Zakup opon na Allegro: jak wybrać odpowiednie?

Kupując opony na Allegro znajdziesz atrakcyjne promocje i łatwo wyszukasz odpowiedni model dzięki rozbudowanej wyszukiwarce. Podpowiadamy, jak z niej korzystać.

opony na allegro.jpg

Wielu sprzedawców w jednym miejscu, możliwość porównania cen i gwarancja bezpiecznych zakupów – to tylko niektóre z zalet kupowania kupowania opon na Allegro. Dużo ważniejsza okazuje się opcja sortowania. Dzięki niej po kilku kliknięciach dotrzesz do produktów spełniających twoje oczekiwania. Jest ona tym bardziej przydatna, że przy wyborze ogumienia pod uwagę musisz wziąć wiele czynników. By ułatwić ci zadanie, przygotowaliśmy poradnik, w którym wyjaśniamy, jak kupować opony samochodowe na Allegro.

Wyszukuj tylko te oferty, które są objęte interesującymi cię promocjami

Rodzaje opon samochodowych

W serwisie dostępne są opony do motocykli, skuterów, quadów, maszyn rolniczych i różnych typów samochodów. By w wynikach wyszukiwania pojawiły się tylko modele, musisz wybrać odpowiednią podkategorię:

Opony do aut osobowych to najbardziej różnorodna część rynku. Są wśród nich modele do małych, miejskich kompaktów i do aut z wyższych segmentów. Ogumienie klasy ekonomicznej jest przeznaczone do pojazdów z segmentów A, B i C. Opony klasy średniej mogą być stosowane także w autach z wyższych segmentów, o ile ich właściciele preferują umiarkowaną jazdę. Klasa premium to produkty adresowane do najbardziej wymagających kierowców – posiadaczy aut o dużej mocy, jeżdżących dynamicznie i często pokonujących długie trasy.

Opony do samochodów terenowych i SUV- ów – ich najważniejsze cechy to głęboki, agresywny bieżnik i zwiększona wytrzymałość. Na rynku znajdziesz różne typy ogumienia do aut z napędem 4x4. MT przeznaczone są przede wszystkim do jazdy w terenie; AT, które równie dobrze sprawdzają się w off-roadzie, co na szosie; HT adresowane do kierowców okazjonalnie zjeżdżających z szosy oraz stworzone z myślą o jeździe wyłącznie po utwardzonej nawierzchni.

Opony do aut dostawczych cechują się niską ścieralnością, która zwiększa żywotność opon przy dużych przebiegach. Równie ważne są: krótka droga hamowania i dobre prowadzenie na mokrej i oblodzonej nawierzchni, zapewniające bezpieczeństwo nawet, jeśli pojazd jest maksymalnie obciążony.

Opony do samochodów ciężarowych są przystosowane do pracy z obciążeniami znacznie większymi niż w samochodach osobowych. Dlatego różnią się od nich wewnętrzną konstrukcją i składem mieszanek. By zapewnić najlepsze osiągi i najwyższy stopień bezpieczeństwa, producenci tworzą typy opon dedykowane poszczególnym osiom: przedniej, napędowej i osiom naczepy.

Najważniejsi producenci opon

O jakości ogumienia dużo powie ci logo marki. W przypadku opon do aut osobowych jest właściwie tożsame z jej klasą. Firmy oferujące opony klasy ekonomicznej to przede wszystkim:

- Laufenn

- Zeetex

    - Imperial Tyres

    - Sava

    - Nexen Tire

    - Dębica

    - Dayton

    - Barum

W segmencie opon klasy średniej najważniejsze firmy to:

    - Uniroyal

    - Kumho

    - Hankook

    - Fulda

    - Kleber

    - Firestrone

    - BFGoodrich

    - Falken Tire

Opony klasy premium produkują między innymi

    - Pirelli

    - Goodyear

    - Yokohama

    - Nokian Tyres

    - Michelin

    - Continental

    - Dunlop

Na Allegro znajdziesz opony ponad stu producentów

Nowe, używane czy bieżnikowane?

Zakup nowego ogumienia to najlepsze rozwiązanie. Przemawiają za nim względu bezpieczeństwa, lepsze osiągi, komfort jazdy i, wbrew pozorom, także oszczędności. Przy normalnej eksploatacji komplet nowych opon zachowa utrzyma swoje właściwości przez 5 lat lub dłużej. Zestaw z drugiej ręki będziesz musiał wymienić po około dwóch latach. Poza tym ceny nowych opon nie są wysokie (najtańsze produkty kupisz już za 150 złotych), a ich jakość potwierdzają testy homologacyjne, które każda z nich musi przejść, by trafić na europejski rynek.

Opony bieżnikowane to ogumienie z wytartym bieżnikiem i nałożonym w jego miejsce nowym. W porównaniu do produktów prosto z fabryki, cechują się gorszą mieszanką i, co za tym idzie, dłuższą drogą hamowania, mniejszą przyczepnością i słabszymi osiągami. Kupując takie opony, zwykle nie możesz skorzystać z gwarancji producenta lub możliwości wymiany wadliwych sztuk. Ich największą zaletą jest niska cena – na Allegro komplet kupisz już za nieco ponad 300 złotych. Mogą okazać się dobrym wyborem dla kierowców z bardzo ograniczonym budżetem, o ile poruszają się tylko na krótkich trasach i zachowują pełną ostrożność podczas jazdy.

