Szukaj

TECH Eksperyment w toaletach: w Chinach papier toaletowy za obejrzenie reklamy

Eksperyment w toaletach: w Chinach papier toaletowy za obejrzenie reklamy

CKM / fot. YT
21.10.2025
Kopiuj link

W wybranych miastach Chin testuje się system, w którym użytkownik w toalecie publicznej musi zeskanować kod QR i obejrzeć reklamę lub zapłacić około 0,5 juana, aby otrzymać papier toaletowy. Choć celem jest ograniczenie marnotrawstwa, krytycy nazywają to symbolicznie monetyzacją najbardziej intymnych czynności.

Zrzut ekranu 2025-10-21 160148

W kilku chińskich miastach publiczne toalety stały się areną nowego technologicznego eksperymentu. Dyspensery papieru toaletowego zostały wyposażone w moduły, które wymagają od użytkownika zeskanowania kodu QR za pomocą smartfona - następnie wyświetlana jest krótka reklama online, po której urządzenie wydaje ograniczoną ilość papieru. Jeśli użytkownik nie chce oglądać reklamy, może zamiast tego zapłacić około 0,5 juana (ok. 0,30 zł) i pominąć reklamy.

Władze lokalne tłumaczą, że celem rozwiązania jest wyeliminowanie wynoszenia dużych ilości darmowego papieru toaletowego i redukcja kosztów utrzymania toalet publicznych, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Wcześniej stosowano nawet urządzenia z rozpoznawaniem twarzy, a w parku Świątyni Nieba w Pekinie w 2017 r., dostęp do papieru był ograniczony czasowo.

Nowy system oparty na QR i oglądaniu reklamy uważa się za mniej inwazyjny niż rozpoznawanie twarzy, jednak krytycy zwracają uwagę na szereg problemów: osoby bez smartfonów, z rozładowaną baterią lub bez gotówki mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji. W sieciach społecznościowych pojawiają się komentarze sugerujące, że to kolejny krok w kierunku, w którym „wszystko musi być zmonetyzowane”,  nawet papier toaletowy.

Eksperyment wywołał szeroką debatę: czy jest to sprytna metoda zapobiegania marnowaniu, czy raczej przykład, jak technologia i reklama wkraczają w najbardziej podstawowe, codzienne czynności? Nie wiadomo na razie, czy system zostanie wdrożony powszechnie, ani jakie będą jego długofalowe skutki dla prywatności i komfortu użytkowników.

Autor CKM / fot. YT
Źródło -
Data dodania 21.10.2025
Aktualizacja 17.11.2025
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.