Zakupy w sklepach internetowych według kobiet i mężczyzn

Przyzwyczajenia, nawyki, powszechnie przyjęte zachowania - są obecne w każdym społeczeństwie i dotyczą każdej płci czy grupy wiekowej.

shopping-gb6aae1d80_1280.jpg

pixabay.com

A jak to się ma do kwestii zakupów internetowych? Zgodnie ze stereotypem kobiety wydają więcej, kupują częściej, a przy tym są bardziej rozrzutne - czy faktycznie tak jest? A może coś się zmieniło w ostatnim czasie? Na te pytania odpowiemy na łamach niniejszego wpisu, odnosząc się do danych z raportu Mr. & Mrs E-commerce z 2022 r. Nie ma co przedłużać, sprawdźmy! 

Spójrzmy na raport 

W roku 2022 został opublikowany dość spory raport nawyków zakupowych w sieci opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Badania obejmowały grupę kobiet, mężczyzn i seniorów w odniesieniu do ich zachowań podczas zakupów - czy mają one przełożenie w rzeczywistości, czy nadal są to stereotypy? Raport pokazuje czarno na białym - czas porzucić utarte przeświadczenia! Według badań odmienność konsumpcyjnych nawyków między mężczyznami a kobietami jest coraz mniejsza. Wydatki w obu grupach są zbliżone, tak samo, jak częstotliwość zakupów w sieci.

Rozpoczynamy e-zakupy 

W jaki sposób kupują e-klienci? Otóż cały proces zakupowy rozpoczynają od sprawdzenia potrzebnych informacji o poszczególnych produktach. Nie omieszkają skorzystać też z porównywarek cenowych. Taki schemat obejmuje przeszło 66% badanych. Jest to więc silny powód przemawiający za tym, żeby zatroszczyć się o cały content na stronie. Nie widzisz w tym sensu? Statystyki mówią same za siebie. Dobrej jakości teksty, treściwe opisy produktów czy porady przedstawiane na łamach bloga nie tylko wpłyną na pozycję Twojej witryny w wyszukiwarce, ale będą stanowić doskonałe źródło wiedzy dla e-klientów.

Wróćmy do wyników - 16% spośród pań stawia na polecenia i opinie bliskich osób. 15% z nich wspomaga swoje decyzje zakupowe recenzjami na blogach/ vlogach. 14% spośród panów odwiedza z kolei fora internetowe i korzysta z pomocy doradcy tj. porównywarki cen. Jak więc widzisz, treści blogowe, a także recenzje produktowe dostarczają potencjalnym klientom naprawdę jakościowych treści. To nie wszystko! Takie działania mają bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie stron

Nieco inaczej kwestia ta wygląda w przypadku grupy senioralnej. 33% spośród ankietowanych ceni sobie podczas e-zakupów opinię rodziny oraz sprzedawców. Wolą rozmowę od czytania blogów czy przeglądania recenzji, dlatego w ich przypadku założenie infolinii lub czatu ze specjalistą może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Gdzie najchętniej kupujemy? 

Zakupy w sieci stają się wszechobecne wśród wszystkich grup wiekowych. Robi je aż 8 spośród 10 internautów (bez względu na płeć oraz grupę wiekową), zazwyczaj do dwóch razy w miesiącu. Jeśli chodzi o miejsce zakupów, u kobiet są to powszechne sklepy online, a także portale zakupowe/ aukcyjne (według ⅓ badanych internautek). Mężczyźni wskazują te same opcje, ale dodają, że chętniej decydują się na e-zakupy w przypadku sklepów mających aplikacje mobilne.

Co statystycznie najczęściej wrzucamy do e-koszyka?

W tym przypadku możemy ustalić pierwsze top trzy pozycje dla dwóch grup. U kobiet podium wygląda następująco:

  1. Moda
  2. Kosmetyki
  3. Akcesoria dla dzieci. 

U mężczyzn na podium znalazły się:

  1. Sprzęt elektroniczny
  2. Gadżety
  3. Artykuły z kategorii moda i uroda.

Wynik jest prosty - dwie różnice, jedno podobieństwo, ale na jak zaskakującym polu! Nie pozostaje więc nic innego, jak odrzucić przekonanie, że branża Fashion i Beauty jest zarezerwowana tylko dla kobiet. Szczególnie powinni zwrócić na to uwagę właściciele biznesów e-commerce działający właśnie w tym sektorze.

Za co e-konsumenci lubią zakupy internetowe?

