Kosmiczny początek grania...
...na ekranach i flipperowych playfieldach.
Kosmos, zwłaszcza w najpowszechniejszej formie, czyli włączonej w nurt science fiction, to jedno z bardziej typowych środowisk gier wideo (komputerowych). Tak będzie, jest i było prawie od samego ich początku. Ale we flipperach nie..

Pokazowe
Wśród pionierów gier pomnikowe miejsce należy się fizykowi Williamowi Higinbothamowi z Brookhaven National Laboratory w stanie Nowy Jork. W tej placówce naukowej organizowano dni otwarte. Po jakimś czasie Higinbotham uznał, że trzeba pokazać coś bardziej atrakcyjnego, najlepiej rozrywkowego. I tak z końcem 1958 r. stworzył „Tennis For Two”. Zabawa toczyła się na ekranie... oscyloskopu!
Wspominam o tym „tenisie”, bowiem kolejna ważna gra wideo również powstała w światku naukowym, przy czym tym razem chodziło o zaprezentowanie możliwości nowego superkomputera. Zadanie to z końcem 1961 r.

Komercyjne
No właśnie, bo nie był to jednak koniec „Spacewar!", proszę jednak zwrócić uwagę ile czasu upłynęło, zanim doszło do powstania kolejnych jej modyfikacji. Najpierw, w 1971 r. stworzono „Galaxy Game”. Miał ona formę maszyny arcade (patrz przypis), czyli takiej do której wrzuca się pieniądze za możliwość pogrania. Wyprodukowano tylko jedną sztukę, którą umieszczono na Uniwersytecie Stanforda, siłą rzeczy nie miała ona wielkich szans zawojować tłumy. Jednak nawet masowość (1500 sztuk) nie przyniosła go debiutującemu dwa miesiące później „Computer Space”.
To również była przeróbka „Spacewar!" (tyle że dla jednej osoby) oraz „arcadówka”. Dostała ona niezwykłą, kosmiczną obudowę, nie przypadkiem więc pojawiła się całkiem wyraźnie w legendarnym filmie SF pt. „Zielona pożywka” z Charltonem Hestonem z 1973 r.
Dwa lata później chyba bardziej przypadkiem mignęła w „Szczękach”, choć tu decydował przypuszczalnie ówczesny mizerny wybór automatów tego typu.
Jednak i to nie pomogło, bo po prostu granie było zbyt trudne dla głównej klienteli czyli barowej. Niemniej wkrótce potem nowa zabawa zaczęła błyskawicznie podbijać świat.
Już teraz zapraszamy na Printimus 2013 – XII Qulturalne Mistrzostwa Polski w Grze na Flipperach, których CKM.PL jest partnerem. Impreza odbędzie się 16.11 w warszawskim klubie spółdzielnia CDQ na ul. Burakowskiej 12.
Po raz pierwszy liczba uczestników będzie ograniczona – limit wyniesie 96 osób. Jest to spowodowane stale zwyżkującą frekwencją. 16 listopada poza turniejem głównym odbędą się cztery towarzyszące: classic na starych, elektromechanicznych flipperach, podwójny (rodzaj debla na wesoło), specjalny dla juniorów i zielonych oraz na jednej bardzo specjalnej maszynie. Jednemu z nich CKM.PL będzie patronował.
Przygotowane są trofea i masa nagród dla najlepszych, w tym jak zawsze flipper dla nowego mistrza Polski. Poza tym wszyscy uczestnicy wezmą udział w loterii z nagrodami i dostaną pamiątkowe upominki. Więcej na stronie głównego organizatora, czyli Polskiego Stowarzyszenia Flipperowego: www.flippery.com.pl