Ceny skuterów nowych i używanych. Jaki model wybrać?

Zmiana przepisów dotyczących uprawnień do prowadzenia pojazdów jednośladowych mocno odmieniła rynek skuterów w Polsce. Można śmiało powiedzieć, że segment skuterów o pojemności silnika 50 cm3 został zmarginalizowany. Oczywiście liczące się marki wciąż oferują pojazdy tego typu, jednak ich nabywcy to głównie młodzież, która jeszcze nie może wyrobić sobie prawa jazdy kategorii B, lub osoby dorosłe nie posiadające żadnego prawa jazdy.
12015-Yamaha-Majesty-S-EU-S.jpg
Wady i zalety skuterów o pojemności silnika 125 cm3

O wiele bardziej atrakcyjny jest segment skuterów o pojemności silnika 125 cm3. Pojazdy z tej klasy zupełnie sprawnie poruszają się po wszystkich typach miejskich ulic, poczynając od tych zatłoczonych i wąskich w samym centrum, a kończąc na wielopasmowych obwodnicach. Kierowca prowadzący taki pojazd nie ma ciągłego wrażenia, że pozostaje w tyle za resztą ruchu ulicznego i cały czas jest wyprzedzany przez wszystkie pojazdy, które poruszają się szybciej niż 45 km/h, co jest maksymalną prędkością dla tzw. pięćdziesiątek. Skutery o pojemności 125 cm3 mają prawie same zalety w porównaniu ze swoimi mniejszymi rywalami.

• Silnik prezentuje większą kulturę pracy, pozwala się poruszać nawet z prędkością 100 km/h.
• Otrzymujemy czterosuw, który jest zdecydowanie bardziej komfortowy w eksploatacji, choćby dzięki temu, że nie uzupełniamy oleju wraz ze zużyciem paliwa.
• Żywotność również znacznie się wydłuża. Skuter jest mniej hałaśliwy i większy, a zatem wygodniejszy i wyposażony w większe schowki.
• Szerokość zazwyczaj nadal jest niewielka, więc przeciśnięcie się w korkach nie sprawi problemu.
• Spalanie stodwudziestekpiątek jest zazwyczaj niewiele większe od pięćdziesiątek.

Jakie zatem są wady skuterów o pojemności silnika 125 cm3? Większa masa? Niekoniecznie. Dla niektórych modeli owszem, ale znajdziemy i lżejsze, które od pięćdziesiątek nie odbiegają znacząco i ważą poniżej 100 kg. W takim razie cena? Zasadniczo tak – stodwudziestkipiątki są droższe, ale nie należy demonizować. Zacznijmy od tego, co oferują nam znani producenci jednośladów, również tych większych.

Duży wybór skuterów Hondy
1Honda-PCX-125.jpg

Honda oferuje dwa modele pięćdziesiątek i sporo stodwudziestekpiątek. Jest z czego wybierać.
• NSC50R to skuter w cenie 8700 zł. Za tę kwotę otrzymamy pojazd o sportowym wyglądzie, na 14-calowych kołach.
• Za 9500 zł możemy kupić skuter Vision 50 o klasycznym wyglądzie i, co istotne, na dużych, 16-calowych kołach.
• Jeśli chodzi o stodwudziestkipiątki Hondy, to mamy już trzy modele. PCX 125 ma bardzo ciekawą, nowoczesną stylistykę i kosztuje około 12 000 zł. SH 125 to skuter na 16-calowych kołach, bardzo klasyczny. Jego cena plasuje się w okolicach 11 tys. zł w podstawowej wersji i 14–15 tys. zł z dodatkami. Forza 125 to najdroższy model. Kosztuje prawie 20 tys. zł, ale za tę cenę otrzymujemy mocniejszy silnik, lepsze hamulce z układem ABS oraz zawieszenie tylne z regulacją napięcia wstępnego.
Jego większy kuzyn – Forza 300 – będzie nas kosztował ponad 22 tys. zł, zaś model Integra 750 to wydatek około 38 tys. zł. To jednak już w zasadzie poważny motocykl w ubraniu skutera. Oba ostatnie modele wymagają prawa jazdy kategorii A.

