Stan wyjątkowy

Wspaniałe czasy przerażających wielkolitrażowych spalinowych potworów – głośnych, szybkich i kopcących – przechodzą do historii.

auto

Niedługo wylądujesz w straszliwym świecie, siedząc w dychawicznym toczydełku z dżojstikiem zamiast kierownicy.Jego głównym zadaniem  będzie ochrona naszej planety, a przy okazji odebranie ci jakiejkolwiek frajdy z jazdy. Zapoznaj się z najważniejszymi trendami motoryzacji i wznieś błagalną modlitwę do Turboboga, bo tylko on jeszcze może uratować prawdziwą motoryzację.


AUTOMATYZACJA
Chcesz, by samochód odczytywał twe pragnienia i dbał o ciebie niczym żona Tajka? Sam obrał optymalną temperaturę w kabinie i do twego nastroju zapach i muzykę? Na drodze utrzymał odpowiednią prędkość, bezpieczny dystans od innych pojazdów i wykrywał pieszych? A gdy jesteś zmęczony, automatycznie dowiózł cię do domu, samodzielnie parkując na zatłoczonym parkingu? Science fiction? Większość opisanych systemów już trafia do aut, a niedługo staną się wyposażeniem tak oczywistym, jak dziś poduszki czy ABS.


CO2
Obecnie z rury wydechowej przeciętnego auta w Europie wydobywa się 160 g CO2 na kilometr, czyli dwudziestokrotnie mniej niż w latach 70. ub. wieku. W ciągu kolejnej dekady ostre normy wymuszą obniżenie tej wartości o niemal połowę. Uwaga, ekologu -oddychając, wydzielasz rocznie ponad ćwierć tony dwutlenku węgla i z punktu widzenia ekologii jesteś bardziej szkodliwy niż samochód.


DIZAJN
Bezduszne komputery nie mają co prawda fantazji włoskiego stylisty w różowej koszuli, ale wiedzą wszystko o aerodynamice (czytaj: obniżaniu zużycia paliwa). Dlatego to one przejęły już niemal całkowitą władzę nad światem projektowaniem samochodów. Wizja z filmów „Terminator” jest już bliska!


ELEKTRYKA
Dzisiaj „wtyczkowozy” są drogie, ciężkie, długo się ładują, mają ograniczony zasięg i zwykle są brzydkie niczym emerytowana bibliotekarka. Jednak, wraz z udoskonalaniem technologii, to do nich należy przyszłość. Już dziś wszyscy ekolodzy czują nieprzyzwoite mrowienie w spodniach na widok pojazdów takich jak Audi E–Tron, Mini E, Fisker Karma czy Opel Ampera.


HYBRYDY
Pojazdy z podwójnym napędem, najczęściej spalinowo–elektrycznym. Są drogie, ciężkie i wcale nie tak ekologiczne, jak się powszechnie wydaje – skomplikowany proces ich produkcji oraz problematyczne składowanie zużytych akumulatorów są ogromnym obciążeniem dla środowiska naturalnego.
BŁĘKIT Najmodniejszy kolor Eko pojazdów, spychający na bok nawet zieleń. Często tworzy się błękitne edycje aut – u Hyundaia to linia Blue Drive, u VW – Blue Motion, Mercedesa – Blue Efficiency.


WAGA
Olbrzymie ilości nowoczesnych urządzeń w samochodach przyczyniają się do pogarszania ich osiągów oraz zwiększania zużycia paliwa. Dlategostal jest coraz powszechniej zastępowana aluminium, włóknem węglowym i kompozytami. Ponoć użycie lekkich elementów zmniejsza zapotrzebowanie energetyczne samochodu nawet o 10–20 proc.

FCC
Tak nazywa się wozy napędzane ogniwami paliwowymi (Fuel Cell Cars). Do zbiornika tankujesz elektrolit (np. wodór), auto produkuje z niego prąd. Z rury wydechowej wylatuje czysta para wodna. Pierwszy taki seryjny wóz, Hondę FCX Clarity, w USA leasingujesz za 1800 zł miesięcznie.


KERS
Kinetic Energy Recovery System, czyli system odzyskujący energię z hamowania, kumulujący ją w akumulatorach. Następnie jest ona wykorzystywana do krótkotrwałego przyspieszania. Poligonem KERS–a stała się Formuła 1, z której system miał trafić pod strzechy. Jednak w F1 KERS wsławił się głównie porażeniem prądem mechanika BMW.


PARKOWANIE
Jak rozwiązać problem parkowania w zatłoczonych miastach? Wizjonerzy socjaliści twierdzą, że metodą będzie brak prywatnych samochodów. Zamiast tego światem zawładną tanie ekologiczne wypożyczalnie – używasz pojazd i oddajesz w dowolnym miejscu. W czasie gdy nie korzystasz, jeździ nim ktoś inny. Niedługo w Paryżu rusza Autolib’ – system 3 tysięcy takich elektrycznych samochodzików.


AEROSHIFT
Skrzynia biegów, w której zmian przełożenia wcale nie czujesz. Czas zmiany biegu to maksymalnie 20 milisekund. Przy tym wynalazku mechanizmy stosowane w F1 są przestarzałe i powolne – w nich owa czynność zajmuje „aż” 50 milisekund.


OWNSIZING
Producenci budują coraz mniejsze i bardziej oszczędne a dość przyzwoitej mocy. Ale wsiądź do starego muscle cara z ośmiolitrowym V8, a zrozumiesz, że pojemności jednak nie da się zastąpić niczym.


SDM
Moduł czujników diagnostycznych, czyli odpowiednik czarnej skrzynki. Gromadzi informacje o wypadku: prędkość samochodu tuż przed nim, obroty jego silnika, moment wciśnięcia hamulca i to, czy miałeś zapięte pasy.


Dodał(a): ckm.pl Wtorek 17.01.2012