Polska Wódka - ikona spotkań i kawał historii

Która legenda rocka zażądała wagonu wódki Wyborowa, co pili pasażerowie pierwszego lotu Concorde'a i jak Polacy lubią konsumować wódkę - na te pytania odpowiada Maciej Starosolski, ambasador marki Wyborowa.
190918ZBO103-4.jpg

Czy Polacy znają kulturę serwowania wódki? Znamy pewne utarte sformułowania, ale czy na pewno są one słuszne?

Maciej Starosolski
: Wódka to nasz narodowy trunek, który gości na spotkaniach towarzyskich i rodzinnych. Jest serwowana w restauracjach i barach. Świetnie komponuje się z jedzeniem. Co więcej, jest doskonałą bazą zarówno do nowoczesnych, jak i klasycznych koktajli. Na przestrzeni wielu lat oczywiście utarło się kilka mitów dotyczących sposobów serwowania wódki, jednak Polacy chcą się uczyć i poznawać nowe możliwości serwowania. Mimo że znają wódkę, są coraz bardziej otwarci na nowe sposoby jej „odkrywania”. I to właśnie jest moja rola, jako ambasadora polskiej wódki, by edukować konsumentów.

Jak powinniśmy pić wódkę, aby docenić jej jakość? 

M.S.
: Na pewno warto zwracać uwagę na temperaturę podania – wbrew przekonaniom nie powinniśmy serwować jej zmrożonej, a chłodną, między 6 a 8 st. Celsjusza. Niby niewielka rzecz, a naprawdę może znacząco wpłynąć na doznania smakowe. Aby podbić je jeszcze bardziej, warto zapoznać się ze sztuką foodpairingu, czyli łączenia wódki z odpowiednim jedzeniem. W ramach komunikacji marki staramy się przede wszystkim szerzyć wiedzę, która podkreśla fakt, że wódka jest jednym z elementów, wręcz dodatkiem, do celebracji spotkania towarzyskiego.

Znasz jakieś historie związane z polską wódką?

M.S.
Mówiąc szczerze, to jest ich tak wiele, że trudno wybrać konkretne. Wyborowa jest na rynku ponad 90 lat. Przez ten czas zdobyła status marki-ikony. I to nie tylko jako produkt, ale także symbol spotkań – i o tym chcemy opowiadać. Dla mnie ważne jest to, że Wyborowa znana jest nie tylko w Polsce, lecz jest marką docenianą na całym świecie. Przez ten czas zdobyła status marki-ikony. 

Wódka Wyborowa jest „bohaterką” najsłynniejszego koncertu lat 60. w Polsce. Dużo mówiło się wtedy o tym, że legendarny zespół The Rolling Stones zażyczył sobie „płatności” za występ w formie wagonu wódki. Skład  ten miał być podobno później zatrzymany przez brytyjską straż graniczną i zwrócony do Polski. 

Mało kto wie również, że Wyborowa, jako „pierwsza wódka”, przekroczyła prędkość dźwięku! I to nie jest żart! To właśnie nasz rodzimy trunek był serwowany podczas pierwszego lotu Concorde’a. Mamy na kocie też kilka historii Oscarowych: wódka Wyborowa była dwukrotnie serwowana podczas tej kultowej imprezy– w 2004 oraz 2007 r. 

WYBOROWA_IKONA_SPOTKAŃ_W_NOWEJ_BUTELCE_7.jpg


Za granicą Wyborowa jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek pochodzących z Polski – jak sądzisz z czego wynika taka popularność?

M.S.:
Jakiś czas temu czytałem książkę czeskiego pisarza Josefa Škvoreckýego „Lwiątko”, w której pada nazwa marki Wyborowa. Raz na jakiś czas „spotykam się” z „Wyborową” w różnych tekstach kultury. Nie wszyscy pewnie pamiętają, ale w filmie Billy’ego Wildera „Miłość po południu”, kiedy postacie grane przez Gary’ego Coopera i Audrey Hepburn znajdują się w pokoju hotelowym i otwierają minibar, sięgają właśnie po wódkę Wyborowa.

Takie popkulturowe „smaczki” pokazują, że Wyborowa jest znana i ceniona nie tylko w Polsce. Można powiedzieć, że od 1927 roku Wyborowa jest jednym z najsłynniejszych polskich towarów eksportowych.


Wyborowa jest doceniona na świecie. A czym wyróżnia się na tle innych wódek na polskim rynku?

M.S.:
Doskonałym smakiem i ponad 90-letnią historią. Ponadto, na rynku wódek, jako jedna z nielicznych może pochwalić się stosowaniem Chronionego Oznaczenia Geograficznego – „Polska Wódka”, czyli umocowanym przez unijne prawo symbolem przyznawanym produktom, których nazwa zawiera nazwę obszaru geograficznego. To gwarancja, że napój wytwarzany jest jedynie z tradycyjnych polskich zbóż lub ziemniaków. Ponadto wszystkie etapy jego produkcji odbywają się w Polsce. 

I właśnie dlatego to Wyborowa zyskała status ikony spotkań? 

M.S: Spotkania towarzyskie są ważnym elementem naszej kultury. Marka Wyborowa jest ich częścią od ponad dziewięciu dekad, niezależnie od ich rangi czy charakteru. Wpisała się do naszej tradycji celebrowania różnych okazji w gronie bliskich i przyjaciół – i to, według mnie, nadaje jej status ikony.  

WYBOROWA_IKONA_SPOTKAŃ_W_NOWEJ_BUTELCE_8.jpg

Ostatnio Wyborowa często porusza temat wspólnego spędzania czasu. Dlaczego?

M.S.:
Spotkania są wpisane w DNA polskiej kultury, przecież jako naród uwielbiamy celebrować wspólne chwile. Spotykamy się z rodziną, bliskimi, przyjaciółmi, chcemy dzielić się ważnymi dla nas momentami z naszego życia. Dlatego to motyw przewodni naszych kampanii – przypominamy Polakom o wartości, płynącej z celebrowania czasu z bliskimi: bez smartfonów, na żywo, a nie na „łączach”.

W ubiegłym roku opowiadaliśmy o stole, jako pierwszej w historii platformie społecznościowej. W ramach akcji „Tysiące powodów do spotkań” przewrotnie mówiliśmy o powodach do spotkań z bliskimi – również w realu, a nie za pośrednictwem social media. 

Teraz, w trakcie kampanii „Ikona spotkań w nowej butelce”, wspólnie z ambasadorem marki Wyborowa – Maciejem Zakościelnym – opowiadamy o kultowych przedmiotach, które towarzyszyły, i wciąż towarzyszą nam, w trakcie spotkań towarzyskich na przestrzeni ostatnich kilku dekad – takimi must-have spotkań z przyjaciółmi i ze znajomymi. Ten projekt powstał niedawno, z okazji premiery nowego designu butelki wódki Wyborowa.


Skoro stawiamy na tradycję, to skąd pomysł na nową butelkę?

M.S.:
Wyborowa to dziewięćdziesiąt lat doświadczeń, ale też innowacyjność i nowoczesność. Chcieliśmy, by nowy design odzwierciedlał oba te aspekty. Zależało nam też na tym, by kształt butelki oraz jej etykieta podkreślały charakter premium naszej wódki.

Główną inspiracją dla projektantów nowej butelki były falujące łany żyta – od których zaczyna się proces produkcji wódki Wyborowa. Skos widoczny na etykiecie oraz butelce nadaje jej dynamiczny i nowoczesny wygląd. Całość dopełnia eleganckie tłoczenie z rokiem powstania marki.









Dodał(a): CKM /fot.Wyborowa Sobota 14.12.2019