SXO – optymalizacja strony internetowej pod kątem SEO i UX
fot. pixabay.com
Wskaźnik konwersji dla strony internetowej pokazuje, jaki procent odbiorców
podjął podczas odwiedzin witryny oczekiwane akcje. Warto zaznaczyć, że
konwersją nie zawsze jest zakup produktu czy usługi! Celem może być bowiem na
przykład wypełnienie formularza, założenie konta czy też zapisanie się do
newslettera.
Dokonanie przez użytkownika wyżej wymienionych akcji może bowiem pośrednio
przyczynić się do faktycznej sprzedaży, a początkowo nieprzekonany konsument z
czasem przekształci się w rzeczywistego nabywcę. Wynika z tego fakt, iż
marketerzy i specjaliści od e-commerce wdrażają na swoich stronach
internetowych i platformach zakupowych szereg rozwiązań, których celem jest
wzrost konwersji. Doskonałym przykładem tego typu przedsięwzięć są procesy z
zakresu SXO.
Czym jest SXO?
SXO to termin, który powstał z połączenia pojęć SEO i UX. SEO jest skrótem
od angielskiego search engine optimization. Oznacza on działania
ukierunkowane na uzyskanie przez witrynę wysokiej pozycji na liście wyników
wyszukiwania. Jako że proces ten jest dość skomplikowany i wymagający, twórcy
internetowi często korzystają z pomocy specjalistów podczas jego wdrażania.
Odpowiednio przeprowadzona optymalizacja pod kątem wyszukiwarek
pozwala z powodzeniem wdrożyć strategię promowania sklepów internetowych i
innych stron www w sieci. W ramach SEO wyróżniamy optymalizację on-site,
w której skład wchodzą działania takie jak umieszczenie w treści odpowiednich
słów kluczowych czy skomponowanie metadanych dla poszczególnych adresów URL.
Kolejny segment działań SEO to tak zwana optymalizacja poza
witryną, czyli off-site, która obejmuje budowanie popularności w social
mediach oraz budowanie sieci linków, w wyniku w wyniku którego domena zyskuje
autorytet i zaufanie wśród odbiorców docelowych. Ma to bardzo korzystny wpływ
na widoczność w wyszukiwarce, a więc również na współczynnik konwersji.
Działania SEO dostosowane są do nieustannie zmieniającego
się algorytmy Google. Modyfikacje z zakresu UX ukierunkowane są natomiast na
potrzeby i preferencje użytkowników. SXO obejmuje zatem szereg czynników, które
wpływają na przyjazność i indeksację strony internetowej.
UX – co warto wiedzieć?
Jednym z najistotniejszych aspektów pozycjonowania jest
dbałość o wrażenia użytkownika. Wśród najważniejszych elementów UX wyróżnić
można GUI, czyli graphical user interface. W skład tego systemu wchodzą
funkcjonalności w witrynie, z których korzysta jej użytkownik, aby zadawać
konkretne pytania i wydawać polecenia. Na wrażenia odbiorcy wpływ ma wiele
czynników. Mowa tu zarówno o kolorystyce strony, jak i strukturze czy
nawigacji. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek przekłada się na wzrost liczby
odwiedzin na stronie lub w sklepie internetowym oraz współczynnik konwersji.
Nic więc dziwnego, że jest obecnie jedną z najczęściej wykorzystywanych praktyk
marketingowych. Trzeba jednak zaznaczyć, że dopiero poprawa doświadczenia
użytkownika sprzyja wpływaniu na zachowania potencjalnych klientów i przekłada
się na wcześniej wspomnianą konwersję. Dbałość o UX jest więc jednym z
najważniejszych aspektów strategii obejmującej pozycjonowanie
sklepów.
Standardy znanych nam dziś stron internetowych w większości
uwzględniają heurystyki Nielsena. Jakob Nielsen to duński znawca użyteczności,
który działał dla giganta technologicznego takiego jak IBM, a swoje pierwsze książki
opowiadające o projektowaniu serwisów internetowych opublikował jeszcze w
latach 90.
Nielsen sformułował dziesięć heurystyk. Jedna z nich, a
dokładnie czwarta heurystyka, mówi o zachowaniu standardów i utrzymaniu
spójności działań. Standardem w optymalizacji sklepów internetowych jest np.
umieszczenie ikony koszyka w prawym górnym rogu witryny i menu po lewej
stronie. Można więc stwierdzić, że konsument na podstawie swoich wcześniejszych
doświadczeń z innymi sklepami online spodziewał się będzie właśnie takich
rozwiązań. Spójność obejmuje natomiast jednakowe projektowanie analogicznych
elementów sklepu internetowego (np. taki sam kolor wszystkich przycisków wezwań
do działania).
