Jak zacząć przygodę z fotografią?

Pstrykanie zdjęć w nowej lokalizacji, to wręcz nasz sport narodowy. Zobacz, jak robić to profesjonalnie, nie mając profesjonalnego doświadczenia. Bo wakacje to idealny moment, by pobawić się fotografią na poważnie.
40mm_Water Droplets_focus.jpg

Wakacje to idealny moment na rozpoczęcie przygody z fotografią. Wyjeżdżasz w różne plenery i od razu chcesz je utrwalić w stałym obrazie. Ale fotografia to również idealny sposób na okrywanie znanych już wcześniej okolic na nowo. Wcale nie musisz wyjeżdżać z miasta, by dostrzec detale, które dotychczas pomijałeś.

Fotografia to świetna motywacja na wyruszenie na wyprawę lub sposób na urozmaicenie takiej wyprawy. Jeśli rodzina namawia cię na grzybobranie, a ty najchętniej poczekałbyś na zbieraczy na leśnym parkingu, złap w rękę aparat i krocząc za grupą odkrywaj uroki makrofotografii i utrwalania obrazem detali.

Również jeśli czeka cię weekend w mieście i nie masz pomysłu, jak spożytkować te dwa dni, możesz eksplorować niezbadane przez ciebie dotąd zakątki i omijane miejsca. Może kojarzysz walącą się kamienicę, skrzyżowanie kabli wysokiego napięcia, nietypową infrastrukturę – uwiecznij to na zdjęciu.

Ustawianie kadrów i dostrzeganie detali, czyli to, czym charakteryzuje się makrofotografia, to świetny sposób na wyciszenie oraz zwolnienie tempa. Ale jak się za to zabrać? Podpowiedzi płyną od eksperta w tej dziedzinie. Alberto Ghizzi Panizza od 20 lat zachwyca ujęciami, których nie dostrzega inne regularne ludzkie oko. Ale może dzięki zacięciu i oddaniu fotografii to ty zaczniesz wkrótce żyć ze swojej nowej pasji.




ZASADY MAKROFOTOGRAFII
1. Zabawa głębią ostrości:
Głębia ostrości jest jednym z największych wyzwań makrofotografii. Trzeba dobrze zrozumieć, jak połączenie odpowiednich ustawień przysłony, ogniskowej i ostrości wpływa na efekt końcowy obrazu. Należy tym samym umieć wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Zasadniczo im mniejszy obiekt i większa skala odwzorowania, tym głębia ostrości powinna być mniejsza.

2. Najważniejsza jest przysłona: Znalezienie właściwych proporcji pomiędzy ostrością fotografowanego obiektu a stopniem rozmycia tła to jedno z najciekawszych i najtrudniejszych zadań w makrofotografii. Po niemal dwóch dekadach wykonywania takich zdjęć wcale nie przychodzi mi to łatwiej! Wychodzę z założenia, że kluczowa jest przysłona. Łatwiej uwydatnić obiekt w przypadku obiektywu makro z małym otworem przysłony, takiego jak AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR czy AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED, przy czym do obrazowania obiektów lepiej nadają się krótsze obiektywy, np. AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G i AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED, które mają szerszy kąt.

3. Inwestowanie w odpowiednie akcesoria: Jeśli chcesz podnieść możliwości swojego obiektywu makro w zakresie powiększenia, szczególnie gdy przekraczasz skalę odwzorowania 1:1, akcesoria mają duże znaczenie. Najłatwiej użyć pierścieni pośrednich, które odsuną elementy optyczne od korpusu aparatu. Im bardziej odsuniemy obiektyw od korpusu, tym bardziej zbliżymy się do obiektu – zatem im więcej pierścieni, tym większa skala odwzorowania.

4. Wypracowanie odpowiedniego kąta: W przypadku pojedynczych zdjęć trik z ostrym ujęciem całego obiektu polega na ustawieniu aparatu – a konkretnie powierzchni matrycy – jak najbardziej równolegle do niego. Uzyskanie całkowicie ostrego ujęcia wielowymiarowego stworzenia, takiego jak motyl, może być trudne. Jeśli skrzydła leżą równolegle do aparatu i matrycy, dość łatwo uzyskać ostre zdjęcie całego skrzydła, ale jeśli są pod kątem, ostry będzie tylko jego kilkucentymetrowy fragment. Tu może pomóc zwiększanie głębi ostrości. To mój ulubiony proces, który polega na wykonaniu kolejnych zdjęć w sekwencji od najbliższego do najdalszego punktu obiektu. Pozwala to uzyskać w pełni ostre zdjęcie. Ujęcia można połączyć w trakcie obróbki, tworząc zdjęcie, na którym fotografowany obiekt charakteryzuje idealna ostrość. Stacking - to wspaniała technika!

5. Fotografowanie poruszających się obiektów: Podczas fotografowania obiektów, które się poruszają, warto użyć lampy błyskowej (np. Nikon R1C1), co pozwoli zastosować bardzo krótkie ustawienia czasu i zatrzymać w kadrze obiekt w ruchu. Jest to szczególnie przydatne przy fotografowaniu ruchliwych owadów, takich jak pszczoły czy moje ulubione ważki.  

