Zakupy w sklepach internetowych według kobiet i mężczyzn
pixabay.com
A jak to się ma do kwestii zakupów internetowych? Zgodnie ze stereotypem kobiety wydają więcej, kupują częściej, a przy tym są bardziej rozrzutne - czy faktycznie tak jest? A może coś się zmieniło w ostatnim czasie? Na te pytania odpowiemy na łamach niniejszego wpisu, odnosząc się do danych z raportu Mr. & Mrs E-commerce z 2022 r. Nie ma co przedłużać, sprawdźmy!
Spójrzmy na raport
W roku 2022 został opublikowany dość spory raport nawyków
zakupowych w sieci opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Badania
obejmowały grupę kobiet, mężczyzn i seniorów w odniesieniu do ich zachowań
podczas zakupów - czy mają one przełożenie w rzeczywistości, czy nadal są to
stereotypy? Raport pokazuje czarno na białym - czas porzucić utarte
przeświadczenia! Według badań odmienność konsumpcyjnych nawyków między
mężczyznami a kobietami jest coraz mniejsza. Wydatki w obu grupach są zbliżone,
tak samo, jak częstotliwość zakupów w sieci.
Rozpoczynamy e-zakupy
W jaki sposób kupują e-klienci? Otóż cały proces zakupowy rozpoczynają od sprawdzenia potrzebnych informacji o poszczególnych produktach. Nie omieszkają skorzystać też z porównywarek cenowych. Taki schemat obejmuje przeszło 66% badanych. Jest to więc silny powód przemawiający za tym, żeby zatroszczyć się o cały content na stronie. Nie widzisz w tym sensu? Statystyki mówią same za siebie. Dobrej jakości teksty, treściwe opisy produktów czy porady przedstawiane na łamach bloga nie tylko wpłyną na pozycję Twojej witryny w wyszukiwarce, ale będą stanowić doskonałe źródło wiedzy dla e-klientów.
Wróćmy do wyników - 16% spośród pań stawia na polecenia i opinie bliskich osób. 15% z nich wspomaga swoje decyzje zakupowe recenzjami na blogach/ vlogach. 14% spośród panów odwiedza z kolei fora internetowe i korzysta z pomocy doradcy tj. porównywarki cen. Jak więc widzisz, treści blogowe, a także recenzje produktowe dostarczają potencjalnym klientom naprawdę jakościowych treści. To nie wszystko! Takie działania mają bardzo korzystny wpływ na pozycjonowanie stron.
Nieco inaczej kwestia ta wygląda w przypadku grupy
senioralnej. 33% spośród ankietowanych ceni sobie podczas e-zakupów opinię
rodziny oraz sprzedawców. Wolą rozmowę od czytania blogów czy przeglądania
recenzji, dlatego w ich przypadku założenie infolinii lub czatu ze specjalistą
może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Gdzie najchętniej kupujemy?
Zakupy w sieci stają się wszechobecne wśród wszystkich grup
wiekowych. Robi je aż 8 spośród 10 internautów (bez względu na płeć oraz grupę
wiekową), zazwyczaj do dwóch razy w miesiącu. Jeśli chodzi o miejsce zakupów, u
kobiet są to powszechne sklepy online, a także portale zakupowe/ aukcyjne
(według ⅓ badanych internautek). Mężczyźni wskazują te same opcje, ale dodają,
że chętniej decydują się na e-zakupy w przypadku sklepów mających aplikacje
mobilne.
Co statystycznie najczęściej wrzucamy do e-koszyka?
W tym przypadku możemy ustalić pierwsze top trzy pozycje dla
dwóch grup. U kobiet podium wygląda następująco:
- Moda
- Kosmetyki
- Akcesoria
dla dzieci.
U mężczyzn na podium znalazły się:
- Sprzęt
elektroniczny
- Gadżety
- Artykuły
z kategorii moda i uroda.
Wynik jest prosty - dwie różnice, jedno podobieństwo, ale na
jak zaskakującym polu! Nie pozostaje więc nic innego, jak odrzucić przekonanie,
że branża Fashion i Beauty jest zarezerwowana tylko dla kobiet. Szczególnie
powinni zwrócić na to uwagę właściciele biznesów e-commerce działający właśnie
w tym sektorze.
Za co e-konsumenci lubią zakupy internetowe?