Na zakup opon używanych warto zdecydować się tylko w ostateczności. Są wprawdzie dużo tańsze od nowych i bieżnikowanych, ale lista ich zalet na tym się właściwie kończy. Kupując ogumienie z drugiej ręki, nie znasz jego przeszłości (może pochodzić z aut powypadkowych) i nie wiesz, w jakich warunkach było przechowywane. Nawet te, które na pierwszy rzut oka jest w idealnym stanie, może zaskoczyć uszkodzoną konstrukcją nośną lub sparciałą gumą. To z kolei przekłada się na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Opony wielosezonowe. Czy warto?

W zestawieniu z letnimi oponami, całoroczne cechują się gorszymi osiągami latem i wiosną. Pierwsze różnice zauważysz już kiedy temperatura przy gruncie wzrośnie powyżej 7 stopni. Im jest cieplej, tym gorsze są właściwości trakcyjne opony wielosezonowej. Wynika to przede wszystkim z różnic w konturze obu rodzajów ogumienia. W modelach letnich jest bardziej okrągły, co skutkuje mniejszymi oporami toczenia i lepszą przyczepnością na suchej drodze.

Porównanie z oponami zimowymi także wypada na niekorzyść całorocznych. Różnice widoczne w składzie mieszanki użytej do ich produkcji oraz głębokości bieżnika, co odbija się na zmniejszeniu przyczepności w trudnych warunkach i wydłużeniu drogi hamowania. Ogumienie zimowe wyróżniają agresywny bieżnik oraz lamele – rowki w bieżniku, które rozszerzając się zwiększają przyczepność na śniegu. W modelach całorocznych są płytsze, przez co rośnie ryzyko poślizgu.

Opony całoroczne, przez to, że są używane bez przerwy w różnych warunkach, są mniej wytrzymałe niż sezonowe. Nie oznacza to, że nie mają żadnych zalet. W niezbyt intensywnie eksploatowanych autach miejskich sprawdzą się całkiem dobrze. Jeśli jednak często pokonujesz długie trasy, masz tendencję do dynamicznej jazdy lub poruszasz się większym autem, wybierz dwa komplety ogumienia – letni i zimowy.

Jak czytać etykiety na oponach?

Przepisy nakazujące producentom dołączać do opon etykiety na terenie Unii Europejskiej działają od końca 2012. Etykiety są źródłem informacji o:

    oporach toczenia: określane literą od A (najmniejsze opory) do G (największe). Obliczane w testach, w których auto jest obciążane do 80 procent nośności i porusza się z prędkością 80 kilometrów na godzinę. To ważny parametr, bo wybierając opony z klasą oporów A, rocznie spalisz około 80 litrów paliwa mniej;

    przyczepności na mokrej nawierzchni: podawane w identyczny sposób jak opory. Przyczepność sprawdzana jest w dwóch testach. Pierwszy polega na wyhamowaniu z 80 do 20 kilometrów na godzinę. W trakcie drugiego pomiarowi podlega siła tarcia między oponą, a mokrym asfaltem;

    poziomie głośności: symbolizują go trzy schematyczne fale rozchodzące się z ikonki głośnika. Jedna kreska to znak, że opona pracuje cicho. Każda kolejna kreska oznacza szum głośniejszy o 3 decybele

Średnica, szerokość i profil opony

Rozmiary to najważniejsze parametry ogumienia. To właśnie dzięki nim dobierzesz model odpowiedni do swojego auta. Przed zakupem powinieneś zwrócić uwagę na jej średnicę, szerokość oraz profil. Najlepiej zrobisz porównując je z wartościami, które znajdziesz na starej oponie. Umieszczone są na jej boku i mają postać ciągu znaków, na przykład 195/65 R 15 91H, gdzie:

    195 to szerokość opony w milimetrach;

    65 to wysokość profilu podana w procentach jako stosunek do szerokości;

    R to typ budowy opony – tu radialna;

    15 to średnica obręczy w calach;

    91 to indeks nośności – tu maksymalnie 615 kilogramów;

    H to indeks prędkości – tu do 210 kilometrów na godzinę

Poza bokiem opony, informacje o zalecanych rozmiarach ogumienia możesz znaleźć też na klapce wlewu paliwa, drzwiach przy fotelu kierowcy, drążku kierowniczym lub w książce serwisowej.

Opony typu run flat, wzmacniane i z rantem ochronnym

Poza standardowymi oponami, możesz też wybrać modele specjalne. Zalicza się do nich ogumienie typu run flat. Dzięki wzmocnieniu struktury bocznej, opona zachowuje sztywność nawet przy całkowitej utracie powietrza. Dzięki temu po jej przebiciu możesz dojechać do serwisu bez zmieniania koła.

Opony wzmacniane (XL – extra load) są przystosowane do wyższego ciśnienia. Jest to możliwe dzięki zwiększeniu wytrzymałości stopki (element stykający się z felgą) lub znajdującego się pod bieżnikiem czoła. Ogumienie XL pozwala zwiększyć nośność auta, jest odporne na uszkodzenia mechaniczne i bardziej przyczepne.

W ofercie producentów znajdziesz też ogumienie z rantem ochronnym. Najczęściej są to opony o profilu mniejszym niż 55. Takie modele często nie wystają poza obrys felgi, przez co nie chronią jej przed uszkodzeniami. Zadaniem rantu ochronnego jest więc zabezpieczenie obręczy wyszczerbieniem i przetarciem, a w efekcie – rdzewieniem.

Materiał partnera


Dodał(a): Izabela Popko Piątek 21.12.2018

Komentarze

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Komentarze (0)