Polskie koleje najpiękniejsze

Elektryczny Zespół Trakcyjny skonstruowany na zamówienie PKP Intercity spośród 5 295 projektów z 53 krajów i został uznany za najładniejszy pociąg podczas prestiżowego konkursu iF Design Award.
pesa-dart.jpg


Tak, polskie koleje mogą być piękne! Ale nie takie, jak widzimy zazwyczaj na lokalnych dworcach. Na szczęście zmienia się to, bo spółki inwestują w nowe składy, które dzięki wyższym standardom staną się ciekawą alternatywą dla innych środków transportu. PKP Intercity odebrało swoje pociągi Dart z bydgoskich zakładów Pojazdy Szynowe Pesa. W latach 2014 – 2015 wyprodukowano 20 takich zespołów trakcyjnych.

Długie na 153 metry składy mają funkcjonalności, które powinny być standardem, ale niestety nie w tonących w długach polskich kolejach. W pociągach jest klimatyzacja, możliwość założenia nadajników wi-fi oraz wzmacniaczy sygnału sieci komórkowych, gniazdka elektryczne, stojaki na rowery, systemy informacji pasażerskiej, monitoring, bar, przewijaki, a także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych – winda do łatwiejszego wjazdu na pokład oraz specjalnie przystosowana toaleta. W przedziale barowym nie ma co prawda zbyt wiele stolików, ale zamówienia mają być również podawane pasażerom do ich miejsc. Obsługa składu również będzie miała wygodniej – w pociągu jest służbowa łazienka z prysznicem oraz łóżko.



W składach są łącznie 352 miejsca siedzące, z czego 60 w pierwszej klasie. Pociąg rozpędza się do prędkości 160 km/h, jednak może pojechać nawet 204 km/h (tyle osiągnął na testach PKP Intercity). Pesa planuje zbudowanie pociągu na bazie Darta, który osiągnie 230 km/h. Jednak nie wiadomo czy po polskich torach.

Prestiżowy konkurs iF Design Award to Oscary designu przemysłowego, które organizowane są od 1954 roku. Jury złożone ze speców od wzornictwa wybierało najciekawsze produkty spośród 5 295 projektów nadesłanych z 53 krajów.

Jechałeś już tymi pociągami? Czy nadal trafiasz na składy z plastikowymi siedzeniami parzącymi tyłek?




Dodał(a): Paweł Janusz Wtorek 02.02.2016