SXO – optymalizacja strony internetowej pod kątem SEO i UX

Ocena efektywności działań marketingowych lub sprzedażowych najczęściej dokonywana jest na podstawie wskaźnika konwersji, który można określić jako skłonienie użytkownika do zamierzonego działania.

office-g77f695aa0_1280.jpg

fot. pixabay.com 

Wskaźnik konwersji dla strony internetowej pokazuje, jaki procent odbiorców podjął podczas odwiedzin witryny oczekiwane akcje. Warto zaznaczyć, że konwersją nie zawsze jest zakup produktu czy usługi! Celem może być bowiem na przykład wypełnienie formularza, założenie konta czy też zapisanie się do newslettera.
Dokonanie przez użytkownika wyżej wymienionych akcji może bowiem pośrednio przyczynić się do faktycznej sprzedaży, a początkowo nieprzekonany konsument z czasem przekształci się w rzeczywistego nabywcę. Wynika z tego fakt, iż marketerzy i specjaliści od e-commerce wdrażają na swoich stronach internetowych i platformach zakupowych szereg rozwiązań, których celem jest wzrost konwersji. Doskonałym przykładem tego typu przedsięwzięć są procesy z zakresu SXO.

Czym jest SXO?

SXO to termin, który powstał z połączenia pojęć SEO i UX. SEO jest skrótem od angielskiego search engine optimization. Oznacza on działania ukierunkowane na uzyskanie przez witrynę wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Jako że proces ten jest dość skomplikowany i wymagający, twórcy internetowi często korzystają z pomocy specjalistów podczas jego wdrażania.

Odpowiednio przeprowadzona optymalizacja pod kątem wyszukiwarek pozwala z powodzeniem wdrożyć strategię promowania sklepów internetowych i innych stron www w sieci. W ramach SEO wyróżniamy optymalizację on-site, w której skład wchodzą działania takie jak umieszczenie w treści odpowiednich słów kluczowych czy skomponowanie metadanych dla poszczególnych adresów URL.

Kolejny segment działań SEO to tak zwana optymalizacja poza witryną, czyli off-site, która obejmuje budowanie popularności w social mediach oraz budowanie sieci linków, w wyniku w wyniku którego domena zyskuje autorytet i zaufanie wśród odbiorców docelowych. Ma to bardzo korzystny wpływ na widoczność w wyszukiwarce, a więc również na współczynnik konwersji.

Działania SEO dostosowane są do nieustannie zmieniającego się algorytmy Google. Modyfikacje z zakresu UX ukierunkowane są natomiast na potrzeby i preferencje użytkowników. SXO obejmuje zatem szereg czynników, które wpływają na przyjazność i indeksację strony internetowej. 

UX – co warto wiedzieć? 

Jednym z najistotniejszych aspektów pozycjonowania jest dbałość o wrażenia użytkownika. Wśród najważniejszych elementów UX wyróżnić można GUI, czyli graphical user interface. W skład tego systemu wchodzą funkcjonalności w witrynie, z których korzysta jej użytkownik, aby zadawać konkretne pytania i wydawać polecenia. Na wrażenia odbiorcy wpływ ma wiele czynników. Mowa tu zarówno o kolorystyce strony, jak i strukturze czy nawigacji. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek przekłada się na wzrost liczby odwiedzin na stronie lub w sklepie internetowym oraz współczynnik konwersji. Nic więc dziwnego, że jest obecnie jedną z najczęściej wykorzystywanych praktyk marketingowych. Trzeba jednak zaznaczyć, że dopiero poprawa doświadczenia użytkownika sprzyja wpływaniu na zachowania potencjalnych klientów i przekłada się na wcześniej wspomnianą konwersję. Dbałość o UX jest więc jednym z najważniejszych aspektów strategii obejmującej pozycjonowanie sklepów.

Standardy znanych nam dziś stron internetowych w większości uwzględniają heurystyki Nielsena. Jakob Nielsen to duński znawca użyteczności, który działał dla giganta technologicznego takiego jak IBM, a swoje pierwsze książki opowiadające o projektowaniu serwisów internetowych opublikował jeszcze w latach 90.  

Nielsen sformułował dziesięć heurystyk. Jedna z nich, a dokładnie czwarta heurystyka, mówi o zachowaniu standardów i utrzymaniu spójności działań. Standardem w optymalizacji sklepów internetowych jest np. umieszczenie ikony koszyka w prawym górnym rogu witryny i menu po lewej stronie. Można więc stwierdzić, że konsument na podstawie swoich wcześniejszych doświadczeń z innymi sklepami online spodziewał się będzie właśnie takich rozwiązań. Spójność obejmuje natomiast jednakowe projektowanie analogicznych elementów sklepu internetowego (np. taki sam kolor wszystkich przycisków wezwań do działania).