6. Stosowanie obiektywów z redukcją drgań: Często okazuje się, że fotografowanie ze statywu jest niemożliwe lub niewygodne. W takim wypadku obiektywy z wbudowaną redukcją drgań (VR) znakomicie pomagają uniknąć efektu poruszenia obiektu, jaki często powstaje w wyniku ruchów ciała fotografa podczas wykonywania ujęć z ręki.

7. Praktyka czyni mistrza: Wreszcie – jak w każdej dziedzinie fotografii – najlepszym sposobem na osiągnięcie perfekcji w sztuce makrofotografii jest praktyka. Próby z różnymi obiektywami, obiektami i warunkami oświetleniowymi.

A co ze sprzętem? Alberto Ghizzi Panizza zdradza, jaka jest jego optymalna konfiguracja, która pozwala mu robić zapierające dech w piersiach fotografie.



KORPUS APARATU
Nikon D810
Na tego typu sesje zawsze noszę ze sobą dwa aparaty, co umożliwia mi uzyskanie odpowiedniej głębi ostrości. Moim ulubionym korpusem jest bez wątpienia model D810. Ten wszechstronny 36,3-megapikselowy aparat jest gotowy na każde wyzwanie – od fotografii delikatnych faktur rdzy, jak było w tym przypadku, po niezwykle szybki ruch owadów. Aparat ten posiada również matrycę formatu FX, ultraszeroki zakres czułości ISO i procesor obrazu EXPEED 4. Aparat umożliwia także wykonywanie zdjęć seryjnych z szybkością 7 kl./s. Zapewnia to niezrównaną ostrość, bogatą tonalność oraz ograniczenie szumu w całym zakresie czułości.

Nikon D500
Nikon D500, młodszy brat modelu D5, oferuje niezwykłe możliwości, zdumiewającą precyzję oraz większą głębię ostrości. Mniejszy korpus jest bardziej przenośny oraz umożliwia szybkie ustawianie ostrości i zwolnienie migawki – to doskonałe rozwiązanie do zdjęć makro. Aparat pozwala wykonywać zdjęcia z szybkością 10 kl./s, a dzięki buforowi o dużej pojemności w jednej serii można wykonać nawet 200 zdjęć w formacie NEF (RAW) – w mojej pracy takie możliwości są na wagę złota.

OBIEKTYWY
AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G
To mój ulubiony obiektyw do fotografowania bardzo małych obiektów, szczególnie w skali odwzorowania 1:1. Jest on nie tylko lekki i kompaktowy, oferuje również otwór względny f2,8 – bardzo przydatny podczas fotografowania z ręki. Przysłona umożliwia wyodrębnienie fotografowanego obiektu z ciekawie rozmytego tła, a także robienie ostrych zdjęć w niekorzystnych warunkach oświetleniowych. Cicha praca autofokusa umożliwia swobodne zbliżenie się do fotografowanego obiektu. Moim zdaniem nie ma lepszego obiektywu kompaktowego.

AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR
Ten kompaktowy i lekki obiektyw formatu DX doskonale odwzorowuje szczegóły zdjęcia. Wysokiej jakości układ optyczny i system redukcji drgań (VR) zapewniają stabilny obraz na matrycy i w wizjerze, umożliwiając bardziej elastyczne fotografowanie z ręki. Skala odwzorowania 1:1 zapewnia wykonywanie zbliżeń niezwykle skomplikowanych faktur i szczegółów w rzeczywistych rozmiarach. Ten obiektyw idealnie oddaje ukryte szczegóły fotografowanego obiektu.

AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED
Obiektyw 105 mm to naprawdę coś – pozwala korzystać z zalet systemu redukcji drgań (VR) w makrofotografii. Obiektyw oferuje wysoką rozdzielczość oraz wysokiej jakości optykę i można go używać zarówno w lustrzankach analogowych małoobrazkowych, jak i lustrzankach cyfrowych. Dodatkowo duża odległość zdjęciowa zwiększa dystans wymagany do wykonania dobrego zdjęcia, co nie niepokoi fotografowanego obiektu, np. owada. To bez wątpienia najbardziej elastyczny i wytrzymały obiektyw do makrofotografii. Gdybym mógł zabrać na sesję tylko jeden obiektyw, wziąłbym ten.

AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED
To najbardziej kompaktowy obiektyw do makrofotografii za pomocą lustrzanek cyfrowych formatu FX. Dzięki dużej głębi ostrości umożliwia zbliżenia z odległości około 22 cm (przy wartości 1:1 skali odwzorowania). System korekcji bliskiego zakresu (CRC) zapewnia doskonałe rezultaty przy minimalnych i maksymalnych odległościach ogniskowania, a w połączeniu z aparatem D810 umożliwia uzyskanie niespotykanie dobrej jakości zdjęć.

Fotografowie zainspirowani serią „The Beauty of Rust” („Piękno zaklęte w rdzy”), którzy chcą wykorzystać drzemiący w nich potencjał, mogą wziąć udział w trwającej do 22.08.2017 r. promocji typu cashback, którą objęto m.in. obiektywy Micro NIKKOR. Więcej informacji znajduje się tutaj: www.nikon.pl/promocje.




Dodał(a): ckm.pl / artykuł powstał przy współpracy z Nikon Wtorek 18.07.2017