Z piwnicy na ulicę – jak przygotować rower do jazdy po zimowej przerwie

Sezon na dwa kółka rozpoczął się już na dobre, a po zimowej przerwie nie tylko wy potrzebujecie rozruszać zastane stawy i mięśnie – wasz rower również wymaga uwagi. Jak odpowiednio przygotować go do letnich eskapad – radzi Marek Konwa, wielokrotny mistrz Polski, kolarz grupy Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team.
APC_1725.JPG

Podstawą przygotowań jest zawsze napompowanie opon oraz wyczyszczenie roweru z kurzu i zeszłorocznego błota (tak, wiemy, że nie zrobiliście tego wstawiając go w listopadzie do piwnicy). Czynności te, z pozoru proste, mogą jednak sprawić trudność. Do ilu atmosfer napełnić opony, jakie produkty wybrać do pielęgnacji – to istotne pytania, na które odpowiedź nie jest taka prosta i oczywista.

Kolejny problem – zazwyczaj amatorzy ograniczają swoje przygotowania jedynie do dwóch wspomnianych wyżej kwestii, a to błąd. Poniżej znajdziecie instrukcje, jak naprawdę powinno się to robić.   

Pompowanie kół, bieżnik, szprychy

Nie ma jednej odpowiedzi na to, jak bardzo należy napompować koło. Odpowiedź: „na oko” również jest błędna. Każdy producent podaje bowiem inne parametry. Jak je znaleźć? Na boku opony wytłoczona jest informacja o odpowiednim ciśnieniu i to ona  powinna być dla was wyznacznikiem.

Kolejnym istotnym elementem jest odpowiednio dostosowany do podłoża bieżnik – w końcu to właśnie on odpowiada za bezpieczeństwo jazdy. Im głębszy, tym lepsze hamowanie w terenie, a im jest go mniej, tym hamowanie przebiega trudniej.

Następna ważna część to szprychy, które najpierw należy umyć szczotką, a później dokładnie sprawdzić – tak, by nie dopuścić do ich poluzowania. Jeżeli szprycha jest luźna, oznacza to, że najprawdopodobniej koło waszego roweru jest scentrowane. Wtedy najlepiej udać się do specjalistycznego serwisu, który w profesjonalny sposób zadba o sprzęt.

Marek Konwa:Jeżdżąc głównie po twardych szutrach oraz ścieżkach asfaltowych powietrza śmiało może być więcej niż 2,5 bara, natomiast jeśli mamy zamiar wybrać się w nieco trudniejszy teren, proponuję upuścić nieco ciśnienia tak, aby opona lekko się uginała pod naszym ciężarem. Gdy koła w rowerze zaczynają mieć większe bicie góra/dół lub na boki, proponuję udać się do serwisu, ponieważ samemu będzie nam ciężko się z tym uporać”.

Oświetlenie i sygnalizacja dźwiękowa
Poruszając się rowerem po drogach obowiązkowo musimy mieć działający dzwonek, którego dźwięk nie będzie wprawiał pieszych w panikę. Obowiązkowe jest również odpowiednie oświetlenie roweru po zmierzchu:
- przednie – białe lub żółte, świecące ciągłym bądź migającym światłem, na baterie bądź dynamo;
- tylne – czerwone, odblaskowe;
- tylne – świecące ciągłym bądź migającym światłem;

Marek Konwa:Obecnie na rynku mamy wiele firm proponujących dobre oświetlenie rowerowe. Teraz montaż oświetlenia zajmuje zaledwie kilka minut poprzez nowoczesne mocowania. Ważne, żeby diody dawały jak największe światło, co znacznie zwiększy naszą widoczność na drodze".

W PIGUŁCE - JAK PRZYGOTOWAĆ ROWER DO JAZDY PO ZIMOWEJ PRZERWIE:

Układ napędowy
Istotne jest również sprawdzenie, czy łańcuch nie uległ rozciągnięciu. Jeżeli do tego doszło, należy go wymienić. Nowy posiada 116 ogniw, a każde z nich ma 2,54 cm (1 cal) długości. Łańcuch kwalifikuje się natomiast do wymiany, jeśli rozciągnie się o 1 proc. swojej długości. Warto wiedzieć, że producenci nie określają żywotności łańcuchów. Zależy to od warunków, w jakich używamy naszego sprzętu.

Jeśli nie nastąpiło wydłużenie, wystarczy przejść do czyszczenia. Aby pozbyć się starego smaru, trzeba użyć specjalnego rozpuszczalnika. Wlewa się go do pojemnika, a następnie zanurza w nim łańcuch. Można też czyścić go specjalnymi urządzeniami przeznaczonymi do tego. Główną ich zaletą jest to, że nie musimy zdejmować łańcucha do czyszczenia.

Kolejnym elementem jest kaseta, czyli tylne zębatki. Bardziej zaawansowani użytkownicy wyczyszczą je przy pomocy szczotki. Przerzutki również można wyczyścić w ten sposób, jednak ich konserwację polecamy pozostawić fachowcom.

Marek Konwa:Jeśli nasze przerzutki przestają działać precyzyjnie, to jest to znak, że prawdopodobnie linki uległy rozciągnięciu lub zabrudzeniu.  Gdy zrzucimy z przodu na najlżejsze przełożenie, a z tyłu na najmniejszą koronkę i łańcuch jest luźny to kwalifikuje się raczej do wymiany łańcucha. Gdy podczas jazdy odczuwamy stukający dźwięk w okolicach korby/suportu radzę wybrać się do serwisu".

Smarowanie roweru

Przechodząc do smarowania roweru warto najpierw go wysuszyć. Należy pamiętać, że smar nakładamy tylko na łańcuch – po jednej kropelce na każde ogniwo. Następnie zostawiamy na parę minut tak, by smar na pewno dotarł do każdego ogniwa. Na koniec przecieramy łańcuch szmatką. Pamiętajcie, że nie można smarować przerzutek i kasety. Jeżeli inne części jak np. amortyzator wymagają posmarowania, najlepiej oddać je w ręce profesjonalnego serwisu.

Marek Konwa:Do pielęgnacji roweru używam czeskich produktów firmy bikeWorkx. Po wysuszeniu roweru kompresorem lub na słońcu smaruję dokładnie łańcuch po każdym ogniwku. Za jakiś czas nadmiar oleju wycieram szmatką, żeby łańcuch nie zbierał pyłu czy piachu podczas jazdy i nie wydawał chroboczącego dźwięku”.

Dodał(a): CKM/ fot. materiały prasowe Poniedziałek 21.05.2018