Szukaj

TECH Chińczycy kupili MediaMarkt. Niemcy stracą dużo.

Chińczycy kupili MediaMarkt. Niemcy stracą dużo.

CKM
03.08.2025
Kopiuj link

Koniec pewnej epoki. Chińska firma JD.com kupiła prawie jedną trzecią udziałów w niemieckiej firmie Ceconomy – właścicielu dobrze znanych sklepów MediaMarkt i Saturn. Dla wielu to zaskoczenie. Czy teraz, gdy Chińczycy mają tak duży wpływ, coś się zmieni?

023373_r0_940

Kto i co kupił?

JD.com to jeden z największych sklepów internetowych na świecie – chiński konkurent Amazona. Rocznie zarabia ponad 160 miliardów dolarów i jest znany z bardzo dobrej obsługi klienta oraz świetnej logistyki – w Chinach często dostarczają paczki tego samego dnia.

Teraz JD.com kupił udziały w Ceconomy, firmie, która posiada sklepy MediaMarkt, Saturn i włoski MediaWorld. W sumie to około 1000 sklepów w całej Europie, w tym 80 w Polsce. JD.com zapłacił za to 2,2 miliarda euro i razem z niemieckim funduszem Convergenta ma już większość udziałów.

Dlaczego to ważne?

MediaMarkt i Saturn to od lat jedne z najbardziej znanych sklepów z elektroniką w Europie. Ale ostatnio firma zaczęła mieć problemy – zwłaszcza w Polsce, gdzie spadają wyniki sprzedaży. Klienci wybierają konkurencję, szukają tańszych ofert i częściej kupują przez internet.

JD.com chce to zmienić. Firma zapowiada, że pomoże MediaMarkt w rozwoju – wprowadzi nowe technologie, ulepszy sprzedaż online i usprawni dostawy. Planuje też, że firma stanie się silniejsza na rynku europejskim.

 

Przechwytywanie.JPG

mediamarkt.pl

Co z pracownikami i sklepami?

Na razie JD.com zapewnia, że przez najbliższe trzy lata nie będzie żadnych zwolnień ani zamykania sklepów. Obecne kierownictwo zostaje, a struktura firmy ma pozostać bez zmian przez pięć lat. Pracownicy mają nadal mieć głos w decyzjach firmy.

To dobra wiadomość – ale jak będzie w praktyce, przekonamy się z czasem. Wiele zależy od tego, jak JD.com poradzi sobie z prowadzeniem firmy w Europie, gdzie rynek działa inaczej niż w Chinach.

Czy jakość ucierpi?

To pytanie, które zadaje sobie wielu klientów. MediaMarkt kojarzy się z niemiecką jakością i solidnością. JD.com działa inaczej – szybciej, taniej, bardziej cyfrowo. Czy da się połączyć te dwa podejścia?

Z jednej strony Chińczycy mogą pomóc sklepowi wrócić na szczyt, zwłaszcza dzięki swojemu doświadczeniu i technologiom. Z drugiej – niektórzy obawiają się, że pod nowym właścicielem zniknie to, co było unikalne w niemieckim stylu sprzedaży: dokładność, uczciwość i spokojna obsługa.
 

Autor CKM
Źródło -
Data dodania 03.08.2025
Aktualizacja 05.08.2025
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.