez zewnętrznych dostawców platform SaaS i open source. Do wyboru są też serwisy marketplace dostępne dla różnorodnych przedstawicieli e-commerce.
Aby zacząć sprzedaż w dropshippingu, trzeba najpierw znaleźć producentów lub hurtowników, których towary chce się dystrybuować. W Polsce łatwo zrobić to za pośrednictwem serwisu
Sky-Shop, ponieważ znajduje się tam baza wielu dostawców z różnych kategorii rynku. Oferują oni produkty z takich obszarów jak:
- biżuteria i zegarki;
- odzież i obuwie;
- motoryzacja;
- książki i e-booki;
- zabawki i artykuły dziecięce;
- elektronika i RTV-AGD.
Za pomocą serwisu można wyszukać konkretnych dostawców i zintegrować ich systemy magazynowe z wybraną przez siebie platformą sprzedażową. Takie połączenie przebiega bardzo sprawnie dzięki znajdującym się na Sky-Shop instrukcjom.
Kiedy trzeba założyć firmę i jak to zrobić?
Aby rozwijać dochodowy biznes w e-commerce, założenie firmy jest niezbędne. Warto jednak wiedzieć też o możliwości prowadzenia działalności nierejestrowanej, która przydaje się np. w początkowej fazie biznesu lub wtedy, gdy e-sklep ma być jedynie dodatkowym źródłem przychodu.
Działalność nierejestrowana, czyli zarabianie bez konieczności zakładania firmy, jest możliwa, gdy nie przekracza się określonych limitów dochodowych. W 2024 roku wynoszą one 75% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę. Oznacza to, że nie trzeba rejestrować biznesu, jeśli zarabia się z niego maksymalnie 3225 złotych miesięcznie.
Te wartości mogą się zmieniać wraz ze wzrostem płacy minimalnej, dlatego warto śledzić je na bieżąco. Jeśli jednak chce się uczynić ze sklepu internetowego swoje główne źródło dochodu, należy założyć firmę. Na szczęście dzięki nowoczesnym technologiom jest to możliwe nawet bez wychodzenia z domu.
W pierwszej kolejności trzeba zdecydować o formie działalności gospodarczej. W zależności od jej skali i planów rozwoju można wyróżnić:
- jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) – prosta i często wybierana opcja, odpowiednia w szczególności dla osób dopiero wchodzących do branży i chcących działać w pojedynkę np. przy sprzedaży dropshippingowej;
- spółka z o.o. (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) – opcja polecana osobom, które planują znacznie większy biznes, duże inwestycje i współprace z innymi partnerami.
Aby podjąć dobrą decyzję co do formy działalności, a także kwestii podatkowych, najlepiej zasięgnąć porady profesjonalnych księgowych. Współpraca z nimi będzie konieczna również przy rozliczeniach z ZUS-em czy urzędem skarbowym.
Firmę można zarejestrować za pośrednictwem strony rządowej, w zakładce CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Wniosek jest dość prosty do uzupełnienia, a do spełnienia formalności przydadzą się: dowód osobisty, miejsce zamieszkania i działalności, wybór formy opodatkowania czy kod PKD.
Kod PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) to numer pozwalający na zidentyfikowanie, czym zajmuje się dana firma. Działalność związana z prowadzeniem sklepu online oznacza się jako 47.91. Z., co symbolizuje sprzedaż detaliczną przez internet.
Czasami konieczne jest także dołączenie do grona podatników VAT. Dzieje się tak, kiedy przewiduje się, że roczne przychody ze sklepu internetowego przekroczą 200 000 złotych. Oczywiście, podczas zakładania firmy online trzeba też podać jej nazwę. W przypadku e-commerce warto sięgnąć po krótkie, ale chwytliwe słowa odzwierciedlające asortyment marki.
Założenie firmy online jest bardzo proste, a formalności da się załatwić jednego dnia. Wystarczy dokładnie czytać wszelkie instrukcje, a w razie jakichkolwiek wątpliwości konsultować się z działem księgowości. Uruchomienie sklepu online za sprawą gotowych platform czy serwisów marketplace i modelu dropshippingowego też odbywa się błyskawicznie, co sprawia, że biznes w e-commerce można rozpocząć właściwie z dnia na dzień.
Zalety sprzedaży w modelu dropshippingu
Dropshipping niesie sporo korzyści szczególnie dla osób początkujących w branży e-commerce. Nie wymaga dużych inwestycji początkowych, ponieważ nie trzeba kupować surowców do produkcji, wynajmować magazynu ani zatrudniać pracowników. Środki można przeznaczyć na promocję asortymentu i docieranie do nowych konsumentów.
Model dropshippingowy pozwala sprzedawcom na pracę zdalną. Połączenie systemów sprzedażowych z magazynowymi przeprowadza się przez internet np. za pośrednictwem Sky-Shop. Nie trzeba zajmować się tworzeniem zapasów ani martwić nadmiernymi zasobami. Cała logistyka leży po stronie producentów.
Poza załatwieniem formalności związanych z założeniem firmy i integracją systemów sprzedażowych warto zadbać o przemyślaną strategię marketingową. Należy zatroszczyć się o wartościowe treści na stronie, które pozwolą zdobywać wysokie pozycje w wyszukiwarce, a także kampanie reklamowe np. w mediach społecznościowych.
Jeśli chce się zacząć przygodę z branżą e-commerce, połączenie jednoosobowej działalności gospodarczej z dropshippingiem to doskonała okazja, by zdobyć doświadczenie w sprzedaży.