„Komentuj. Nie obrażaj”

„Komentuj. Nie obrażaj.” Branża internetowa uruchamia akcję społeczną poświęconą kulturze obecności w sieci.
kultura w sieci
Dynamiczny rozwój internetu sprawił, że spędzamy w nim coraz więcej czasu. Media społecznościowe, blogi, serwisy informacyjne, fora – wszystkie te platformy umożliwiają nam wymianę opinii, wyrażanie swojego zdania, poszerzanie zainteresowań oraz poznawanie nowych ludzi. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wraz z firmami członkowskimi przygotował akcję „Komentuj. Nie obrażaj.”, której celem jest podniesienie poziomu kultury wypowiedzi w Internecie. Pierwszym celem przedsięwzięcia było opracowanie badania diagnozującego stan dyskusji w polskiej Sieci. Drugim założeniem projektu jest promowanie kulturalnego zachowywania się w wirtualnym świecie. Pomysłodawcą akcji jest Onet.

Projekt jest wspierany przez największe media działające w polskim internecie, zrzeszone w IAB Polska. Akcja ma również swoją stronę dedykowaną http://www.komentujnieobrazaj.pl

– Chcemy, aby stworzona przez nas akcja była platformą służącą do promowania wartości związanych
z kulturalną komunikacją w internecie oraz zaprezentowania kodeksu kulturalnego komentowania: Komentuj – Reaguj – Bądź Sobą. Planujemy także, aby serwis był narzędziem ułatwiającym internautom zgłaszanie pojawiających się w Sieci obraźliwych treści – dzięki temu sami użytkownicy będą mogli zadbać
o kulturę wypowiedzi w wirtualnym świecie – powiedział Piotr Kowalczyk, Prezes IAB Polska

Serwis www.komentujnieobrazaj.pl jest także miejscem, gdzie przedstawiono wyniki przeprowadzonego przez IAB Polska badania dotyczącego kultury wypowiedzi w Internecie. Z badania wynika, że komentarze przyjęte ogólnie za obraźliwe stanowią około 1 procenta wszystkich komentarzy.

– IAB Polska ze wsparciem naukowym oraz kluczowych podmiotów branży online zrealizowało projekt badawczy, który miał na celu kwantyfikację poziomu kultury wypowiedzi w internecie. Analiza wyników pokazuje, że poziom niekulturalnych wypowiedzi w sieci jest znikomy, jednak ma bardzo duży wpływ na postrzeganie medium – powiedział Paweł Kolenda, manager ds. badań w IAB Polska, koordynator projektu.

Link do wyników badania: http://komentujnieobrazaj.pl/media/KOraport.pdf

– Internet jest dokładnym odzwierciedleniem przekroju społecznego. To, jak zachowujemy się na co dzień
w kontaktach z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami, ale również na w centrum handlowy, na ulicy oraz za kierownicą – ma także decydujący wpływ na to jak wygląda nasza aktywność w internecie – powiedział Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny IAB Polska.

Tak, jak w realnym świecie, tak i w Sieci – występują ludzie wykształceni, posługujący się językiem poetów, ale także osoby słabiej wykształcone. Zarówno jednej, jak i drugiej grupie zdarza się wypowiadać dosadnie
o pewnych, zwłaszcza drażliwych kwestiach związanych z życiem społecznym, polityką czy kwestiami światopoglądowymi. Wyniki badania jednak pokazują, obraźliwe posty choć widoczne są marginesem
w ogóle komunikacji w sieci. – dodał Sobolewski.

Pomysłodawcą projektu „Komentuj. Nie obrażaj.” jest Onet, będący członkiem zwyczajnym IAB Polska.

– Internet to dziś przestrzeń masowej komunikacji. Pojawiające się w niej komentarze mają bardzo istotny wpływ na wizerunek mediów internetowych, dlatego naszą intencją, jako pomysłodawców akcji, jest zachęcenie ludzi do zwracania uwagi na kulturę wypowiedzi w sieci oraz do pro-społecznej aktywności
w zakresie reagowania na wulgarne, obraźliwe i napastliwe komentarze. Szanujemy wolność wypowiedzi, ale tez czujemy się odpowiedzialni społecznie za kształtowanie środowiska nowych mediów i całej przestrzeni on-line’owej – mówi Paweł Klimiuk, rzecznik Onetu.

– Rozwój ideii Web2.0, która promuje tworzenie serwisów i technologii umożliwiających swobodne wypowiadanie się i publikowanie treści każdemu użytkownikowi Sieci spowodował, że internet stał się miejscem nie tylko kontaktów interpersonalnych oraz biernego konsumowania informacji zredagowanych wcześniej przez wyspecjalizowanych profesjonalistów – powiedział dr Krzysztof Krejtz, współautor
i redaktor badania „Kultura obrażania”.

– Obraz, jaki wyłania się z przeprowadzonych przez nas badań wyraźnie ukazuje zjawisko "kultury obrażania" w internecie jako istniejące realnie, ale o dziwo, w o wiele mniejszym wymiarze niż się spodziewaliśmy – dodał dr Krejtz.

Uczestnicy akcji:

· Onet (pomysłodawca serwisu)
· SociAll, Agora SA
· Wirtualna Polska
· o2
· Marquard Media Polska
· GG Network
· Interia.pl
· NK
· ARBOinteractive
· TVN
· Polskapresse
· TVP.pl

Patronem honorowym akcji zostało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Dodał(a): ckm.pl Poniedziałek 21.05.2012

Komentarze

Wszystkie komentarze (8)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
vedant (2018-10-26 09:25:56)
Thank a lot for this amazing sharing for my system because here windowsclassroom in this site user have so more things available for the making best and he can work best in that time. Zgłoś naruszenie
82ckm (2012-05-23 01:46:47)
co złego to nie ja ;) Zgłoś naruszenie
LauraG (2012-05-22 18:43:02)
Co racja to racja forum jak i forumowicze w pełni kulturalni,co niestety nie wszedzie mozna spotkac,a tu naprawde ludzie na poziomie,co bardzo mi sie podoba,pozdrawiam wszystkich:) Zgłoś naruszenie
calineczka (2012-05-22 13:46:11)
dotychczas nie spotkalam sie z chamstwem, wyzwiskami itp... brawo forumowicze :) trzymamy fason :P Zgłoś naruszenie
Podl (2012-05-22 12:58:37)
Faktycznie strona CKM jest przykładem kulturki :) szkoda, że osoby które anonimowo mają baaardzo dużo do powiedzenia- na żywo nie mieliby odwagi powiedzieć nawet małej części swoich głupich tekstów, które codziennie wypisują Zgłoś naruszenie
ckm (2012-05-22 09:53:28)
Bez obaw przystępujemy do akcji, bo mamy chyba jedną z najbardziej kulturalnych społeczności internetowych w Polsce. Do tego sami się nawzajem pilnujecie, a spięcia nie eskalują do wielkich konfliktów, za co należy Wam się jeszcze większy szacun! Dziękujemy. Zgłoś naruszenie
Krad (2012-05-21 20:29:22)
Q(K)ultura:) przede wszystkim:) wiadomo, każdemu zdarzy się czasem rzucić mięsem, ale we włościach CKM'u nie ma na takiej opcji:P Zgłoś naruszenie
dr Jones (2012-05-21 17:27:53)
Forum CKM może być przykładem dla innych. Sami kulturalni społecznicy ! Zgłoś naruszenie
Komentarze (8)