Szukaj

LIFESTYLE Polacy masowo tracą pieniądze. Banki pilnie alarmują

Polacy masowo tracą pieniądze. Banki pilnie alarmują

Kopiuj link

Wielu Polaków choć raz spotkało się z próbą oszustwa, a niektórzy, na skutek działań oszustów, stracili pokaźne kwoty. Głos w tej sprawie postanowił zabrać wiceprezes zarządu ds. operacji i informatyki mBanku, Krzysztof Dąbrowski. Wyjaśnił, na co warto zwracać uwagę i jak ustrzec się przed oszustami.

Projekt bez nazwy (33)
fot. freepik

Wielu Polaków padło ofiarami oszust internetowych

W czasach, w których internet znacznie ułatwia nam codzienność, sprawiając, że wiele ważnych spraw jesteśmy w stanie wykonać bez wychodzenia z domu, można zauważyć wyraźny wysyp prób oszustw i wyłudzeń internetowych. Jak wynika z badania zleconego przez mBank, o którym przypomina dziennikarz Business Insider Polska, Maciej Rudke, aż 87 proc. Polaków mogło spotkać się z taki działaniami.

Co więcej, jak wynika z ww. badania, prawie połowa ankietowanych sama straciła w ten sposób pieniądze bądź zna kogoś, kto padł ofiarą oszustwa.

Polacy tracą pieniądze. Banki alarmują

Jak zaznacza w rozmowie z Business Insider Polska wiceprezes mBanku, Krzysztof Dąbrowski, oszustwa internetowe są ogromnym problemem, a w ich wyniku Polacy tracą pieniądze. Jak zauważa, wyłudzane kwoty, po zsumowaniu, są naprawdę duże, wręcz horrendalne.

Trudno o precyzyjne dane. Szacujemy, że w skali roku to jest kilkaset milionów złotych w całym sektorze. Nie wiem, czy to jest pół miliarda, czy trzysta milionów, ale to ten rząd wielkości. Sugerują to także statystyki NBP - wyjaśnił.

Jak uchronić się przed oszustwem internetowym?

Jak zauważa wiceprezes mBanku, jest kilka sposobów, by uchronić się przed potencjalnym oszustwem. Korzystanie z tych porad jest ważne, by nie stracić swoich oszczędności i nie paść ofiarą oszustwa. Krzysztof Dąbrowski zaznacza, że kluczowe jest sprawdzanie oraz edukacja. Duże nadzieje pokłada także w cyfrowej weryfikacji.

Kluczowa jest powszechna cyfrowa tożsamość i jej cyfrowa weryfikacja. Musimy dojść do momentu, kiedy każdy Polak będzie miał mObywatela i będzie mógł łatwo zweryfikować, z kim rozmawia przez telefon czy koresponduje przez komunikator internetowy. Edukacja i nawyk sprawdzania to powinna być podstawa. Jeśli ktoś dzwoni i podaje się za pracownika firmy, powinno się dać sprawdzić, czy ta firma nie jest na liście ostrzeżeń KNF - wyjaśnił.

Źródło -
Data dodania 10.12.2025
Aktualizacja 11.12.2025
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.