Lifestyle

Wtorek 18.12.2018, KN/ fot. materiały prasowe

Ósmy poziom barmańskiego wtajemniczenia

Ósma edycja programu edukacyjnego Shake it Up marki Absolut pokazała, że dobry, wyrazisty koktajl może powstać dosłownie ze wszystkiego!

SIU (144).jpg
Program edukacyjny Shake it Up marki Absolut, w którym biorą udział najbardziej kreatywni barmani z całej Polski, stał się już tradycją. Jak co roku chętnie włączyliśmy się w zmagania mistrzów w temacie koktajli.

Tym razem naszym zadaniem, wraz z innymi zaproszonymi na finał, było sprawdzenie, kto najlepiej poradził sobie ze stworzeniem kompozycji, która wpasuje się w nurt sustainability, czyli zrównoważonego rozwoju. W końcu nie jest żadną tajemnicą, że branża gastronomiczna ma ogromny wpływ na środowisko, dlatego dobre praktyki w codziennej pracy mogą przynieść wymierne efekty. W tym obszarze dzieje się zresztą coraz więcej.

Niedawno ruszyła specjalna międzynarodowa platforma dla barmanów o nazwie „The Green Hustle”, która w inspirujący sposób pokazuje najlepsze praktyki z zakresu zrównoważonego rozwoju. Przedstawianie na niej wskazówki i triki są proste do zastosowania, gdyż zostały stworzone przez barmanów dla barmanów. Absolut  ze swoimi działaniami idealnie wpisuje się w myśl przewodnią tejże platformy – jest bowiem jedyną wódką produkowaną zgodnie z filozofią ONE SOURCE. Oznacza ona, że wszystkie składniki niezbędne do wytworzenia wódki Absolut pochodzą z obszaru 100km od  miasteczka Åhus we Szwecji gdzie znajduje się destylarnia marki. Co więcej, jest ona jedną z najbardziej efektywnych energetycznie na świecie – jej działanie ma praktycznie zerowy wpływ na środowisko i mówimy o niej, że jest „carbon neutral”. Opadamy produkcyjne przekształcane są w energię.

Wracając jednak do Shake it Up. Rywalizacja o zwycięstwo była naprawdę zacięta. Czworo finalistów (z Krakowa, Sopotu, Wrocławia i Warszawy), choć działało pod presją czasu i bacznym okiem specjalistów, dziennikarzy i konsumentów, poradziło sobie znakomicie z finałowym zadaniem. Niestety zwycięzca mógł być tylko jeden. A dokładniej zwyciężczyni, bo edukacyjny pobyt Szwecji wygrała jedyna kobieta w finale, Alicja Bączyk. Barmanka szlifująca swoje umiejętności w krakowskim Mercy Brown zaimponowała zebranym koktajlem „The Bin”, stworzonym ze składników najczęściej traktowanych po macoszemu: łupin wyciśniętych limonek, cytryn i grejpfrutów oraz obierek z marchwi. Takie podejście do wyrzucanych pozostałości po produktach wpisuje się w filozofię zero waste - w końcu wspomniane wcześniej „odpadki” mogą stać się kordiałem, cytrusowym tonikiem czy po prostu ciekawą dekoracją.


Szkolenie otworzyło mi oczy na kwestie, o których wcześniej nie myślałam. Teraz dopiero zdaję sobie sprawę, że praca za barem może być zoptymalizowana na wiele sposobów. Nie tylko przez likwidowanie jednorazowych opakowań, ale też wybór lokalnych dostawców, wielokrotne i mądre używanie składników, kompostowanie resztek, a nawet dzielenie się kosztami dostaw z sąsiednimi lokalami – powiedziała sama zainteresowana.

Sukces Alicji Bączyk oceniali m.in. Maciej Starosolski, ambasador marki Absolut w Polsce oraz współorganizator Shake it Up, a także Claire Sprouse i Chad Arnholt z Tin Roof Drink Community, firmy edukującej społeczności barmańskie z całego świata w temacie sustainability. Polsce wypada tylko życzyć, by tegoroczna zwyciężczyni wróciła ze skandynawskich wojaży z jeszcze bogatsza w wiedzą.