Skutery Suzuki – niewielka, ale ciekawa oferta
1Suzuki-Burgman.jpg
Drugi znany producent to Suzuki. Nie znajdziemy bogatej oferty skuterów tej marki, ale za to jest coś ciekawego. Suzuki Address to lekki skuter z silnikiem 113 cm3, który możemy kupić w promocyjnej cenie nieco poniżej 8 tys. zł. Poza tym Suzuki oferuje rodzinę skuterów Burgman w pojemnościach silnika od 125 cm3 za 16,5 tys. zł (2 tys. więcej z ABS-em), przez dwusetkę i czterysetkę (odpowiednio około 20 tys. zł i 30 tys. zł), aż po 650 Executive. Ten ostatni na pewno robi spore wrażenie, jeśli chodzi o komfort, ale jego gabaryty sprawiają, że utracone zostają zalety zwrotności i lekkości skutera. Można powiedzieć, że to taki skuterowy Goldwing, za którego musimy zapłacić sporo, bo aż 42,5 tys. zł.

Nietypowa propozycja skuterów od Yamahy i konkurencyjne ceny
12015-Yamaha-XMAX-125-ABS-E.jpg
Yamaha to kolejna japońska firma oferująca ciekawe modele skuterów. Pięćdziesiątek niestety nie znajdziemy w gamie tego producenta, ale stawkę otwiera model D’elight. Skuter jest utrzymany w delikatnej stylistyce retro. Napędza go silnik o pojemności 114 cm3, a jego masa to 98 kg. Trzeba za niego zapłacić 8800 zł. W klasie stodwudziestekpiątek do wyboru są następujące modele:
• NMAX, nowoczesny skuter na 13-calowych kołach, wyposażony w ABS, w cenie 12 300 zł
• Xenter – klasyczny, elegancki skuter na 16-calowych kołach, w cenie 11 900 zł
• Majesty S – najbardziej popularny skuter Yamahy, w cenie 11 600 zł
• XMAX – duży i komfortowy skuter, zapewniający polepszoną ochronę przed warunkami atmosferycznymi, który jest wyceniony na 20 tys. zł.

Pozostaje nam największa ciekawostka Yamahy – skuter Tricity o pojemności silnika 125 cm3. Z nazwy można wywnioskować, że mamy do czynienia z pojazdem trójkołowym. Tricity ma dwa niezależnie zawieszone koła z przodu, które poprzez układ wahaczy pochylają się na zakrętach, tak jak w normalnym jednośladzie. Prowadzi się go tak jak klasyczny skuter, ale ma krótszą drogę hamowania oraz zapewnia większą przyczepność na mokrej nawierzchni niż dwukołowe skutery. Za taki pojazd trzeba zapłacić 15 tys. zł, co nie jest wygórowaną ceną, biorąc pod uwagę zastosowane rozwiązania techniczne.

Włoskie skutery Piaggio – ceny
1Piaggio_MP3.jpgDobrze znanym producentem skuterów jest włoskie Piaggio. Oferta tej firmy rozpoczyna się od kilku modeli o pojemności 50 cm3, takich jak Zip, Fly, Typhoon, Liberty.
• Ceny pięćdziesiątek plasują się w przedziale 7–10 tys. zł. Trzy ostatnie modele występują także w wersji 125 cm3, a gamę w tej klasie uzupełniają nieco większy Beverly oraz spore i komfortowe X-EVO i X10.
• Stodwudziestkipiątki są wyceniane w granicach 11–12 tys. zł za te mniejsze oraz 20–26 tys. zł za modele komfortowe.
Oferta Piaggio jest o tyle ciekawa, że wszystkie modele występują z różnymi wersjami silnika. I tak np. największy X10 można kupić z silnikiem nawet 500 cm3. Gamę modeli zamyka seria trójkołowca MP3, który jest protoplastą tego typu maszyn.
• Ceny trójkołowców Piaggio zaczynają się od 32 tys. zł, a kończą na 40 tys. zł. Są wyposażone w silnik 300 i 500 cm3, co pociąga za sobą konieczność posiadania prawa jazdy kat. A. Widać więc doskonale, jak bardzo konkurencyjna jest propozycja Yamahy Tricity.

Skutery produkcji chińskiej
1Kymco_Downtown.jpg
Tańsza alternatywa wobec znanych i renomowanych producentów to pojazdy z Chin. Firma Kymco bazuje na technologii Hondy, tyle że nie tej najnowszej, ale takiej, której japoński producent już przestał używać. Wśród skuterów o pojemności silnika 50 cm3 większość stanowią silniki dwusuwowe, ale czterosuwy też są w ofercie.
• Ceny pięćdziesiątek rozpoczynają się od 5000 zł, kończą na 8000 zł, a na poziomie około 6000 zł mamy naprawdę duży wybór.
• Stodwudziestkipiątki Kymco rozpoczynają się od 6500 zł za najbardziej znany model Agility, poprzez około 9000 zł za model People One już z wtryskiem paliwa, a kończą na 14–15 tys. zł za komfortowy model Downtown. Kymco oferuje również skutery o większych pojemnościach silnika, tj. 300 i 400 cm3, których ceny oscylują w okolicach 18–22 tys. zł.

