Dama na kołach

PRL | auto | Nysa
Urodą nigdy nie grzeszyła, była jaka była. Ale jeździła !

Nysa

Młodsze pokolenie jej nie pamięta. Nasze przeżyło w niej wiele, wiele niezapomnianych chwil. Historia kultowej Nyski rozpoczęła się na przełomie lat 1956 i 1957, kiedy to postanowiono wyprodukować auto dostawcze. Pierwsze auto wyposażone było w dwa fotele oraz trzy podwójne kanapy. Auto osiągało zawrotną prędkość 90 km/h.



W kolejnych latach wprowadzono wersję furgon, sanitarkę czy mikrobus. W roku 1964 produkcja naszej damy przekroczyła 5000 egzemplarzy. Model sukcesywnie urozmaicono wprowadzając kolejno wersję izotermiczną bez chłodzenia oraz chłodzoną suchym lodem a także słynną „piekarkę”. Pod koniec lat sześćdziesiątych Nysa przeszła poważny „ face- lifting” wynikiem, którego były nowe tylne lampy i zderzaki, atrapa chłodnicy, zderzaki, większa przednia szyba, oraz wyciszone i ładniejsze wnętrze.

Na lata siedemdziesiąte przypada złoty okres dla naszej damy. Większość pojazdów eksportowana była za granicę do ZSRR, Czechosłowacji, RFN, Finlandii, Kuby a nawet Kambodży. W 1984 r. z taśmy produkcyjnej zjechała 300 tysięczna Nyska. Jako, że w starzejącej się już konstrukcji nie wprowadzano zmian, auto zaczęło tracić na popularności, z czym wiązał się spadek produkcji. 3 Lutego 1994 roku oficjalnie zakończono produkcję Nysy.


Dodał(a): Ostatni mohikanin Wtorek 07.02.2012