Paliwo poza normą. Raport UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrolę, która miała na celu sprawdzenie, gdzie sprzedawane jest paliwo, którego jakość pozostawia wiele do życzenia.
iStock-516326834.jpg

Kontrole przeprowadzone przez UOKiK miały miejsce w całym kraju i odbywały się od 14 stycznia do 30 września 2019 roku. Urzędnicy łącznie sprawdzili 1160 stacji paliw. Okazuje się, że paliwo będące przedmiotem hurtowej sprzedaży jest bez zarzutu, natomiast w sprzedaży detalicznej zarejestrowano nieprawidłowości. 

Z raportu wynika, że w sześciu województwach tankowanie może być ryzykowne – zwłaszcza, jeśli zamierzasz tankować w zachodniopomorskim, gdzie 6,8 % kontroli skończyło się negatywną oceną urzędu. Drugie miejsce w niechlubnym rankingu zajmuje województwo kujawsko-pomorskie z wynikiem 5,4 %. Brązowy medal przypadł Mazowszu i Podlasiu, gdzie 2,7 % próbek pobranych przez kontrolerów zawierało paliwo o niewłaściwych parametrach. Dalej w zestawieniu uplasowało się województwo dolnośląskie (2 %) i wielkopolskie (1,1%). 

Lista stacji, na których stwierdzono nieprawidłowości: 

Województwo zachodniopomorskie: 

1. Rolmasz, ul. Dąbrowskiego 1, Darłowo – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
2. KGK, ul. Szczecińska 55, Koszalin – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego
3. HIL-GAZ, ul Chrobrego 52, Pełczyce – niewłaściwy indeks lotności dla okresu przejściowego
4. Trans-Key, ul. Przyszłości 13C, Szczecin – niewłaściwa stabilność oleju napędowego

Województwo kujawsko-pomorskie

1. Adam Finc, ul. Polna 113, Toruń – niewłaściwa zawartość siarki w oleju napędowym
2. EKO-TANK, Dolna Grupp 68 A – niewłaściwa prężność par benzyny
3. Olkop, ul. PTTK 54A, Golub Dobrzyń – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego

Województwo mazowieckie

1. EKOMAT, Jasieniec 8, Rybino – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego
2. Stacja Paliw Płynnych, Żyrów 7 – niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego
3. Stacja Paliw Płynnych, Żyrów 47, Chynów – niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego, niewłaściwy indeks cetanowy i stabilność oksydacyjna
4. ATIP, ul. Powstania Styczniowego 30, Halinów – nieprawidłowa prężność par benzyny

Województwo Podlaskie

1. Pronar, ul. Armii Krajowej 2, Brańsk – niewłaściwa temperatura zapłonu oleju napędowego

Województwo dolnośląskie

1.Kol-Benz, ul Słupiecka 9b, Ruda – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego
2. Krystyna Pijarowska, Danuta Kraus, ul. Kłodzka 46 – niewłaściwa pozostałość po destylacji benzyny

Województwo wielkopolskie

1. AMIC, ul. Konstytucji 3-go Maja, Leszno – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego


Urząd prowadzi też stały monitoring dystrybycji paliw i przyjmuje zgłoszenia dotyczące wątpliwości dotyczących jakości zakupionego paliwa. Specjalny formularz jest dostępny tutaj



ZOBACZ TAKŻE: NOWE PRAWO DROGOWE. BĘDĄ KONTROWERSYJNE MANDATY




Dodał(a): Adam Barabasz / fot. iStock Środa 30.10.2019