Badania pokazują, że e-klienci doceniają takie kwestie, jak:
darmowe dostawy, bezpieczne metody płatności czy też szybki czas realizacji
zamówień. Korzystają również śmiało z darmowych zwrotów z racji zakupu kilku
produktów i bezproblemowego odsyłania tych, które okazują się nieodpowiednie.
Aż 44% ankietowanych klientek przyznaje, że przejawia takie tendencje.
Mężczyźni nie zostają w tyle - to 41% spośród nich.
Jaki sposób zakupów preferujemy?
Jeżeli wiemy już gdzie i co kupują e-klienci, czas zobaczyć, w jaki sposób to robią. Aby złożyć zamówienie, najczęściej korzystają z urządzeń mobilnych. Smartfony zdecydowanie wygrywają - przejmują średnio 40% zakupowych transakcji. Niemal drugie tyle to zakupy przy użyciu laptopa. Spójrz na przykład - wyszukiwanie haseł: „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” na smartfonach wzrosło o 250% na przestrzeni lat 2017-2019. To też przemawiający argument za tym, abyś, prowadząc sklep online i fizyczny (stacjonarny), zdecydował się na pozycjonowanie lokalne. Ważne jest zadbanie o działania poza stroną (off-site), np. zakładając wizytówkę sklepu w Google. Dobrym pomysłem będzie wybranie usług lokalnych agencji, ponieważ lepiej orientują się one na rynku regionalnym. Dzięki specjalistom pozycjonowanie sklepów na danym obszarze na pewno przyniesie wiele korzyści.
Wracając do raportu - spora różnica w nawykach konsumenckich
widoczna jest w użyciu smartwatcha. Mężczyźni w 10% deklarują robienie zakupów
internetowych w ten sposób, a kobiety tylko w 2%. W grupie seniorów aż 83%
e-transakcje realizuje za pomocą laptopa, a 41% - tradycyjnego komputera
stacjonarnego.
Co z wydatkami?
Średnie miesięczne kwoty przeznaczane na zakupy internetowe
są niemal współmierne w przypadku obu grup. Najczęściej jest to przedział
201-400 zł, a jednorazowo panowie i panie wydają 51-100 zł. Wyniki badań
pokazują więc, że powszechnie przyjęta teoria o skłonności kobiet do większej
rozrzutności straciła swoją datę ważności! Takie synchronizowanie wyników jest
rezultatem prężnego rozwoju sektora e-commerce, do czego przyczyniła się
pandemia i przejście świata rzeczywistego do wirtualnego niemal pod każdym
względem.
Słowem zakończenia
Jeśli właśnie stoisz przed rozpoczęciem działalności
e-commerce lub chcesz zmienić coś w działaniu już funkcjonującej firmy,
przyjrzyj się uważnie opublikowanym danym. Dzięki temu opracowanie strategii
marketingowej pod daną grupę docelową będzie dużo prostsze. Wyniki wyraźnie
pokazują, na jakim polu kobiety i mężczyźni spotykają się w świecie zakupów, a
na jakim idą w inną stronę. Zwróć uwagę na aspekt nie tylko płci, ale i wieku
klientów.
Jeśli potrzebujesz wsparcia z zakresu Search Engine
Optimization - SEO, skorzystaj z usług agencji. W pierwszym
etapie przeprowadzi wnikliwy audyt, by następnie zaplanować odpowiednią
strategię pozycjonowania. Częstą praktyką specjalistów jest też łączenie
działań SEO i UX. To nic innego jak wzbogacenie optymalizacji o tzw. User
Experience, m.in. poprawne poruszanie się po stronie, wyświetlanie się strony
na urządzeniach różnego typu itp.
Drugim słowem zakończenia
Odpowiedź na pytanie, jak współcześnie kobiety i mężczyźni
kupują w Internecie, brzmi… bardzo podobnie! To dobry punkt wyjścia, jeśli
chcesz rozwinąć swój e-sklep lub zastanawiasz się, w jaki sposób trafić do
konkretnej grupy odbiorców. Wystarczy, że przeanalizujesz dokładnie
wyniki raportu Mr. & Mrs E-commerce oraz sprawdzisz - z jednej strony
odmienności, z drugiej - cechy wspólne w zachowaniach zakupowych między
kobietami i mężczyznami. Koniecznie zwróć uwagę, jakie różnice pojawiają się
przy uwzględnieniu grup wiekowych. To pozwoli Ci dostosować całą ofertę oraz
strategię marketingową do odbiorców, których chcesz przeistoczyć w swoich
prawdziwych klientów.