Firma Zipp oferuje skutery o pojemnościach silnika 50 i 125 cm3. Te pierwsze plasują się cenowo w okolicach 3–4 tys. zł, a te z większym silnikiem kosztują około 5–6 tys. zł. Jak widać, jest to bardzo atrakcyjna oferta cenowa. Trzeba jednak się liczyć z tym, że nie otrzymamy pojazdu wyposażonego w najnowsze technologie, a żywotność podzespołów również jest ograniczona. Jeśli mamy w planach intensywne używanie pojazdu, należy skalkulować, czy koszty i niedogodności związane z serwisowaniem tańszego skutera nie pochłoną nam oszczędności przy zakupie. Jeśli szukamy skutera, którego będziemy używać okazjonalnie, to tańsze chińskie produkty mogą być dobrym rozwiązaniem.
Polska marka Romet również sprzedaje skutery produkowane w Chinach. Ma całkiem bogatą ofertę.
• Pięćdziesiątki zaczynają się od 3 tys. zł, a kończą na około 5 tys. zł.
• Stodwudziestkipiątki kosztują około 5–6 tys. zł. W kategorii maxi Romet oferuje skutery o pojemności silnika 125 i 250 cm3 w cenach od 6500 do 8500 zł.
Jak widać, na rynku nowych skuterów jest z czego wybierać. Pojazdy zyskują coraz większą popularność w naszym kraju, a modeli i dystrybutorów przybywa. Pozostaje określić swoje preferencje i budżet.

Skuter używany? Jak podejść do zakupu

Na koniec kilka słów o rynku skuterów używanych.
• Skuterów kilkuletnich (2–4 lata) jest niestety bardzo mało. Jeśli znajdziemy oferty tak młodych skuterów, trzeba się dokładnie przyjrzeć, czy nie pochodzą one z importu powypadkowego oraz co i jak było w nich naprawiane. To wymaga specjalistycznej wiedzy.
• Jeśli chodzi o skutery starsze renomowanych producentów o pojemności 125 cm3, to możemy znaleźć trochę ofert pojazdów w przedziale wiekowym 9–12 lat. Zazwyczaj cena zawiera się w przedziale 3–4 tysięcy złotych. Czy to dużo, czy mało – każdy musi ocenić sam. Za takie pieniądze możemy kupić pojazd, który jeszcze długo nam posłuży. Należy jednak uważać na towar z niezbyt uczciwego importu. Zauważalna jest ogólna tendencja długiego utrzymywania jakości przez pojazdy jednośladowe, które zazwyczaj są mniej intensywnie eksploatowane niż samochody, a zatem dłużej służą.
• Jeśli chodzi o sprzęty tańsze, w przedziale 1000–2000 zł, to również da się znaleźć takie skutery. Będą to głównie egzemplarze z silnikiem 50 cm3, ale trafiają się również proste skutery o pojemności silnika 125 cm3. Trzeba się jednak liczyć z tym, że egzemplarze mogą być mocno wyeksploatowane i warto wkalkulować w koszty porządny serwis, zanim zaczniemy taki pojazd użytkować. Czyszczenie i regulacja gaźnika, serwis hamulców oraz wymiana opon i akumulatora mogą kosztować niewiele mniej niż zapłaciliśmy za skuter.

Jaki skuter kupić? Podsumowanie
Podsumowując, spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, jaki skuter wybrać. Na tę odpowiedź składają się różne czynniki. Najważniejsze jest, jakie mamy uprawnienia do kierowania i czym możemy się poruszać. Musimy również zdecydować, czy zależy nam na modnym wyglądzie pojazdu, czy na komforcie podróży.

Jeśli będziemy dużo poruszać się w korkach, to poszukajmy czegoś małego i zwrotnego. Jeżeli jeździmy do pracy obwodnicą, a w weekend chcemy pojechać w dwie osoby na piknik, to poszukajmy pojazdu z mocniejszym silnikiem i hamulcami. Na decyzję, jaki skuter kupić, powinno mieć również wpływ to, jakie roczne przebiegi chcemy zrobić jednośladem. A na koniec możemy jeszcze usiąść na motocyklu, nawet o pojemności silnika 125 cm3, i sprawdzić, czy to nam bardziej nie odpowiada. Ale to już zupełnie inny temat…


Artykuł powstał we współpracy z: Vivus.pl - serwis oferujący szybkie pożyczki na dowolny cel

Dodał(a): CKM.PL/mat. prasowe Niedziela 02.08.2015