Analiza skuteczności działań pod kątem SXO

Na podstawie zaleceń heurystyk Nielsena można sformułować różne hipotezy dotyczące optymalizacji witryny lub sklepu internetowego. Ważna jest natomiast stała analiza wyników działań. Jedną z najlepszych metod weryfikacji skuteczności poszczególnych rozwiązań są testy A/B/(n), które polegają na opracowaniu co najmniej dwóch alternatywnych elementów oraz porównaniu ich efektywności. Hipoteza do badania może brzmieć na przykład: Jeżeli zmienimy czcionkę tekstu na przycisku z CTA “kup teraz” z zielonej na czerwoną, to wzrośnie liczba osób, która doda produkt do koszyka.. Użytkowników, którzy biorą udział w badaniu dzieli się na tyle grup, ile rozwiązań jest w danym czasie testowanych. Każda z nich musi być wówczas tak samo liczna i dobrze zapoznana z wybranym wariantem analizowanego elementu. Na podstawie omówionego na początku wskaźnika konwersji określa się później, który z testowanych wariantów bardziej zaangażował odbiorców i jak skutecznie zachęcił ich do podjęcia określonych działań. Warto też dodać, że wykonywanie testów A/B usprawnia wiele przydatnych narzędzi takich jak: VWO, Optimizely czy AB Tasty.

Dzięki tego typu badaniom łatwiej jest uniknąć zjawiska, określanego przez psychologów mianem false-consensus effect. Mowa tu o błędzie poznawczym polegającym na tym, że podczas oceniania zachowania lub przewidywania czyichś reakcji, zakładamy wyjściowo, że dana osoba ma takie same doświadczenia, wiedzę i poglądy jak my. Przekładając to na realia e-biznesu, możemy uznać, że właściciel witryny e-commerce, który zna jej funkcjonalność, zakłada, że wie, czego oczekiwać będą jego klienci. Niestety, nawiązując do false-consensus effect, często okazują się to niezgodne z prawdą diagnozy. Dobrze opracowana strategia SEO obejmować powinna znacznie więcej testów, badań i analiz. Nie może zatem opierać się wyłącznie na przewidywaniach i domniemaniach właściciela witryny.

Innym istotnym narzędziem wykorzystywanym podczas badań UX są heat mapy, których zadaniem jest określenie, w jakim stopniu konkretne elementy struktury witryny skłaniają użytkowników do określonych reakcji. Mapa ciepła ma postać zrzutu ze strony internetowej z naniesionymi na niego kolorami: od czerwonego, przez pomarańczowy i żółty, po niebieski i fioletowy. Im kolor bardziej zbliżony do fioletowego, tym mniejsze zaangażowanie odbiorcy w działania na danym obszarze. Czerwone i pomarańczowe barwy informują natomiast, że dane miejsce najskuteczniej zachęca do podejmowania określonych akcji. Podczas analizy heat mapy warto sprawdzić, czy rozmieszczenie kluczowych czynników witryny jest zgodne z miejscami, które najbardziej angażują jej użytkowników.

Połączenie SEO i UX kluczem do sukcesu

Podczas wyboru agencji oferującej pozycjonowanie stron, warto zwrócić uwagę, czy oprócz SEO zapewnia ona także działania pod kątem UX. Podczas gdy optymalizacja pod kątem wyszukiwarek polega na dostosowaniu witryny do wytycznych Google, dbanie o pozytywne wrażenia użytkowników sprawia, że będą kojarzyć stronę ze starannie zaprojektowaną strukturą, intuicyjną nawigacją oraz dbałością o szczegóły. Rośnie wówczas szansa na to, że odwiedzą ją ponownie. Strategia SXO umożliwia budowanie przyjaznego wizerunku i wiarygodności marki. 

Grupa iCEA pomogła już wielu klientom, w których sytuacji połączenie SEO oraz UX przyczyniło się do wzrostu konwersji, a co za tym idzie, zwiększenia przychodów ze sprzedaży w sklepach internetowych. Jeśli więc chcesz maksymalnie wykorzystać potencjał swojej marki, koniecznie skontaktuj się z analitykami Grupa iCEA, którzy wykonają bezpłatny audyt SXO Twojej strony oraz zaproponują zmiany, które z powodzeniem wdrożysz samodzielnie.


Dodał(a): Katarzyna Lemanowicz Wtorek 05.07.2022