Szukaj

LIFESTYLE Octavia po raz kolejny najlepszym modelem Skody - według was. Po liftingu jest jeszcze atrakcyjniejszy

Octavia po raz kolejny najlepszym modelem Skody - według was. Po liftingu jest jeszcze atrakcyjniejszy

Konrad Klimkiewicz
28.01.2025
Kopiuj link
Kolejny rok z rzędu Octavia okazała się najchętniej wybieranym modelem Skody – zarówno w ujęciu światowym, jak i w Polsce. Nie bez powodu, bo to samochód wyjątkowo wszechstronny. A po niedawnym liftingu – jeszcze atrakcyjniejszy.
zrzut-ekranu-2025-01-27-o-23-46-18-30dd468a192b30314baf44eaedcd9b9f_106d8a

Octavia stanowi blisko 1/4 światowej sprzedaży Skody, a w Polsce jej udział w liczbie rejestracji jest jeszcze większy i sięga 1/3. Recepta na ten sukces od lat pozostaje niezmienna – Octavia wyrasta ponad swoją klasę nie tylko przestronnością czy walorami przewozowymi, lecz również dopracowaniem i poziomem technologicznym.  

Kompleksowa aktualizacja 

Aktualna, czwarta generacja Octavii niedawno doczekała się liftingu, który objął nie tylko przedni i tylny pas czy elementy wykończenia kabiny, ale także gamę silnikową, system multimedialny oraz układy odpowiadające za aktywne bezpieczeństwo. Przeprojektowany przód z wysmuklonym grillem podkreśla optyczną szerokość nadwozia, a przy tym wyróżnia się zmienionym kształtem lamp. Te ostatnie w wersji matrycowej Matrix LED zdecydowanie zwiększają poziom bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy po zmroku. Teraz mają większą rozdzielczość (36 zamiast 24 segmentów), dzięki czemu jeszcze precyzyjniej i płynniej „maskują” inne pojazdy i reagują na tablice drogowe oraz zmianę warunków. 

Kokpit w zarysie wygląda jak dawniej, nowe są jednak cyfrowe interfejsy i okładziny, ze zwiększonym udziałem tworzyw z odzysku (wykonano z nich m.in. opcjonalną parasolkę). Liczne miękkie obicia nadają kabinie przytulną atmosferę, a detale (pokrętła, klamki) z dymionym metalizowanym wykończeniem zamiast wcześniejszego, chromowanego, są nie tylko eleganckie, ale i praktyczne – „nie łapią” odcisków palców. To nie koniec zmian: odświeżony system multimedialny z przejrzystym, kafelkowym menu z personalizowanymi skrótami pracuje teraz jeszcze szybciej. 

zrzut-ekranu-2025-01-27-o-23-47-27-3cdb2c3572a0f70fd2d50cbf81e9b8bb_a424d8


Poza tym Octavia niezmiennie oferuje mnóstwo miejsca w obu rzędach siedzeń i w bagażniku. Kierowca ma do dyspozycji obszerny fotel z dużym zakresem regulacji (to samo dotyczy kolumny kierownicy) oraz ustawiany w dwóch płaszczyznach podłokietnik. Podróżujący z tyłu siedzą na wygodnej kanapie z obszernym siedziskiem (co nie takie oczywiste nawet w droższych autach), a kufer bazowo mieści 600 l (Liftback) lub 640 l (Combi) i został zaopatrzony w liczne akcesoria do mocowania drobniejszego bagażu. 

Uniwersalna hybryda 

Szeroka oferta napędów Octavii obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne, także uhybrydowione, o mocy od 115 do 265 KM. Wkrótce dołączy też wersja 4x4. Jedną z najpopularniejszych wersji jest odmiana 1.5 TSI o mocy 150 KM (jest też 115 KM), która w wydaniu hybrydowym mHEV standardowo łączy się z 7-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową DSG.  

Jednostka 1.5 TSI zaskakuje energicznymi reakcjami oraz harmonijną pracą, do której przyczynia się jej 4-cylindrowa konstrukcja. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm jest tu dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów (1500-3500 obr./min), co ułatwia sprawną jazdę bez potrzeby rozpędzania silnika do wysokich prędkości obrotowych. 

A to pomaga uzyskać realnie niskie zużycie paliwa, podobnie jak układ miękkiej hybrydy mHEV, który pozwala Octavii „żeglować”, czyli poruszać się z wyłączoną jednostką napędową po zdjęciu nogi z pedału gazu, a także odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości. Co więcej, niewielki silnik elektryczny wspiera napęd dodatkowym momentem obrotowym podczas przyspieszania na niskich obrotach i jako rozrusznikoalternator przejmuje zadanie rozruchu motoru spalinowego, dzięki czemu przebiega on wyjątkowo gładko i cicho. 

zrzut-ekranu-2025-01-27-o-23-47-36-949e901f2f0f366e9278412129ae9a83_49999c


Zarówno efektywny, jak i dynamiczny styl jazdy wspiera 7-biegowa skrzynia DSG, która sprawnie reaguje na zmiany obciążenia, a w sportowym trybie pracuje jeszcze szybciej. Dość wspomnieć, że Octavia 1.5 TSI mHEV z nadwoziem Liftback przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,5 s i rozpędza się maksymalnie do 229 km/h.  

Komfort z wyczuciem 

Octavia po liftingu umiejętnie łączy komfortowe resorowanie z pewnym prowadzeniem. Niech relaksujące nastawy jej zawieszenia nie będą mylące – mimo łagodnego, cichego tłumienia nierówności oraz niemałych wymiarów ten samochód zaskakuje pewnymi, przewidywalnymi reakcjami na łukach.  

zrzut-ekranu-2025-01-27-o-23-48-27-60475e1a0384025eabd07dd28f2bf0d6_feffbb


Zdecydowanym atutem Skody na tle rynkowych standardów jest przemyślane, intuicyjne działanie systemów wsparcia, które autentycznie pomagają, a nie przeszkadzają. Dotyczy to przede wszystkim układu Travel Assist, który łączy m.in. utrzymanie auta pośrodku pasa i adaptacyjny tempomat; Octavia sama zachowuje bezpieczny dystans od poprzedzających aut i wspiera kierowcę w utrzymaniu kierunku jazdy, ograniczając zmęczenie i obciążenie na dalekich trasach. Korzystanie z Travel Assista uprzyjemnia kierownica z czujnikami dotyku, która zapobiega niepotrzebnym, irytującym upomnieniom ze strony elektroniki. 

Źródło -
Data dodania 28.01.2025
Aktualizacja -
Kopiuj link
NEWSLETTER
Zapisując się na nasz newsletter akceptujesz Regulamin i Politykę prywatności
KOMENTARZE (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin zamieszczania komentarzy w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest CKM.PL, który przetwarza je w celu realizacji umowy – regulaminu zamieszczania komentarzy (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. b RODO). Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania – szczegóły i sposób realizacji tych praw znajdziesz w polityce prywatności. Serwis chroniony jest przez reCAPTCHA – obowiązuje Polityka prywatności Google i Warunki korzystania z usługi.