Na tronie

Symbol małej stabilizacji po francusku

samochód



W 1951 roku szefowie Renault uznali, że dość już powojennego zaciskania pasa i Francuzom należy się auto bardziej luksusowe niż toporny 4CV. Dauphine (po polsku: żona następcy tronu) dyskretnie przetestowano w 1953 roku w Hiszpanii. Ponieważ Francja właśnie zbierała cięgi na brudnej wojnie w Wietnamie, raczej nie było nastroju do wystawnej premiery. Nastąpiła ona dopiero w 1956 roku i przeszła do historii: już pierwszego dnia salony oferowały 129 aut do jazd próbnych. Dzięki temu pionierskiemu wówczas zabiegowi marketingowemu i faktowi, że miesiąc później auto wygrało w swojej klasie rajd Mille Miglia, popyt przekroczył wszelkie oczekiwania. Samochód z umieszczonym z tyłu silnikiem 885 ccm i 27 KM mocy w ciągu roku znalazł 100 tysięcy nabywców! Dauphine miał modny, zaokrąglony design, tzw. ponton. Bagażnik znajdował się z przodu. Wkrótce powstały wersje coupé, cabrio i sportowa odmiana Gordini. Do 1968 roku wyprodukowano łącznie 2,1 miliona egzemplarzy Dauphine. Auto niewątpliwie inspirowało: wzorując się na nim, polscy inżynierowie projektowali np. następcę Syrenki, prototyp znany pod nazwą Alfa. 


Dodał(a): ps Środa 16.11.2011