Pozycjonowanie stron - pytania i odpowiedzi

Pozycjonowanie w wyszukiwarce to określenie dla szerokiego katalogu działań, które mają na celu wzrost widoczności i pozycji danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

pozycjonowanie-stron-pytania-i-odpowiedzi.jpg

Aby pozycjonowanie przyniosło oczekiwane rezultaty, trzeba pamiętać o kilku bardzo istotnych kwestiach. W poniższym artykule prezentujemy najważniejsze informacje na temat pozycjonowania stron.

Pozycjonowanie stron - na czym polega? 

Pozycjonowanie strony WWW należy do grona podstawowych obowiązków każdego właściciela witryny. Bez tego osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania będzie niemożliwe. Warto wskazać, że z wyszukiwarki Google każdego miesiąca korzysta około 200 milionów internautów, czyli około 93% ich łącznej liczby. Jest to najważniejszy dowód potwierdzający, że prowadząc internetowy biznes musimy zwracać szczególną uwagę na pozycjonowanie. To właśnie dzięki niemy internauci odnajdą naszą witrynę w wynikach wyszukiwania. 

Co dokładnie oznacza pozycjonowanie stron? Jest to szereg działań, które mają na celu wzrost widoczności i pozycji określonej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Na pozycjonowanie składają się czynności takie jak link building - pozyskiwanie linków zewnętrznych, prowadzenie działań optymalizacyjnych na stronie, publikacja na stronie treści, które są odpowiednio zoptymalizowane.

Jakie czynności powinny składać się na pozycjonowanie? 

Istotą pozycjonowania jest dążenie do poprawienia wszystkich elementów, które mają wpływ na widoczność i pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Do grona najważniejszych czynności, o których nie wolno zapomnieć w strategii pozycjonowania, zalicza się: 

  • systematyczne publikowanie treści na stronie oraz dbałość o ich właściwe zoptymalizowanie (obecność słów kluczowych, odpowiednia struktura tekstów i nagłówków, stosowanie pogrubień),
  • link building (zdobywanie linków, które będą odsyłały do naszej strony, na przykład poprzez zakup linków, publikację artykułów na zewnętrznych portalach, marketing szeptany bądź współpracę z właścicielami innych stron),
  • optymalizowanie kodu HTML (usuwanie niepotrzebnych znaków, kompresowanie danych, wydzielanie stylów i skryptów do oddzielnych plików),
  • stworzenie struktury i menu strony (treści na stronie powinny być podzielone na kategorie i podstrony),
  • stworzenie responsywnej strony WWW (witryna powinna właściwie wyświetlać się zarówno na komputerach stacjonarnych, smartfonach i tabletach).

SEO a pozycjonowanie - jakie są różnice? 

Pozycjonowanie bardzo często wykonywane jest razem z SEO. SEO oznacza optymalizację strony internetowej pod kątek funkcjonowania wyszukiwarek internetowych. Chodzi w tym przypadku o optymalizację techniczną, szczególnie w kontekście struktury i kodu źródłowego a także o optymalizację treści publikowanych na naszej stronie. 

Często zdarza się, że termin pozycjonowanie jest w błędny sposób utożsamiany z SEO. W rzeczywistości jest on znacznie szerszy. Działania SEO są zazwyczaj realizowane w ramach strategii pozycjonowania, jednakże same w sobie zazwyczaj nie są one na tyle efektywne, by przyczyniły się do wzrostu pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania. 

Jakie są najczęściej spotykane mity na temat pozycjonowania? 

W internecie można znaleźć wiele artykułów na temat pozycjonowania. Często nieuczciwe firmy i agencje marketingowe chcą poprzez rozmaite praktyki pozyskać jak najwięcej klientów. Jeden z najczęściej spotykanych  mitów na temat pozycjonowania mówi, że raz osiągnięte pozycje w wyszukiwarce są dane raz na zawsze. Takie stwierdzenie nie ma nic wspólnego z prawdą, ponieważ algorytmy Google'a i innych firm są nieustannie aktualizowane a dodatkowo konkurencja także z pewnością inwestuje w działania optymalizacyjne. 

Kolejny z mitów - istnieje jedno uniwersalne rozwiązanie na osiągnięcie bardzo wysokich pozycji w Google. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że pełną wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania algorytmów wyszukiwarek posiadają wyłącznie ich pracownicy. Działania SEO muszą być oparte na próbach i błędach oraz obserwacjach. Bardzo istotne jest wyciąganie wniosków ze swoich własnych doświadczeń. 

Inny mit mówi, że wartościowe treści dokładnie wyczerpujące dane zagadnienie wystarczą, by zająć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, dla algorytmów Google są one bardzo istotne, jednakże to zdecydowanie za mało, by pozycja naszej strony poszybowała w górę. Aby osiągnąć wysoką pozycję, trzeba zadbać o szereg innych kwestii, które omówiliśmy powyżej. 


Dodał(a): Katarzyna Lemanowicz Środa 27.07.2022