Rower MTB na sterydach: zwykle ma zwiększony rozstaw kół, pełną amortyzację o dużym skoku (z przodu przynajmniej 120 mm), pancerne hamulce i przerzutki. Mimo terenowej dzielności wciąż dosyć uniwersalny. Polecamy: zamożnym miłośnikom jazdy po bezdrożach. Specialized FSR Comp. Cena: 13 000 zł
Główne zadanie freeride’a to ułatwić ci szaleńcze zjazdy w ciężkim terenie i... przetrwanie. Jednak jego masa, geometria ramy i liczba przełożeń zapewniają też zwrotność i minimum uniwersalności umożliwiających podjazdy pod górę. W tej klasie pełna amortyzacja i superosprzęt (z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi na czele) to standard. Polecamy: tym, co pragną podjechać pod stromą górę i zjechać z niej. Scott Voltage FR 20. Cena: 9800 zł
Ciężki rower, który służy wyłącznie do ekstremalnej jazdy w dół. Charakteryzuje się m.in. bardzo dużym rozstawem kół, potężną ramą z mnóstwem wzmocnień, pełną amortyzacją przednich widelców o skoku nawet ok. 300 mm, brakiem przedniej przerzutki i najmocniejszymi istniejącymi hamulcami. Polecamy: tym, którzy chcą zjechać z góry tak stromej, że nie da się na nią podjechać i rower trzeba tam wprowadzić. Santa Cruz V10–C DH1 Enve. Cena: 33 000 zł
Nieduży rower, który zwykle ma stalową ramę, jest pozbawiony przerzutek, przedniego hamulca oraz jakiejkolwiek amortyzacji. Najczęstszy rozmiar kół to 24 cale (choć zdarzają się modele 26–calowe). To pancerne konstrukcje, które muszą przetrwać wielometrowe skoki z ziemnych hop (tzw. dirtów) oraz triki wykonywane na ulicach lub w skateparkach. Polecamy: twardzielom, którzy chcą zaprzeczyć prawom grawitacji. Dartmoor Quinnie. Cena: 3500 zł
Bardzo bliski krewniak poprzedniego typu rowerów (często oba traktuje się wręcz jako jedność). Główne różnice? W tej kategorii częściej stosuje się tylne przerzutki oraz amortyzatory. Rower przeznaczony jest do wyścigów na mocno pofałdowanych torach ziemnych (w kategorii dual ściga się dwóch, a w 4x – czterech zawodników). Polecamy: ludziom, którzy lubią rywalizację, prędkość oraz loty w powietrzu. Transition Bank. Cena: 8200 zł
Ściśle wyspecjalizowana konstrukcja przeznaczona do karkołomnych ewolucji na torach z przeszkodami, np. z betonowych płyt, skrzyń, wielkich głazów, schodów czy opon ciężarówek. Są to niewielkie rowery na ekstremalnie przyczepnych kołach w rozmiarze od 20 do 26 cali, wyposażone w mocne hamulce. Zwykle nie mają siodełek. Polecamy: wyczynowcom, których nie zatrzyma absolutnie nic, a zwłaszcza zdrowy rozsądek. Monty 219. Cena: 2800 zł
Popularny składak to praktyczny środek transportu, do nabycia za rozsądne pieniądze. W najtańszych modelach system składania i rozkładania może być jednak słabo dopracowany, co wpływa na bezpieczeństwo. Polecamy: osobom pragnącym sprawnie przemieszczać się po mieście. Giant Halfway 2. Cena: 2000 zł
Ten mikrus jest niesamowicie zwrotną i zwinną konstrukcją na kołach o rozmiarze 20 lub 24 cale. BMX–y imponują wytrzymałością, którą osiągnięto m.in. dzięki ekstremalnej prostocie budowy (często nie mają hamulców, a hamowanie odbywa się przy użyciu podeszwy trącej o oponę). Stworzone są do wykonywania efektownych ewolucji, na jakąkolwiek wygodę podróżowania nie możesz tutaj liczyć. Polecamy: miłośnikom rowerowych wygibasów, którzy rowery dirt/street/dual/4x uważają za zbyt duże i nieporęczne. Sunday Aaron Ross Pro. Cena: 3700 zł
Jednokołowy przedmiot kultu w śród ekscentryków z ponadprzeciętnym zmysłem równowagi. Istnieją m.in. monocykle do wykonywania fristajlowych ewolucji, pokonywania wysokich przeszkód (trial), a nawet odmiany górskie i turystyczne. Polecamy: niespełnionym artystom cyrkowym. Nimbus Oregon. Cena: 2800 zł