Fotografia aktu

Chcesz robić foty jak z te z CKM? Zacznij szukać urodziwych modelek, bo warsztat zapewni Ci ta lektura obowiązkowa każdego fotografa!
Akademia fotografii


Fotografia_aktu_okladka otwarcie.jpg

Genialnie napisany instruktaż, jak krok po kroku zrobić fantastyczne akty. Instrukcja, bez zbędnego pitu-pitu, same konkrety. Najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu – jak rozstawić światło, z której strony fotografować, jak ustawić modelkę, jakie parametry aparatu dobrać. A do tego grafiki i zdjęcia, które obrazują opisane podpowiedzi. Po tej lekturze, Wasze foty będą wywoływały wielkie „wow” u odbiorców. Buduj swój artystyczny szacun z „Fotografią aktu” wydawnictwa Galaktyka!






„Fotografia aktu. Stylizacja – techniki – oświetlenie”
ROGER HICKS, FRANCES SCHULTZ, STEVE LUCK
Wydawnictwo Galaktyka

Poniżej wybrane fragmenty książki, żeby przekonać się przed kupnem o słuszności naszych słów:

1.jpg
Fotograf: André Brito przeznaczenie port folio modelka Carmen Moreno;
ekspozycja f/20, 1/200 s, 100 ISO; oświetlenie światło błyskowe; aranżacja studio


André Brito często ukazuje ciała kobiet będących w świetnej formie fizycznej – wysportowane, lecz kobiece i zmysłowe. Takie zdjęcia wymagają doskonałego oświetlenia.

To zdjęcie powstało przy użyciu jednego z ulubionych ustawień oświetlenia André Brita. Składa się ono z dwóch podłużnych softboxów o wymiarach 120 x 30 cm, umieszczonych po obu stronach modelki. Aby dokładnie zrozumieć układ oświetlenia, wyobraź sobie literę T. U jej podstawy znajduje się aparat, na przecięciu linii pionowej i poziomej stoi modelka, a na każdym skraju górnego daszka litery zainstalowano jedną lampę. Głównym celem wykorzystania tego właśnie oświetlenia jest stworzenie głębokich cieni w zagłębieniach ciała oraz dużych jasnych obszarów na lśniącej skórze. Aby to zrealizować, światła muszą się znaleźć bardzo blisko ciała. Ponieważ mamy do czynienia z ustawieniem symetrycznym, siła błysku z obu lamp powinna być idealnie taka sama, podobnie jak ich odległość od modelki. Gdy modelka pracuje między lampami, fotograf kieruje jej ruchami; prosi o pochylanie się do przodu lub odchylanie do tyłu, tak by osiągnąć oczekiwany rezultat.
2.jpg
zwróć uwagę
Jeśli korzystamy ze świateł ustawionych po obu stronach modelki, powinny one mieć ustawioną identyczną siłę błysku i znajdować się w tej samej od niej odległości.

Piękno, elegancja i moc łączą się z fantastyczną wyobraźnią i doskonałym wykonaniem tego zapadającego w pamięć zdjęcia, przy którego realizacji nieodzowne było doskonałe wyczucie czasu.


5.jpg
Fotograf: Andre Brito; przeznaczenie port folio; modelka Joana Sobral;
ekspozycja f/14, 1/200 s, 100 ISO; oświetlenie studyjne lampy błyskowe; aranżacja zdjęcie plenerowe


To zdjęcie zostało wykonane na dworze; do jego realizacji użyto wysokociśnieniowego spreja wodnego. Wykorzystano trzy lampy błyskowe, z których jedna znajdowała się z tyłu, oświetlała wodę i tworzyła wrażenie oświetlenia tylnego, a dwie pozostałe oświetlały modelkę. Najtrudniejszym elementem kadru było sfotografowanie modelki w chwili, gdy jej znajdujące się w najwyższym punkcie skoku ciało zakrywało lampę stojącą z tyłu. Uchwycenie właściwego momentu miało kluczowe znaczenie dla uniknięcia pojawienia się flary w obiektywie. Woda była skierowana tak, by strzelała pionowo w niebo, a następnie opadała jak deszcz. Miejsce, w którym znajdował się fotograf, kąt, pod jakim wykonywał zdjęcie, i moment naciśnięcia spustu migawki musiały być idealnie zgrane ze sobą i samym skokiem.
6.jpg
zwróć uwagę
Podczas wykonywania zdjęcia z użyciem wody bezwzględnie trzeba odpowiednio zabezpieczyć cały sprzęt.

komentarz fotografa
Jest to jedno z najtrudniejszych w realizacji zdjęć, jakie znajduje się w moim portfolio.


3.jpg
Fotograf: Gregory Brown; przeznaczenie odbitka w limitowanej edycji; modelka Kellie Marie; ekspozycja f/3.5, 1/250 s, 100 ISO; oświetlenie światło zastane i błyskowe; aranżacja plener we Francji, tory kolejowe

Poprzez bardzo dosłowne całkowite odwrócenie popularnego w latach 20. tematu damy w opałach, Greg Brown stworzył jego współczesną wersję o ogromnej sile wyrazu, niepozbawioną freudowskich akcentów.

Modelka została oświetlona za pomocą dwóch studyjnych lamp błyskowych, znajdujących się po jej lewej i prawej stronie w odległości ok. 3 m i świecących pod kątem ok. 60°. Moc obu lamp została zrównoważona do światła dziennego, tak by zdjęcie wyglądało możliwie naturalnie. Pochmurny dzień sprawił, że słońce było rozproszone przez największy możliwy softbox, jakim jest warstwa chmur. Wykorzystanie bardzo małej głębi ostrości pozwoliło rozmyć tło, co natychmiast przyciąga uwagę do widocznego w oczach Kelly Marie strachu, który stanowi najistotniejszy element tego zdjęcia. Szybkie przygotowanie planu zdjęciowego miało ogromne znaczenie. Lampy błyskowe zostały umieszczone na niewielkich statywach stojących na nasypie kolejowym, a ich wyposażone w niewielkie dyfuzory głowice zostały skierowane w górę. Modelka została ułożona na torach z luźno zawiązaną liną. Greg zdążył wykonać pięć ujęć, zanim nadszedł czas, by się stamtąd wynosić.
4.JPG
zwróć uwagę
Jeśli chcemy, by zdjęcie wyglądało jak oświetlone światłem zastanym, kluczowe znaczenie ma zrównoważenie światła dziennego i światła lampy błyskowej.

komentarz fotografa
Była godzina 11:30 i zaledwie 30 sekund po zrobieniu tego zdjęcia po torach przemknął jadący 100 km/h pociąg, tak więc podstawowe znaczenie miało tempo działania. Fotografia została wykonana bardzo szybko, ponieważ już słyszeliśmy nadjeżdżający pociąg.



Dodał(a): ckm Poniedziałek 05.12.2011