Moto

Poniedziałek 08.10.2012, Rafał

Lancia Ypsilon

Wystarczy spojrzeć na ten samochód, by od razu dostrzec rękę włoskich designerów. Samochód wygląda niezwykle oryginalnie. Zaprojektowany jest z fantazją znaną wśród projektantów aut z Półwyspu Apenińskiego. To już kolejna odsłona najmniejszego modelu tej marki.

Lancia Ypsilon
Wjeżdżaj na nasz fan page!

WŁOSKIE MALEŃSTWO
Lancia Ypsilon to niewielkie auto, ale oferujące ciekawe wyposażenie. Auto może budzić emocje i odmienne uczucia. Ale tak to jest w przypadku nieszablonowych aut. Nam osobiście spodobał się ten „włoski maluch”. Nie lubię klasyfikowania aut na męskie i kobiece, ale to maleństwo rekomendowałbym bardziej płci pięknej. Możliwość wyboru aż 17 wariantów kolorystycznych może przyprawić o ból głowy, ale takie wybory stawiane przed kobietami to dla nich czysta przyjemność. Sprytnie ukryta klamka w tylnych drzwiach sprawia, iż auto wygląda na 3-drzwiowe choć w rzeczywistości posiada  pięcioro drzwi. Przez to wygodniej można zająć miejsce na tylnej kanapie, a bryła auta prezentuje się ciekawiej. Testowy model posiadał również szklany dach. Od wewnątrz można było odsłonić się od niego dwiema, niezależnymi roletami w przedniej i tylnej części kabiny. Dach można było uchylić, lub odsunąć na roścież, a wtedy tafla szkła unosiła się pod kątem wędrując do tyłu. Stanowiło to interesujący widok nadając dodatkowy koloryt tej i tak ciekawej bryle.

Nasza testowa Lancia wyposażona była w silnik benzynowy 0,9 TwinAir 16V o mocy 85 KM. Ta turbodoładowana dwucylindrówka jest niezwykle ekonomicznym silnikiem. Dźwięk pracującego motoru przypominał nieco ten z kultowego i znanego wszystkim Malucha. Oczywiście o wiele cichszy, ale takie budzi pierwsze skojarzenie. Auto wyposażone było w manualną, 5-biegową skrzynię. Wnętrze podobnie jak wygląd zewnętrzny prezentowało się równie ciekawie. Pośrodku deski rozdzielczej znajdował się panel z okrągłymi zegarami w stylu retro. Użyte materiały były dobrej jakości, a siedzenia obszyte były skórą. Nie sposób nie wspomnieć o wyposażeniu jakie oferowała testowana Lancia Ypsilon. Najciekawszą opcją był Magic Parking. To niezwykle pomocne dla osób stresujących się parkowaniem pomiędzy innymi samochodami. Pomoc dotyczy parkowania równoległego. Po uruchomieniu działa w dwóch etapach. Na początku wyszukuje miejsce - jadąc z prędkością do 30 km/h i włączając kierunkowskaz wskazujemy stronę po której chcemy zaparkować. W momencie kiedy czujniki wybiorą wystarczająca przestrzeń do zaparkowania informują o tym sygnałem dźwiękowym. Wspomnę tylko, że system potrzebuje miejsca jedynie 80 cm dłuższego niż samo auto. Następnie przy pomocy komunikatów w postaci napisów sugeruje wybór przełożenia (do przodu lub do tyłu). Musimy jedynie operować pedałem gazu, sprzęgła i hamulca. Auto natomiast samo skręca w odpowiednich momentach tak, aby zaparkować w bezpieczny i precyzyjny sposób.  To niezwykle przydatna i pożyteczna opcja wyposażenia.

Do dyspozycji mieliśmy również rozbudowany system Blue&Me Tom Tom. Ekran umieszczony był na specjalnie zamontowanym ramieniu przy bocznym lewym słupku szyby przedniej. Oferował mapę GPS, ale także obsługę telefonu w systemie głośnomówiącym z połączeniem bluetooth. Dbając o wygodę, a przede wszystkim o bezpieczeństwo syntezator mowy czytał wszystkie SMSy przychodzące podczas jazdy. Ale prawdziwą rewolucją jest dostęp do zasobów internetowych. Dzięki zintegrowanej karcie SIM można uzyskać np. najnowsze informacje o ruchu drogowym (aktualizowane co dwie minuty), prognozę pogody na najbliższe 5 dni, czy informacje na temat milionów punktów użyteczności publicznej (restauracji, barów, muzeów itp.).
Z opcji wyposażenia wymienię jeszcze funkcję Citi ułatwiającą prowadzenia auta w warunkach miejskich sprawiającą, że kręcenie kołem kierownicy np. przy parkowaniu nie stawiało niemal żadnego oporu.

Lancia Ypsilon to namiastka luksusu w tak małym aucie. Użyte technologie, sposób i jakość wykończenia tego samochodu sprawia, iż mimo niewielkich gabarytów mamy poczucie posiadania auta o niezwykłych możliwościach. Takie wyposażenie musi kosztować. Najtańsza wersja Ypsilon dostępna jest od 43 500 zł natomiast testowe auto czyli Lancia Ypsilon 0,9, 85KM Platinium S&S to wydatek 82 650 zł. Dostajemy za to niezwykle oryginalny samochód z niezwykłymi dodatkami.