Lifestyle
Poniedziałek 27.06.2022, Katarzyna Lemanowicz
Jak wystartować ze sklepem internetowym w 2022 roku?
Tylko w 2021 roku w Polsce przybyło około 8 tys. sklepów WWW.
Sprzedaż online w naszym kraju rośnie w tempie szybszym niż zakładali
analitycy, do czego przyczyniła się pandemia. Według danych Gemius w 2021 roku
już 77 proc. polskich internautów kupowało w sieci. Przewidywany jest również
dynamiczny wzrost przychodu branży e-commerce w najbliższych latach. To dobry
moment na start sklepu online. Jak to zrobić, aby odnieść sukces?
Uruchomienie sklepu WWW – jak wystartować?
Sprzedaż online będzie rosła w stosunku do handlu stacjonarnego i jest to nieuniknione. Coraz więcej środków Polacy będą wydawać w sieci, a w zdecydowanej większości przypadków wejście do sprzedaży internetowej jest niezbędne, aby podążać za zmianami rynkowymi i wykorzystywać pojawiające się możliwości. Coraz więcej firm prowadzi działalność online i stacjonarnie, łącząc zalety obu tych form. Na przykład przedsiębiorcy umożliwiają zakup produktu w sieci i odebranie go w ciągu godziny stacjonarnie.
Jak wystartować ze sklepem WWW w 2022 roku? Zdecydowanie będzie Ci potrzebne efektywne pozycjonowanie sklepu internetowego: https://smartbuzz.pl/uslugi/pozycjonowanie/pozycjonowanie-sklepow. Bez tego może być Ci ciężko wybić się na tle ogromnej konkurencji. Najważniejsze jest jednak, byś zdecydował się na współpracę z agencją, która wykaże się terminowością, rzetelnością i wieloma pomysłami. Ponieważ SEO to skomplikowana praca, wymagająca wielu tygodni (a często nawet miesięcy) pracy, warto zwrócić się do profesjonalistów. Przy wyborze agencji, zwróć uwagę na częstotliwość kontaktu i zainteresowanie Twoim biznesem. Świetną wizytówką będzie także dokument audytu strony - czy ma zaledwie kilka stron i wygląda jak wygenerowany automatycznie, czy jest obszerny i wszystkie trudniejsze dane są dokładnie wytłumaczone? Z pewnością wiesz, która opcja jest lepsza.
Wybór oprogramowania sklepu
Ważnym krokiem jest zdecydowanie, na jakim systemie ma być
oparta witryna. To od tego zależy, jakie będą koszty jej uruchomienia,
późniejsze modyfikacje i jak wiele będziemy mieć obowiązków.
Popularnym modelem, który umożliwia wypróbowanie niskim
kosztem pomysłu na biznes, jest SaaS. W tym przypadku otrzymujemy do dyspozycji
gotowy sklep, który trzeba tylko spersonalizować. Nie musimy szukać hostingu,
nie interesuje nas aktualizowanie oprogramowania, a korzystamy z niego w zamian
za płacony abonament – może to być opłata miesięczna, roczna czy kwartalna.
Tutaj jednak jesteśmy ograniczeni pod względem możliwości modyfikacji witryny.
Można również postawić na jedną ze znanych platform
dostępnych bez opłat, np. WooCommerce czy Magento. Wtedy sklep powstaje na
wybranym przez nas serwerze, możemy korzystać z mnóstwa gotowych rozszerzeń,
ale witrynę musimy zainstalować sami lub powierzyć to ekspertowi i w tym
przypadku koszt jest nieco wyższy.
Kolejną opcją jest zlecenie realizacji autorskiego projektu.
To wygodne rozwiązanie, bo wszystko może wyglądać dokładnie tak, jak chcemy,
ale jest zdecydowanie najkosztowniejsze.
Wybór odpowiedniego systemu e-commerce jest bardzo
ważny z wielu względów. Dostępne funkcje mają wpływ na to, jak będzie
przebiegać pozycjonowanie sklepu. Od nich również zależy łatwość obsługi
witryny, jej dostosowywanie do aktualnych trendów rynkowych.
Wybór domeny
Zakładając sklep WWW, należy postawić na własną domenę. W
przypadku oferty kierowanej do klientów z Polski najczęściej będzie to
rozszerzenie .pl, ale jeśli grupa docelowa jest inna, to warto przemyśleć inne
końcówki. Jeżeli naszymi odbiorcami są mieszkańcy Niemiec, sugerowane jest
rozszerzenie .pl, jeśli zaś celujemy w kraje Unii Europejskiej – .ue.
Stawiajmy raczej na unikatową nazwę, którą internauci będą w
stanie łatwo zapamiętać. Nie warto, aby adres składał się ze słów kluczowych, np.
tani-sprzet.pl. Lepiej budować znajomość konkretnej marki. Niektóre
rozszerzenia mogą wymagać spełnienia dodatkowych warunków, np. posiadania
oddziału w danym kraju lub regionie, ale najczęściej nie ma takiej potrzeby.
Optymalizacja rozwiązań w sklepie
Warto obserwować liderów w poszczególnych branżach i
sprawdzić, jakie rozwiązania mają wdrożone w witrynach. Kiedy już uruchomimy
sprzedaż, to powinniśmy dać internautom wszystkie funkcje, którymi możemy ich
zachęcić do pozostania naszymi klientami. Rozbudowane karty produktowe, różne
opcje dostawy, darmowa wysyłka, rabaty na pierwsze transakcje, newsletter,
promocje to tylko przykładowe rozwiązania, które powinny być dostępne w
sklepie. Zanim je wszystkie oddamy do dyspozycji internautów, należy przetestować
ich działanie.
Uruchamiajmy witrynę, mając pewność, że wszystkie funkcje
działają. Należy również zoptymalizować ścieżkę zakupową, aby ją maksymalnie
uprościć i obserwować w Google Analytics, czy nie sprawia ona problemów
odbiorcom. Na podstawie danych z analityki warto optymalizować stronę, aby
osiągać jeszcze lepsze rezultaty.
Wybór kanałów marketingowych
W sieci można stawiać na różne działania marketingowe,
ale nie jest tak, że wszystkie przynoszą efekt każdemu biznesowi. Należy
ustalić, kim jest grupa docelowa i w jaki sposób można dotrzeć do takiego
klienta. W zdecydowanej większości przypadków skuteczny jest ruch z
organicznych wyników wyszukiwania i rezultatów płatnych. Jeśli chodzi o serwisy
społecznościowe, to tutaj również trzeba przeanalizować, czy nasi potencjalni
odbiorcy są użytkownikami tych witryn.
W przypadku gdy oferujemy produkty w niskiej cenie, warto
postawić na porównywarki. Inne metody, które mogą działać, to e-mail marketing,
promocja na grupach Facebooka, content marketing czy też współpraca z
influencerami. W praktyce ocena skuteczności przyjętych rozwiązań wymagać
będzie ich przetestowania – część z nich może być uznana za niewłaściwe ze
względu niemożność dotarcia w ten sposób do odbiorcy.
Start sklepu WWW w 2022 roku
Rozpoczęcie sprzedaży online nie jest tak trudne, jak
mogłoby się wydawać. Wejście na ten rynek jest możliwe bez bardzo wysokiej
inwestycji, a moment jest bardzo dobry – analitycy spodziewają się rosnącego
przychodu branży e-commerce i coraz większej liczby kupujących w sieci. Warto
wejść w biznes online już teraz.