Moto

Czwartek 03.11.2011, Piotr Skalski

Kraina łagodności

Wypieszczone, wygładzone, wydmuchane... Nowe terenówki mają więcej wspólnego z dietą makrobiotyczną dla kobiet niż ostrą, męską i nieodpowiedzialną przygodą

jeep

Volvo xC70 AT

Ulubiony wóz bogatych amerykańskich czterdziestolatek, xC70, otrzymał zmodyfikowany silnik 2,5 l o mocy podwyższonej do 408 KM i pneumatyczne zawieszenie zwiększające prześwit o 8 cm. Dzięki temu nadaje się do offroadu (AT — All Terrain). Na wypadek, gdyby właścicielka mimo to utknęła gdzieś w błocie, auto ma reflektory na dachu (lepiej je widać) i wyciągarkę. Oczekiwanie na pomoc w luksusowym wnętrzu umila najwyższej jakości system stereo.

Dodge Nitro
Dzięki 20—calowym kołom i wielkiemu grillowi Nitro robi imponujące wrażenie. Wszystko byłoby OK, gdyby nie luksusy w środku: ozdoby ze srebrnej stali oraz siatki przy zagłówkach pomyślane jako... element dekoracyjny. Silnik 3,7 l o mocy 210 KM rozpędza Nitro do setki w 9,6 s.

Mitsubishi L200
Jeśli lubisz kanciaste pikapy, kupuj stare modele. Nowy L200 ma tyle zaokrągleń, że kojarzy się raczej z kobiecymi kształtami niż z ukochaną przez amerykańskich farmerów półciężarówką. Zadania też ma nowe: obok cielaków na rzeź wozić ma rowery i deski surfingowe amatorów aktywnego trybu życia. Napęd to 2,5—litrowy diesel o mocy 136 KM. Oczywiście będzie wersja z automatyczną skrzynią biegów.

Opel Antara
Karoseria „Samochodu Koncepcyjnego Roku 2005” brytyjskiego pisma „Autocar” nie ma chyba ani jednego kantu. Wyróżnienie Antara uzyskał nie za dzielność w terenie, ale za dynamiczny design i takie ułatwienia, jak nowy system otwierania pokrywy bagażnika, dzięki któremu osoba ładująca bagaże nie musi się... cofać. Silnik 1,9 CDTi o mocy 212 KM wyposażono w podwójną turbosprężarkę.

Chevrolet Captiva
Amerykańska nazwa kryje koreańskiego producenta. I to wyjaśnia, czemu Captiva jest raczej pojazdem dla mieszczuchów, którzy czasami zabłądzą w terenie, niż dla prawdziwych offroadowców. Ba, będzie można go nabyć w wersji z napędem tylko na jedną oś! Przy projektowaniu większy nacisk niż na dzielność kładziono na wysokiej jakości materiały wykończeniowe, wielofunkcyjność (5—7 miejsc). Do wyboru 3 silniki (moc: 120 do 150 KM).

Ford 4–Trac
Gdy Europejczycy i Azjaci budują luksusowe SUV—y, cała nadzieja w Jankesach. Ich koncepcyjny 4—Trac z potężnym grillem i 17—calowymi felgami charakteryzowany jest jako „koń roboczy” i ma mieć silnik „nie wiadomo jeszcze jaki, ale na pewno duży”. Niestety, podejrzenia musi wzbudzać fakt, iż design „konia roboczego” określa się słowem „wyrafinowany”. Musi wzbudzać!

Jeep Patriot
Pierwszy Jeep był toporną terenówką, tak nieskomplikowaną, że potrafili ją naprawić nawet pijani czerwonoarmiści. Dziś pod tą marką kryje się szereg modeli tyleż niezawodnych, co luksusowych. Patriot ma typową dla Jeepów kanciastą stylistykę, ale nie uniknął „ulepszeń” w stylu... przyciemnianych szyb. Do wyboru silnik benzynowy 2,4 l i diesel 2 l.

Renault Egeus
Jaka jest francuska wizja pojazdów terenowych przyszłości? Oddajmy głos producentowi: „Egeus to rodzaj podwyższonego coupé łączącego przyjemność jazdy, elegancję i sportowy duch”. „Miękkość linii jest widoczna w połączeniu maski z zaokrągloną tylną szybą”. „Wnętrze proste i zmysłowe”. I w końcu: „Egeus jest pozbawiony agresywności cechującej zazwyczaj samochody typu SUV”. Groza! Komfort pojazdu klasy S, a kubełkowe fotele obracają się na zewnątrz i obniżają, by ułatwić wysiadanie. Na szczęście pojazd ma silnik 3.0 V6 o mocy 250 KM.

Fiat Ostre
Prawdziwy rodzynek wśród współczesnych terenówek. Wyglądem przypomina Hummera, dzielnością też, bo to przeróbka wojskowego Iveco LMV. Waży cztery tony, zabiera do trzech ton ładunku, a trzylitrowy diesel z turbosprężarką ma moc 185 KM. I tylko dlaczego ten wóz dla twardzieli ma automatyczną, sześciobiegową skrzynię biegów, a wnętrze w kolorach... białym i niebieskim!?

Fiat Panda Cross
Coś dla tych, których nie stać na drogie SUV—y, a chcieliby podjechać np. pod górkę o kącie nachylenia 24 stopni (a tyłem nawet 42!). Wóz skromny, ale i tu znalazły się takie ekstrawagancje, jak elektroniczna blokada dyferencjału, czterokanałowy ABS z EBD, a w opcji... szklany dach. Napęd zapewnia diesel 1,3 l o mocy 70 KM.