Analiza skuteczności działań pod kątem SXO
Na podstawie zaleceń heurystyk Nielsena można sformułować
różne hipotezy dotyczące optymalizacji witryny lub sklepu internetowego. Ważna
jest natomiast stała analiza wyników działań. Jedną z najlepszych metod
weryfikacji skuteczności poszczególnych rozwiązań są testy A/B/(n), które polegają
na opracowaniu co najmniej dwóch alternatywnych elementów oraz porównaniu ich
efektywności. Hipoteza do badania może brzmieć na przykład: Jeżeli zmienimy
czcionkę tekstu na przycisku z CTA “kup teraz” z zielonej na czerwoną, to
wzrośnie liczba osób, która doda produkt do koszyka.. Użytkowników, którzy
biorą udział w badaniu dzieli się na tyle grup, ile rozwiązań jest w danym
czasie testowanych. Każda z nich musi być wówczas tak samo liczna i dobrze
zapoznana z wybranym wariantem analizowanego elementu. Na podstawie omówionego
na początku wskaźnika konwersji określa się później, który z testowanych
wariantów bardziej zaangażował odbiorców i jak skutecznie zachęcił ich do
podjęcia określonych działań. Warto też dodać, że wykonywanie testów A/B usprawnia
wiele przydatnych narzędzi takich jak: VWO, Optimizely czy AB Tasty.
Dzięki tego typu badaniom łatwiej jest uniknąć zjawiska,
określanego przez psychologów mianem false-consensus effect. Mowa tu o
błędzie poznawczym polegającym na tym, że podczas oceniania zachowania lub
przewidywania czyichś reakcji, zakładamy wyjściowo, że dana osoba ma takie same
doświadczenia, wiedzę i poglądy jak my. Przekładając to na realia e-biznesu,
możemy uznać, że właściciel witryny e-commerce, który zna jej funkcjonalność, zakłada,
że wie, czego oczekiwać będą jego klienci. Niestety, nawiązując do false-consensus
effect, często okazują się to niezgodne z prawdą diagnozy. Dobrze
opracowana strategia SEO obejmować powinna znacznie więcej testów, badań i
analiz. Nie może zatem opierać się wyłącznie na przewidywaniach i domniemaniach
właściciela witryny.
Innym istotnym narzędziem wykorzystywanym podczas badań UX
są heat mapy, których zadaniem jest określenie, w jakim stopniu
konkretne elementy struktury witryny skłaniają użytkowników do określonych
reakcji. Mapa ciepła ma postać zrzutu ze strony internetowej z naniesionymi na
niego kolorami: od czerwonego, przez pomarańczowy i żółty, po niebieski i
fioletowy. Im kolor bardziej zbliżony do fioletowego, tym mniejsze
zaangażowanie odbiorcy w działania na danym obszarze. Czerwone i pomarańczowe
barwy informują natomiast, że dane miejsce najskuteczniej zachęca do
podejmowania określonych akcji. Podczas analizy heat mapy warto
sprawdzić, czy rozmieszczenie kluczowych czynników witryny jest zgodne z
miejscami, które najbardziej angażują jej użytkowników.
Połączenie SEO i UX kluczem do sukcesu
Podczas wyboru agencji oferującej pozycjonowanie stron,
warto zwrócić uwagę, czy oprócz SEO zapewnia ona także działania pod kątem UX.
Podczas gdy optymalizacja pod kątem wyszukiwarek polega na dostosowaniu witryny
do wytycznych Google, dbanie o pozytywne wrażenia użytkowników sprawia, że będą
kojarzyć stronę ze starannie zaprojektowaną strukturą, intuicyjną nawigacją
oraz dbałością o szczegóły. Rośnie wówczas szansa na to, że odwiedzą ją
ponownie. Strategia SXO umożliwia budowanie przyjaznego wizerunku i wiarygodności
marki.
Grupa iCEA pomogła już wielu klientom, w których sytuacji
połączenie SEO oraz UX przyczyniło się do wzrostu konwersji, a co za tym idzie,
zwiększenia przychodów ze sprzedaży w sklepach internetowych. Jeśli więc chcesz
maksymalnie wykorzystać potencjał swojej marki, koniecznie skontaktuj się z
analitykami Grupa iCEA, którzy wykonają bezpłatny audyt SXO Twojej strony oraz
zaproponują zmiany, które z powodzeniem wdrożysz samodzielnie.