Pozycjonowanie stron - pytania i odpowiedzi
Aby pozycjonowanie przyniosło oczekiwane rezultaty, trzeba pamiętać o kilku
bardzo istotnych kwestiach. W poniższym artykule prezentujemy najważniejsze
informacje na temat pozycjonowania stron.
Pozycjonowanie stron - na czym polega?
Pozycjonowanie strony WWW należy do grona podstawowych
obowiązków każdego właściciela witryny. Bez tego osiągnięcie wysokiej pozycji w
wynikach wyszukiwania będzie niemożliwe. Warto wskazać, że z
wyszukiwarki Google każdego miesiąca korzysta około 200 milionów internautów,
czyli około 93% ich łącznej liczby. Jest to najważniejszy dowód potwierdzający,
że prowadząc internetowy biznes musimy zwracać szczególną uwagę na
pozycjonowanie. To właśnie dzięki niemy internauci odnajdą naszą witrynę w
wynikach wyszukiwania.
Co dokładnie oznacza pozycjonowanie stron? Jest to szereg działań,
które mają na celu wzrost widoczności i pozycji określonej strony internetowej
w wynikach wyszukiwania. Na pozycjonowanie składają się czynności
takie jak link building - pozyskiwanie linków zewnętrznych, prowadzenie
działań optymalizacyjnych na stronie, publikacja na stronie treści, które
są odpowiednio zoptymalizowane.
Jakie czynności powinny składać się na pozycjonowanie?
Istotą pozycjonowania jest dążenie do poprawienia wszystkich
elementów, które mają wpływ na widoczność i pozycję strony w wynikach
wyszukiwania. Do grona najważniejszych czynności, o których nie wolno
zapomnieć w strategii pozycjonowania, zalicza się:
- systematyczne
publikowanie treści na stronie oraz dbałość o ich właściwe
zoptymalizowanie (obecność słów kluczowych, odpowiednia struktura tekstów
i nagłówków, stosowanie pogrubień),
- link
building (zdobywanie linków, które będą odsyłały do naszej strony, na
przykład poprzez zakup linków, publikację artykułów na zewnętrznych
portalach, marketing szeptany bądź współpracę z właścicielami innych
stron),
- optymalizowanie
kodu HTML (usuwanie niepotrzebnych znaków, kompresowanie danych,
wydzielanie stylów i skryptów do oddzielnych plików),
- stworzenie
struktury i menu strony (treści na stronie powinny być podzielone na
kategorie i podstrony),
- stworzenie
responsywnej strony WWW (witryna powinna właściwie wyświetlać się zarówno
na komputerach stacjonarnych, smartfonach i tabletach).
SEO a pozycjonowanie - jakie są różnice?
Pozycjonowanie bardzo często wykonywane jest razem z SEO.
SEO oznacza optymalizację strony internetowej pod kątek funkcjonowania
wyszukiwarek internetowych. Chodzi w tym przypadku o optymalizację
techniczną, szczególnie w kontekście struktury i kodu źródłowego a także o
optymalizację treści publikowanych na naszej stronie.
Często zdarza się, że termin pozycjonowanie
jest w błędny sposób utożsamiany z SEO. W rzeczywistości jest on znacznie
szerszy. Działania SEO są zazwyczaj realizowane w ramach strategii
pozycjonowania, jednakże same w sobie zazwyczaj nie są one na tyle efektywne,
by przyczyniły się do wzrostu pozycji naszej strony w wynikach
wyszukiwania.
Jakie są najczęściej spotykane mity na temat pozycjonowania?
W internecie można znaleźć wiele artykułów na temat
pozycjonowania. Często nieuczciwe firmy i agencje marketingowe chcą poprzez
rozmaite praktyki pozyskać jak najwięcej klientów. Jeden z najczęściej
spotykanych mitów na temat pozycjonowania mówi, że raz osiągnięte
pozycje w wyszukiwarce są dane raz na zawsze. Takie stwierdzenie nie
ma nic wspólnego z prawdą, ponieważ algorytmy Google'a i innych firm są
nieustannie aktualizowane a dodatkowo konkurencja także z pewnością inwestuje w
działania optymalizacyjne.
Kolejny z mitów - istnieje jedno uniwersalne
rozwiązanie na osiągnięcie bardzo wysokich pozycji w Google. Trzeba
zdawać sobie sprawę z tego, że pełną wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania
algorytmów wyszukiwarek posiadają wyłącznie ich pracownicy. Działania
SEO muszą być oparte na próbach i błędach oraz obserwacjach. Bardzo
istotne jest wyciąganie wniosków ze swoich własnych doświadczeń.
Inny mit mówi, że wartościowe treści dokładnie
wyczerpujące dane zagadnienie wystarczą, by zająć wysoką pozycję w wynikach
wyszukiwania. Oczywiście, dla algorytmów Google są one bardzo istotne,
jednakże to zdecydowanie za mało, by pozycja naszej strony poszybowała w
górę. Aby osiągnąć wysoką pozycję, trzeba zadbać o szereg innych
kwestii, które omówiliśmy powyżej.