Co twoje hasła mówią o tobie? 4 typy osobowości

Kiedy otwierasz gdzieś konto, profil czy zabezpieczasz dostęp, hasło trzeba wymyślić na poczekaniu. Najprawdopodobniej skorzystasz ze słowa, które pierwsze przyjdzie ci do głowy, ale równocześnie jest dla ciebie ważne i łatwo je zapamiętasz. Dlatego nasze hasła funkcjonują tuż pod powierzchnią świadomości i - podobnie jak testy z plamami atramentu - hasło prawdę ci powie.

iStock-1162361864.jpg


Hasło to podstawa bezpieczeństwa w internecie. Musimy ich zapamiętać coraz więcej, dlatego nasze głowy są coraz bardziej przeciążone, a my decydujemy się na proste kombinacje, które wykorzystujemy kilkakrotnie na różnych witrynach. Czasem je zapisujemy, a czasem staramy się, by były tak łatwe, jak to tylko możliwe.

Jak bardzo beznadziejni jesteśmy w wyborze i wymyślaniu zabezpieczeń naszych skrzynek, kont i profili świadczy również lista najpopularniejszych z nich, opublikowana przez agencję SplashData po wycieku 3,3 mln haseł. Najczęściej było to po prostu "123456", również „hasło”, "qwerty" lub nasze imię. Świadczy to o tym, jak mało troszczymy się o nasze bezpieczeństwo w sieci.

Brytyjska psycholog z City Univeristy w Londynie, Helen Petrie, ogłosiła hasła internetowe „testem atramentowych plam Rorschacha XXI wieku”. Przeanalizowała ankietę ponad 1200 Brytyjczyków i wyszczególniła ich cztery „typy” osobowości.

1. RODZINNI
Prawie połowa respondentów wybrała swoje własne imię lub przydomek, imię dziecka, partnera lub datę urodzin. Wybierają hasła, które symbolizują ludzi czy wydarzenia o wartości emocjonalnej. Tacy użytkownicy - statystycznie - „korzystają z komputera okazjonalnie oraz mają silne więzi rodzinne” – pisze Petrie.

2. FANI
Jedną trzecią badanych stanowią „fani”, którzy używają imion lub przydomków sportowców, piosenkarek, gwiazd filmowych lub fikcyjnych bohaterów popkultury. Osoby z takimi hasłami to najczęściej osoby młode, które chcą upodobnić się ze stylem lub życiem do swoich idoli.

3. MARZYCIELE
Hasła zawierające referencje dotyczące urody lub atrakcyjności, jak „boskamonika”, „ogier” lub „sexy” mogą być dowodem na zainteresowanie szeroko rozumianym życiem seksualnym. „Takie osoby najczęściej to mężczyźni, choć 37 proc. zidentyfikowało się jako kobiety” – relacjonuje psycholożka. Ten typ zabezpieczeń to 11 proc. ankietowanych.

4. SZPIEDZY
Stanowią 10 proc. badanych. Wybierają losowy ciąg liter, znaków i symboli. Są grupą najbardziej świadomych użytkowników sieci. Ich wybory są z jednej strony najlepsze pod względem bezpieczeństwa, z drugiej strony – najmniej interesujące. Jednym słowem - to nudziarze.

Sonda

Którym typem jesteś?


Zgodnie zaproponowanymi przez panią psycholog "typami", właśnie zastanawialiśmy się w redakcji, którym z nich jest Komisja Millera, badająca przyczyny katastrofy smoleńskiej. Przypomnijmy: dostęp do analiz zabezpieczyła mało skomplikowanym hasłem "dupa", więc z pewnością nie są to "szpiedzy", ale czyżby naprawdę tylko to im chodziło po głowach?






Dodał(a): Marek Matyjanka / istockphoto.com Czwartek 06.08.2020