Opona motocyklowa a osiągi

Czym różni się opona motocyklowa od opony samochodowej?

20220627174233_gc23d28c79bc12d26b2b2c20a181a40fde9c4452fa4e67cb263aee84c15cddea04c62cdda7d6bbdab49dd31f391071244_640.jpg.jpg

Jak zbudowane są opony motocyklowe? Co ma wpływ na osiągi? Dlaczego przednia opona motocyklowa jest nieco inna niż tylna? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, znajdziesz je w dzisiejszym artykule.  

Opony motocyklowe różnią się od opon samochodowych przede wszystkim powierzchnią styku z nawierzchnią oraz rozmiarem. Nie są to jednak jedyne różnice.

Czym jeszcze różni się opona motocyklowa od samochodowej? Jak zbudowane są opony motocyklowe? Odpowiadamy w niniejszym wpisie.

Czym różni się opona motocyklowa od samochodowej?

Czym właściwie różni się opona motocyklowa od samochodowej? Warto na początku zaznaczyć, że te różnice spowodowane są przede wszystkim innym rodzajem obciążenia oraz specyfiki jazdy. Motocykl na zakrętach pochyla się w celu zniwelowania działania siły odśrodkowej. Ponadto opona motocyklowa ma dużo mniejszą powierzchnię styku z drogą w porównaniu do opony samochodowej.

Przy wyborze rozmiaru opony właściciele samochodów mają mniej ograniczeń. W większości przypadków samochody mogą bez problemu poruszać się na oponach w kilku różnych rozmiarach (o ile tylko zmieni się rozmiar felg). Inaczej sprawa natomiast wygląda przy motocyklach. Każde odstępstwo od zaleceń producenta sprawia, że zmieni się zarówno zachowanie, jak i prowadzenie motocykla. Z tego właśnie względu warto dokładnie zapoznać się z informacjami producenta i sprawdzić, jakie opony możemy zamontować w naszym motocyklu

Potrzebujesz  opon zarówno do motocykla, jak i do samochodu? Gwarantujemy, że opony motocyklowe oraz opony do samochodów osobowych w sklepie intercars.pl to dobrej jakości rozwiązania, którym możesz zaufać. Sprawdź ofertę na intercars.pl i wybierz opony motocyklowe lub samochodowe już teraz!

Jak zbudowane są opony motocyklowe?

Standardowe opony motocyklowe składają się z wielu warstw: szkielet, bieżnik oraz ścianki boczne. Szkielet – nazywany również osnową czy karkasem – zbudowany jest z tkaniny, która wyróżnia się wyjątkową wytrzymałością. Zadaniem materiału jest przede wszystkim zbieranie obciążeń, nierówności oraz nadanie odpowiedniego kształtu oponie. Bieżnik odpowiada za trakcyjne właściwości motocykla. Dodatkowo odprowadza piasek, wodę oraz różnego rodzaju zanieczyszczenia. W oponach motocyklowych ścianki boczne są jednymi z najcieńszych elementów. Pomimo tego dzięki specjalnej budowie i wykończeniu stopkami wykazują odpowiednią odporność na odkształcenia.

Przednia a tylna opona motocyklowa

Czy opona przednia motocyklowa różni się od tylnej? Tak! Tylna opona zawsze przenosi napęd, natomiast przednia odpowiada za nadawanie kierunku jazdy. Ponadto przednia opona motocyklowa w pewnym stopniu jest odpowiedzialna również za hamowanie. W jego trakcie przednie koło jest dociążane, a tylne odciążane. Z tych względów tylna opona z reguły jest szersza, a przednia ma nieco większą średnicę. 

Kolejną różnicę widać także w budowie – bieżnik przedniej opony jest sklejony nieco inaczej niż ten, który znajduje się na oponie tylnej. Wpływa to na bezpieczeństwo jazdy. Kupując opony, warto więc zwracać uwagę na oznaczenia, aby nowy komplet był dobrze dobrany. Można też sprawdzić popularne modele opon lub zasięgnąć opinii klientów na forach motoryzacyjnych.


Dodał(a): Katarzyna Lemanowicz Środa 13.07.2022