Czy Polacy przestraszyli się podatku cukrowego? Są badania

Początek to roku to zmiany. Jedni z nas postanawiają przejść na dietę odchudzającą, inni zrealizować jakiś cel jak np. zrobić prawo jazdy, a rząd wprowadza nowe daniny. Od 1 stycznia 2021 roku w Polsce zagościł podatek cukrowy. Jak to przełożyło się na sprzedaż słodkich napojów?
iStock-1232570251.jpg

Nie ma co ukrywać, rok 2020 nie był łatwy i przyjemny. Sytuacja związana z koronawirusem dość mocno zaszkodziła polskiej gospodarce, a obecny 2021 rok nie zapowiada się lepszy, zwłaszcza że wraz z jego nadejściem zaczął obowiązywać podatek cukrowy.

Podatek cukrowy jest to opłata od napojów z dodatkiem substancji o właściwościach słodzących oraz kofeiny lub tauryny w produkcie gotowym do spożycia. Celem nowej daniny jest wyrobienie w konsumentach nawyku sięgania po zdrowsze produkty. Wzrost cen jest zauważalny, szczególnie w przypadku dużych butelek popularnych napojów słodzonych, które podrożały nawet o kilka złotych, co przełożyło się na spadek sprzedaży.

Czytaj także: Myślałeś, że podatek cukrowy dotyczy tylko coli? Za wódkę też zapłacisz więcej

Jak się okazuje, w lutym 2021 roku Polacy kupili najmniej litrów napojów gazowanych od ponad dwóch lat. Na co ma wpływ wprowadzona 1 stycznia 2021 roku opłata cukrowa. Dodatkowo wolumen, rozumiany jako sprzedaż liczona w litrach, spadł o 14 proc.

– Styczeń i luty 2021 wraz ze wzrostem cen produktów przyniósł kontynuację spadków sprzedaży. W przypadku wybranych kategorii - spadki były nawet na dwucyfrowym poziomie. Widzimy więc już nie tylko negatywny wpływ zmiany zachowań pod wpływem pandemii, ale także pod wpływem wzrostu ceny – komentuje Agnieszka Bujak, Client business partner w NielsenIQ.

Warto wspomnieć, że branża słodkich napojów miała problem już w 2020 roku, ponieważ Polacy wydali na napoje bezalkoholowe 16,8 mld złotych, mniej o ponad 680 mln złotych niż rok wcześniej. Być może większa część osób porzuciła popularną colę na rzecz np. piwa, które w korelacji cenowej jest nierzadko tańsze, a dodatkowo pozwala się trochę zrelaksować, co jest bardzo ważne w covidowych czasach.

Czytaj także: Droższa woda mineralna. Wszystko przez nowy podatek

Stabilna pozostała natomiast kategoria napojów energetycznych, która odnotowała sprzedaż większą o 0,8 proc. Przy jednakowym wzroście cen o lekko ponad 10 proc, ponieważ popularne energetyki również zostały objęte podatkiem cukrowym.


Dodał(a): Kamil Nowicki Czwartek 01.04.2021