Jak działa nalewak paliwa?

Nie wiem jak Wy, ale ja odkąd tylko zrobiłem prawo jazdy, zachodziłem w głowę, jak to się dzieje, że pistolet do nalewania paliwa wie, kiedy bak jest pełen. Z zewnątrz nalewak wygląda niepozornie i nieskomplikowanie. Dziś jednak wszystko się wyjaśni.
ThinkstockPhotos-490883015.jpg

Jak wspomniałem, nalewak faktycznie wygląda niepozornie, ale to z zewnątrz. Wewnątrz bowiem kryje się cały mechanizm, który sprawia, że dopływ paliwa zostaje odcięty we właściwym momencie.

A działa to mniej więcej tak: w większej rurze pistoletu, którą wkładamy do baku, znajduje się mniejsza rura zakończona zaworem i poduszką powietrza. Podczas tankowania to właśnie tą małą rurką wydobywa się powietrze z baku, które zastępowane jest przez dużo cięższe opary benzyny. Gdy poziom oparów będzie na tyle duży, że te zostaną zassane przez rurkę, wówczas ciśnienie wewnątrz nalewaka ulega zmianie. Powstała różnica ciśnień wewnątrz nalewaka sprawia z kolei, że otwiera się zawór, który wysysa część powietrza z wspomnianej wcześniej poduszki, zwalnia się blokada, a dopływ paliwa zostaje odcięty. To właśnie wtedy rączka nalewaka „odbija”.


Gdy więc następnym razem będziecie tankować swoje samochody, to już będziecie wiedzieli, że to ciśnienie wewnątrz baku powoduje „odbicie” rączki nalewaka. Nie ma za co.




Dodał(a): Jakub Rusak Wtorek 15.03.2016