Plastic fantastic - Chevrolet Corvette Sting Ray
TROCHĘ HISTORII
Przekonał szefa firmy, że trzeba stworzyć amerykańską sportową alternatywę i tak w 1953 roku powstał prototyp Corvetty (nazwę wzięto od małego, zwrotnego żaglowca). Stalową ramę zabudowano karoserią z włókna szklanego, pod maskę wepchnięto silnik od... pikapa, a całość rozpędzała się do 170 km/h.
Priorytetem był ładny wygląd roadstera, a nie to, jak on jeździ, co sprawiało, że europejscy testerzy wyśmiewali „niby sportowe” auto, które na drodze podskakuje „jak kangur”. Mimo to na Corvetty był popyt, a jej 10-lecie uczczono modelem Sting Ray. Karoserię stylizowaną na rekina osadzono na lżejszej ramie, do wyboru były kabriolet i coupé.
DESIGN I MOC
Model szybko zyskał uznanie: wrażenie robiły karoseria z chowanymi reflektorami, kabina zabudowana między fotelami (dziś standard, wtedy hit), no i dzielona tylna szyba (Split-Window). Najważniejsze jednak, że pod maskę trafił silnik V8 o mocy 250 KM (a potem jeszcze silniejsze, do 375 KM), co z manualną skrzynią biegów (w Ameryce wybrało ją aż 80 procent kierowców!) czyniło ze Sting Raya bestię.
Samochód odnosił nawet sukcesy w wyścigach na amerykańskich torach! Sting Ray uchodzi za najbardziej udaną wczesną Corvettę (to on zyskał miano Plastic-Fantastic), ale zakończono jego produkcję po 4 latach. Dziś możesz kupić nową generację Stingraya, ale z nazwą pisaną już jako jedno słowo.
TEGO NIE WIESZ
Dzieloną tylną szybę (Split-Window) w coupé już po roku, ze względów bezpieczeństwa, zastąpiono pojedynczą szybą. Taki egzemplarz jest kolekcjonerskim rarytasem – wyprodukowano ich 10 600 sztuk.
KAMERA, AKCJA!
Corvetta Sting Ray zagrała m.in. w filmach: „Kochany chrabąszcz” (1968), „Człowiek demolka” (1993), „Szybcy i wściekli 5” (2011).
DANE TECHNICZNE
Wymiary: 4,44 x 1,77 x 1,26 m
Specyfikacja: dwumiejscowe coupé, kabriolet
Silniki: od 5,4 do 7 l
Moc: od 250 KM do 375 KM
Prędkość maks.: od 245 do 276 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h: od 4,8 do 5,4 s
ZOBACZ TAKŻE: MERCEDES Z 1901 ROKU WRACA W NOWOCZESNEJ FORMIE