Badania pokazują, że e-klienci doceniają takie kwestie, jak: darmowe dostawy, bezpieczne metody płatności czy też szybki czas realizacji zamówień. Korzystają również śmiało z darmowych zwrotów z racji zakupu kilku produktów i bezproblemowego odsyłania tych, które okazują się nieodpowiednie. Aż 44% ankietowanych klientek przyznaje, że przejawia takie tendencje. Mężczyźni nie zostają w tyle - to 41% spośród nich.

Jaki sposób zakupów preferujemy?

Jeżeli wiemy już gdzie i co kupują e-klienci, czas zobaczyć, w jaki sposób to robią. Aby złożyć zamówienie, najczęściej korzystają z urządzeń mobilnych. Smartfony zdecydowanie wygrywają - przejmują średnio 40% zakupowych transakcji. Niemal drugie tyle to zakupy przy użyciu laptopa. Spójrz na przykład - wyszukiwanie haseł: „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” na smartfonach wzrosło o 250% na przestrzeni lat 2017-2019. To też przemawiający argument za tym, abyś, prowadząc sklep online i fizyczny (stacjonarny), zdecydował się na pozycjonowanie lokalne. Ważne jest zadbanie o działania poza stroną (off-site), np. zakładając wizytówkę sklepu w Google. Dobrym pomysłem będzie wybranie usług lokalnych agencji, ponieważ lepiej orientują się one na rynku regionalnym. Dzięki specjalistom pozycjonowanie sklepów na danym obszarze na pewno przyniesie wiele korzyści.

Wracając do raportu - spora różnica w nawykach konsumenckich widoczna jest w użyciu smartwatcha. Mężczyźni w 10% deklarują robienie zakupów internetowych w ten sposób, a kobiety tylko w 2%. W grupie seniorów aż 83% e-transakcje realizuje za pomocą laptopa, a 41% - tradycyjnego komputera stacjonarnego.

Co z wydatkami?

Średnie miesięczne kwoty przeznaczane na zakupy internetowe są niemal współmierne w przypadku obu grup. Najczęściej jest to przedział 201-400 zł, a jednorazowo panowie i panie wydają 51-100 zł. Wyniki badań pokazują więc, że powszechnie przyjęta teoria o skłonności kobiet do większej rozrzutności straciła swoją datę ważności! Takie synchronizowanie wyników jest rezultatem prężnego rozwoju sektora e-commerce, do czego przyczyniła się pandemia i przejście świata rzeczywistego do wirtualnego niemal pod każdym względem.

Słowem zakończenia

Jeśli właśnie stoisz przed rozpoczęciem działalności e-commerce lub chcesz zmienić coś w działaniu już funkcjonującej firmy, przyjrzyj się uważnie opublikowanym danym. Dzięki temu opracowanie strategii marketingowej pod daną grupę docelową będzie dużo prostsze. Wyniki wyraźnie pokazują, na jakim polu kobiety i mężczyźni spotykają się w świecie zakupów, a na jakim idą w inną stronę. Zwróć uwagę na aspekt nie tylko płci, ale i wieku klientów. 

Jeśli potrzebujesz wsparcia z zakresu Search Engine Optimization - SEO, skorzystaj z usług agencji. W pierwszym etapie przeprowadzi wnikliwy audyt, by następnie zaplanować odpowiednią strategię pozycjonowania. Częstą praktyką specjalistów jest też łączenie  działań SEO i UX. To nic innego jak wzbogacenie optymalizacji o tzw. User Experience, m.in. poprawne poruszanie się po stronie, wyświetlanie się strony na urządzeniach różnego typu itp. 

Drugim słowem zakończenia

Odpowiedź na pytanie, jak współcześnie kobiety i mężczyźni kupują w Internecie, brzmi… bardzo podobnie! To dobry punkt wyjścia, jeśli chcesz rozwinąć swój e-sklep lub zastanawiasz się, w jaki sposób trafić do konkretnej grupy odbiorców. Wystarczy, że  przeanalizujesz dokładnie wyniki raportu Mr. & Mrs E-commerce oraz sprawdzisz - z jednej strony odmienności, z drugiej - cechy wspólne w zachowaniach zakupowych między kobietami i mężczyznami. Koniecznie zwróć uwagę, jakie różnice pojawiają się przy uwzględnieniu grup wiekowych. To pozwoli Ci dostosować całą ofertę oraz strategię marketingową do odbiorców, których chcesz przeistoczyć w swoich prawdziwych klientów. 


Dodał(a): Katarzyna Lemanowicz Wtorek 21.06.2022