Grałeś w gry wideo? To miało wpływ na twoją pamięć

Jeżeli rodzice nie odciągali cię od komputera, to byłeś szczęśliwym dzieciakiem. Nie tylko dlatego, że mogłeś swobodnie grać w gry. Dodatkowym atutem jest to, że oddawanie się wirtualnej rozgrywce w młodości wpłynęło na rozwój twojej pamięci.
iStock-1196370362.jpg

Naukowcy co rusz odkrywają, że granie w gry ma więcej pozytywnych niż negatywnych skutków. Mimo powszechnego przekonania, że gry komputerowe uzależniają, badacze udowodnili, że nie przejmują one kontroli nad dzieciakami.

Co więcej, właśnie pojawiło się kolejne badanie, w którym naukowcy skupili się na przeanalizowaniu wpływu grania na rozwój pamięci. Zaangażowano 27 osób różnych płci w wieku 18-40 lat. Część z nich miała w dzieciństwie dużą styczność z grami wideo, natomiast reszta stroniła od tego typu rozrywek.

Sprawdź: Gra komputerowa oficjalnie uznana za lek. Będzie na receptę

Ich obserwacje trwały miesiąc. Podczas badania naukowcy analizowali zdolności poznawcze uczestników, z nastawieniem na pamięć roboczą. Jest ona odpowiedzialna za przechowywanie i odtwarzanie informacji o różnych doświadczeniach w życiu. Każdy miał do wykonania te same zadania zarówno w wirtualnym, jak i prawdziwym świecie.

Gracze osiągali lepsze wyniki nie tylko w swojej dziedzinie. Radzili sobie lepiej również w zadaniach niezwiązanych z komputerem, wymagających użycia pamięci roboczej. Osiągali także lepsze rezultaty podczas przetwarzania obiektów 3D. Natomiast osoby, które w dzieciństwie stawiały na inne rozrywki, często rozpraszały swoją uwagę przez nieistotne bodźce.

Sprawdź: Dramat gracza. Dostał bana na 100 lat, bo walczył o porządek

Wyniki opublikowane w Frontiers in Human Neuroscience wykazały również, że działania grupy stroniącej od gier były nieco wolniejsze. Autor badania dr Marc Palaus z Otwartego Uniwersytetu Katalonii po dokładnej analizie wyników stwierdził wprost, że gry wideo są świetnym sposobem na wzmocnienie zdolności poznawczych, ponieważ wymagają nieprzerwanej i intensywnej pracy mózgu.

Publikacja badań nastąpiła dzień po informacji o wprowadzeniu gry wideo do kanonu polskich lektur szkolnych. Jak widać, Ministerstwo Edukacji Narodowej chyba przewidziało ich wyniki.


Dodał(a): Konrad Siwik / fot. istock Środa 07.10.2020