Lubisz internetowe złote myśli? Jesteś mniej inteligentny
Naukowcy znaleźli związek pomiędzy niską inteligencją a pseudo głębokimi sentencjami, od których roi się w sieci.
Uczeni dowiedli, że ludzie, którzy lubią quasi intelektualne sentencje są mniej inteligentni, ale także charakteryzują się mniejszą refleksyjnością i są bardziej skłonni, żeby zaufać teoriom spiskowym, medycynie alternatywnej. Częściej również wierzą w duchy i zjawiska paranormalne.
Autorem badań jest Gordon Pennycook z Uniwersytetu Waterloo w Kanadzie, który wraz z zespołem badawczym przeprowadził testy na kilkuset uczestnikach. Wyjściowym cytatem, który został użyty w badaniach, była sentencja: „Ukryte znaczenie zmienia nierównane abstrakcyjne piękno” . Naukowiec zauważył, że tak skonstruowane zdanie jest jedynie zgrabnym zbiorem słów, z których nie wynika żaden sens.
W badaniach wykorzystano stronę internetową, która automatycznie generowała bezsensowne aforyzmy. Ponad 300 użytkowników zostało poproszonych o ocenę sensu i przekazu sentecji w skali od 1-5. Średni wynik, który uzyskano w tym tym badaniu wyniósł 2,6. Jednak ponad 27% uczestników badania uznało przedstawione im treści za głębokie i znaczące.
ZOBACZ TAKŻE: DLACZEGO TWOJA DZIEWCZYNA TAK BARDZO PRZYPOMINA BYŁĄ
W drugiej części testu uczestnicy musieli ocenić
przykłady stworzone przez zawodowego pisarza, które zostały wymieszane z sztucznie
stworzonymi cytatami z poprzedniego etapu. Okazało się, że użytkownicy, którzy
w pierwszej części testu wysoko oceniali pseudointelektualny bełkot, na tym
etapie nie byli w stanie ocenić, które z sentencji stworzyła maszyna, a które
człowiek.
Oprócz tego, podczas badań naukowcy analizowali poszczególne elementy osobowości uczestników testu. Po analizie odpowiedzi i cech charakteru zespół uczonych doszedł do wniosku, że ludzie, którzy wysoko oceniali inspirujące cytaty mają niższą zdolność do skutecznego myślenia (np. podejmowania właściwych decyzji i oceny sytuacji) oraz ich inteligencja jest niższa, niż w przypadku tych odbiorców, na których internetowe złote myśli nie robią większego wrażenia.
Oprócz tego, podczas badań naukowcy analizowali poszczególne elementy osobowości uczestników testu. Po analizie odpowiedzi i cech charakteru zespół uczonych doszedł do wniosku, że ludzie, którzy wysoko oceniali inspirujące cytaty mają niższą zdolność do skutecznego myślenia (np. podejmowania właściwych decyzji i oceny sytuacji) oraz ich inteligencja jest niższa, niż w przypadku tych odbiorców, na których internetowe złote myśli nie robią większego wrażenia.
ZOBACZ TAKŻE: NOWY BANKNOT Z WIZERUNKIEM WARSZAWY. NIEZWYKŁY NOMINAŁ